PDA

Bekijk de volledige versie : Helft Belgen wil trager rijden voor milieu


jillie.dams
23rd November 2009, 18:12
Helft Belgen wil trager rijden voor milieu

BRUSSEL - De helft van de Belgen is bereid om de toegelaten snelheid op alle wegen met 10 kilometer per uur te laten zakken om zo de CO2-uitstoot en de milieuvervuiling tegen te gaan. Dat blijkt uit de "rijgedragbarometer" van verzekeraar Axa.

Axa ondervroeg voor het tweede jaar op rij automobilisten uit tien Europese landen naar actuele mobiliteitsthema's. De helft van de 800 ondervraagde Belgen verklaarde zich bereid om zijn rijgedrag aan te passen ten bate van het milieu. Bij de vrouwelijke bestuurders (57 pct) is de steun voor een algemene snelheidsbeperking groter dan bij de mannen (47 pct). Ook Vlamingen (55 pct) zijn eerder bereid dan Walen (46 pct) om deze maatregel te aanvaarden.

Gevraagd naar andere tijdelijke milieumaatregelen in het verkeer, vindt één op de drie Belgen het smogalarm het meest effectief. Jonge autobestuurders kiezen eerder voor autoloze dagen (37 pct), terwijl deze maatregel bij amper 11 procent van de 55-plussers op instemming kan rekenen.

Eén op de vijf schaart zich achter rekeningrijden voor vrachtwagens, maar slechts één op tien ziet dezelfde maatregel zitten voor personenwagens op autosnelwegen. Stadstol kan slechts 6 procent van de ondervraagden
bekoren.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091123_031&subsection=3
Eigen mening:
Ik vind dit zeer positief. Dit bewijst dat wij Belgen (Vlamingen een beetje meer dan Walen) toch bereid zijn om ons in te zetten voor het milieu.
Ik vind dat dit moet worden ingevoerd. Uit dit onderzoek blijkt toch
dat de meerderheid van België dit goedkeurt.
De CO2-uitstoot verminderen is een noodzaak en we moeten zoveel
mogelijk moeite doen om dit te verwezenlijken alvorens het te laat is.

lies.janssen
23rd November 2009, 18:25
[QUOTE=jillie.dams] Helft Belgen wil trager rijden voor milieu

BRUSSEL - De helft van de Belgen is bereid om de toegelaten snelheid op alle wegen met 10 kilometer per uur te laten zakken om zo de CO2-uitstoot en de milieuvervuiling tegen te gaan. Dat blijkt uit de "rijgedragbarometer" van verzekeraar Axa.

Axa ondervroeg voor het tweede jaar op rij automobilisten uit tien Europese landen naar actuele mobiliteitsthema's. De helft van de 800 ondervraagde Belgen verklaarde zich bereid om zijn rijgedrag aan te passen ten bate van het milieu. Bij de vrouwelijke bestuurders (57 pct) is de steun voor een algemene snelheidsbeperking groter dan bij de mannen (47 pct). Ook Vlamingen (55 pct) zijn eerder bereid dan Walen (46 pct) om deze maatregel te aanvaarden.

Gevraagd naar andere tijdelijke milieumaatregelen in het verkeer, vindt één op de drie Belgen het smogalarm het meest effectief. Jonge autobestuurders kiezen eerder voor autoloze dagen (37 pct), terwijl deze maatregel bij amper 11 procent van de 55-plussers op instemming kan rekenen.

Eén op de vijf schaart zich achter rekeningrijden voor vrachtwagens, maar slechts één op tien ziet dezelfde maatregel zitten voor personenwagens op autosnelwegen. Stadstol kan slechts 6 procent van de ondervraagden
bekoren.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091123_031&subsection=3
Eigen mening:
Ik vind dit zeer positief. Dit bewijst dat wij Belgen (Vlamingen een beetje meer dan Walen) toch bereid zijn om ons in te zetten voor het milieu.
Ik vind dat dit moet worden ingevoerd. Uit dit onderzoek blijkt toch
dat de meerderheid van België dit goedkeurt.
De CO2-uitstoot verminderen is een noodzaak en we moeten zoveel
mogelijk moeite doen om dit te verwezenlijken alvorens het te laat is.[/QUOTE]

Langs de ene kant vind ik dit een zeer mooi initiatief. Zo zetten wij ons ook eens in voor het milieu, maar langs de andere kant: 10 km/u trager rijden?
Nee, liever niet! Ik vind het soms al erg genoeg dat je maar 50 km/u of 70 km/u mag rijden, terwijl je daar eigenlijk 90 km/u op zen minst kan rijden. En dan heb je al die flitspalen en flitsauto's nog die je enorme boetes bezorgen.
Wanneer het er uiteindelijk wel van komt, en waarschijnlijk zal dit wel gebeuren, hoop ik in ieder geval dat er minder verkeersongelukken gebeuren. Wanneer ik 's avonds naar het nieuws kijk of 's morgens op de radio hoor dat er weeral een accident gebeurd is met x aantal gewonden en doden dan breekt mijn hart en dan besef je maar al te goed dat het zelfs voor jou morgen gedaan kan zijn.
Begrijpen jullie mijn dubbel gevoel?

Lies Janssen
2 Baso D