PDA

Bekijk de volledige versie : Apple weigert om Macs van rokers te herstellen


Mattiaswillems
25th November 2009, 10:05
Apple weigert om Macs van rokers te herstellen

Apple weigert Macs onder garantie te herstellen wanneer er gerookt werd in de buurt van het toestel. Dat zeggen de lezers van het Amerikaanse consumentenmagazine Consumerist.

'Tweedehandsrook'
De bal ging aan het rollen toen de MacBook van een Amerikaanse gebruiker hitteproblemen vertoonde. Aangezien hij een Applecareplan had, Apples bijkomende garantiepakket, liet hij het toestel bekijken door een officiële hersteller. Enkele dagen later meldde de Apple Store hem dat de computer was gebruikt in een huis waar werd gerookt. Daardoor was de garantie vervallen. Bovendien weigerde de winkel aan het toestel te werken vanwege de gevaren van 'tweedehandsrook'.

Een andere lezer van Consumerist vertelt het verhaal van de kapotte iMac van haar zoon. Het toestel kostte inclusief Applecare bijna 3.000 dollar (2.004 euro). De vrouw kreeg te horen dat het niet kon worden hersteld omdat het werd geklasseerd als 'biohazard' (biologisch gevaarlijk). Ook hier was de reden dat er sporen van sigarettenrook waren gevonden.

Opvallend is dat roken helemaal niet opgenomen staat in de lijst van 101 uitzonderingen waaronder de Applegarantie vervalt. Apple verdedigt zich met het argument dat nicotine wel te vinden is op de lijst van de Amerikaanse Occupation Safety and Health Administration (OSHA) van gevaarlijke producten. Verder op die lijst staan zaken als chloor, calciumcarbonaat en verschillende ontsmettingsmiddelen.

Demorgen.be 25/11/2009

Ik vind het niet meer dan normaal dat Apple weigert om defecte computers van rokers te herstellen. Iedereen weet hoe schadelijk sigarettenrook kan zijn voor de omgeving, en een computer is dan nog zeer gevoelige apparatuur ook nog. Zo denk ik bevoorbeeld dat iemand die constant rookt achter zijn computer, deze zeer ernstige schade aanbrengt omdat de rook dan in de apparatuur terecht komt. En is het dan niet meer dan normaal dat daar dan geen garantie meer op wordt gegeven, het is namelijk de schuld van de roker dat de computer defect is. Met zo een maatregel als deze van Apple gaan mensen misschien eens doorhebben hoe schadelijk sigarettenrook wel niet is, als deze zelfs een computer zwaar kan beschadigen.

Anne Van den Bosch
25th November 2009, 14:33
Ergens klinkt dit wel logisch. Alleen kan ik me inbeelden dat je als gebruiker niet de hele lijst van schadetoedienende producten hebt doorgenomen.
Op deze manier wordt het leven van een roker nog een stukje duurder, en zal misschien eindelijk zijn 'frank' vallen dat roken ongezond is en heel wat schade toericht. (zoals Mattias reeds aanhaalde).

Wouter
25th November 2009, 20:18
[QUOTE=Mattiaswillems]Apple weigert om Macs van rokers te herstellen

Zo denk ik bevoorbeeld dat iemand die constant rookt achter zijn computer, deze zeer ernstige schade aanbrengt omdat de rook dan in de apparatuur terecht komt.
[/QUOTE]

Iets minder denken (of typen wat je denkt), iets meer opzoeken vrees ik... Nicotine zal een vettig geel microlaagje achter laten. Zeer herkenbaar aan vergeelde ooit-witte computercases. Dit vreet zich dan in pastiek en die wordt geel. Ik moet persoonlijk nog horen/lezen van de eerste schade, laat staan kortsluiting, veroorzaakt door het roken bij een computer. Mensenlief toch waarom antwoord ik zelfs nog hierop.....

[QUOTE=Mattiaswillems]
Met zo een maatregel als deze van Apple gaan mensen misschien eens doorhebben hoe schadelijk sigarettenrook wel niet is, als deze zelfs een computer zwaar kan beschadigen.[/I][/QUOTE]
Enigste reden waarom Apple weigert het onderdhoud te doen is feit dat nicotine een giftige stof is (reeds in zéér kleine hoeveelheden) en ze de gezondheid van hun werknemers niet op het spel willen zetten of ook maar élke mogelijkheid tot het eventueel aanklagen van de werkgever voor werken in ongezonde omstandigheden de kop kunnen indrukken.

Maartenc
26th November 2009, 23:32
Dit is ronduit belachelijk. Persoonlijk ben ik zelf tegen roken maar als anderen dit doen is niet mijn zorg. En omdat je laptop naar sigaretten ruikt of een beetje rook achterblijft is een belachelijke reden. Garantie is garantie punt. Precies dat ze nog niet genoeg verdienen. Als ze nu zouden kunnen aantonen dat roken de oorzaak is van het defect zou ik er nog mee kunnen leven. Ik hoop dat die mensen apple een proces aandoen want anders is iedereen die zijn laptop al heeft gebruikt op café ook zijn garantie kwijt!

Kim Verlooy
22nd February 2010, 00:07
Hier moest ik eens goed mee lachen. Ik heb Apple altijd al een "belachelijk" merk gevonden. Misschien is belachelijk wat overdreven want ik heb zelf ook enkele Apple-producten, maar die fervente Apple-gebruikers die de hele pc-wereld afschilderen als een zootje ongeregeld dat alleen maar kan dromen van een degelijke Apple/mac-computer schieten bij mij elke keer in het verkeerde keelgat. Het feit dat Apple geen computers repareert omdat er in de omgeving gerookt is toont nog maar eens hoe elitair Apple haar producten ten toon stelt. Misschien moeten ze een pakket samenstellen waar je bij je Mac nog een hoop schoonmaakproducten krijgt en misschien ook nog van die veiligheidskleren die gedragen worden in de fabrieken om de hygiëne te bewaren. Hoe dan ook, als ik dergelijk respons zou krijgen van het Apple-garantie-careplan-team zou ik mijn Macbook door het raam van de Applestore smijten en mij onmiddellijk een degelijke pc aanschaffen waarbij er wel eens een sigaretje gerookt mag worden.

ToonThys
5th March 2010, 14:37
Handige manier van Apple om zo het roken uit de wereld te helpen zou ik zeggen.
Oké, het is natuurlijk niet mooi om een toestel dat zoveel duizenden euros kost niet te herstellen, zeker als het toestel het eigendom is van kinderen die totaal nog niet roken etc. Maar als je rookt en het toestel gaat daaraan kapot, dan is het je eigen schuld.

Eva Thijs
5th March 2010, 14:44
Ik begrijp dat Apple de toestellen niet wil repareren. Als de zogenaamde "tweedehandsrook" gevaarlijk is voor de gezondheid van het personeel, hebben ze groot gelijk. Rokers moeten leren om buiten te roken. Niet in huis als ze hun apparatuur in een goede staat willen houden en zeker niet bij hun kinderen.

lies.janssen
10th March 2010, 18:18
Dit is dikke zever ! Hangen ze in het groot aan hun ramen van de applestore : 'Wij verkopen niet aan rokers.'? Ik denk het niet. En wat dan nog? Dan mag niemand meer buiten komen, want oooh wee er komt een sigaretje in de buurt. Iedereen die hier zit te zagen over rokers moeten is even nadenken. Gaan jullie uit? Ja. Wordt daar gerookt? Ja. Gaan jullie opcafé? Ja. Wordt daar gerookt? Ja. Hebben jullie vrienden die roken? Misschien niet. Maar zijn die mensen daarom slecht? Zeker niet.
Waarom moet Apple per se zo 'belachelijk' reageren en pc's van mensen die roken niet repareren? Het zijn ten slotte ook alleen maar mensen.
En oké als je rookt bij je pc en daardoor is je toestel stuk of is er schade aan, dan begrijp ik dat volledig. Maar als eigenlijk de fout totaal niet bij aan het roken ligt, waarom is dat dan correct volgens sommigen?
Zoiets kan ik echt niet begrijpen! Sommige mensen moeten echt wat ruimdenkender zijn.

daphne.nauwelaerts
12th March 2010, 14:43
Als er in de Applegarantie letterlijk zou staan: roken is niet alleen schadelijk voor je gezondheid maar ook voor je computer en dus verboden is.
Dan snap ik het als de garantie vervalt. Aan gezien dit niet het geval is zou Apple de computer moeten repareren. Eventueel zouden ze dit nog kunnen aanrekenen wegens het niet onderhouden van de toestellen. Maar het argument gebruiken dat nicotine tot de lijst van gevaarlijke stoffen behoort is belachelijk.

Lize Holemans
14th March 2010, 18:23
Ik vind het een erg vreemde maatregel die getroffen wordt door Apple. Ik heb echt moeite om te geloven dat een computer kan stuk gaan door wat sigarettenrook. Aangezien ik daar ook niet veel van ken, zal ik er ook niet verder op ingaan. Verder vind ik dit echt ongehoord. Er wordt niets vermeld in de garantie over beschadiging door sigarettenrook. Dan heeft Apple nu ook het recht niet om beschadigde computers van rokers niet te herstellen. Indien dit ergens vermeld zou staan, hebben ze nog een been om op te staan, maar nu zeker niet!

Ivan.Verwerft
16th March 2010, 21:06
Superidee! :Party: De overheid geeft zoveel geld uit aan het laten dalen van het aantal rokers, waarom zou een firma deze regel niet mogen opleggen? Als je er niet mee akkoord bent, koop dan een andere computer. Ik snap het probleem niet :confused: . En over discriminatie moet je niet beginnen want of je rookt of niet is nog altijd iets wat je zelf beslist. ;)

Karenoris
18th March 2010, 20:34
Ik kan Apple begrijpen als het gaat over een defect veroorzaakt door rook. Dit is immers je eigen schuld en hier kan Apple geen schuld aan treffen. Het zou echter niet zo ver mogen gaan dat toestellen van rokers niet meer hersteld worden, omdat dit mogelijk schade kan aanbrengen aan het toestel. Want dit vind ik, zelfs als niet roker, inderdaad discriminatie.

:Party: (Ik ga deze smiley spontaan anders bekijken :p )

Ian.Sourdeau
18th March 2010, 20:53
[QUOTE=Eva Thijs] Rokers moeten leren om buiten te roken. Niet in huis als ze hun apparatuur in een goede staat willen houden [QUOTE=Eva Thijs]

Dus... Als ik het goed begrijp mag je nergens meer roken. Dan mag je zelf buiten niet meer komen met je laptopje, misschien kruipt er dan wel fijn stof in dat minstens even gevaarlijk is. Binnen in je huis mag je toch doen en laten wat je wil? Apple is hier zoo zwaar in de fout dat ik het zelf niet kan uitspreken. Dit is gewoon weer een excuus om de garantie niet te moeten betalen... Zoals er wel meerdere zijn.

Als ze geld moeten ontvangen staan ze met hun zakken wagenwijd open... Maar als er weer centjes uit moeten komen, zijn ze de eerste om de schuld op de consument te steken.

Kenny
22nd March 2010, 23:03
[QUOTE=Ivan.Verwerft]Ik snap het probleem niet :confused: . [/QUOTE]

Het probleem is dat in Apple-stores nergens een bordje hangt: de Apple's van rokers worden niet hersteld. Zo'n garantie kost overigens gemakkelijk 100 euro. Dat bedrag zonder vragen aannemen en dan nadien 'Jamaar...' roepen... is op z'n zachtst gezegd bedenkelijk en misschien wel juridisch strafbaar.