PDA

Bekijk de volledige versie : Levenslang rijverbod voor doodrijder uit Stabroek


Jelle.Adriaensen
20th November 2009, 16:28
De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft cafébaas René D.L. uit Stabroek veroordeeld tot een levenslang rijverbod. Hij vliegt ook drie maanden in de cel. De rechtbank volgde de uitspraak die de politierechter al eerder deed.

D.L. reed op 21 april 2007 student Roel Schonkeren van de weg op het kruispunt van de Klinkaardstraat en de Ertbrandstraat en pleegde vluchtmisdrijf. Hij stapte enkel uit zijn wagen om de schade op te meten aan zijn voertuig en reed bovendien veel te snel. De jongeman overleed ter plekke.

De cafébaas werd toen veroordeeld tot een celstraf van 2,5 jaar, waarvan de helft effectief, een boete van 8.250 euro en een rijverbod van zes jaar. Hoewel het rijverbod inging op 12 juli 2009 werd D.L. twee dagen later betrapt achter het stuur van een Porsche.

De rechter vertelde D.L. dat hij een verregaand gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef heeft en legde hem een levenslang rijverbod op. De ouders van de overleden student stelden zich burgerlijke partij, maar hun eis tot schadevergoeding werd afgewezen door de rechter.

Bron, Gazet Van Antwerpen

De straf die hier uitgesproken is, is zeker terecht. Iemand die vluchtmisdrijf pleegt na het veroorzaken van een ongeval moet daar zwaar voor gestraft worden. De laatste tijd komt het zeer veel terug in het niews en als er dan nog bij verteld wordt dat de man of vrouw vluchtmisdrijf heeft gepleegd dan vind ik het allemaal nog verschrikkelijker. Het levenslang rijverbod vind ik een goede straf, maar ik vind dat deze man toch nog een schadevergoeding verdiend voor het geen wat hij heeft aangericht.

nick.moons
21st November 2009, 20:16
Ik ben volledig akkoord met Jelle zijn mening. Deze straf is terecht. Als je 2 dagen later terug achter het stuur zit, is dit een teken dat je geen verantwoordelijkheid hebt. Deze persoon zal nu hopelijk inzien wat hij fout heeft gedaan en dat een persoon belangrijker is dan een wagen.
Als de familie nu een schadevergoeding zou krijgen, is dat maar iets om de pijn te verzachten. Want door een schadevergoeding komt hun zoon niet terug.
Laat ons hopen in de toekomst dat mensen die dit meemaken, 2 keer gaan nadenken vooraleer ze vluchtmisdrijf plegen!

dorien.wellens
6th December 2009, 17:13
Ook ik sluit me aan bij de twee vorige reacties :cool:
Vluchtmisdrijf plegen is echt iets dat niet kan, maar dat toch te veel gebeurd. Ik vind dat ze daardoor strengere straffen moeten zetten op vluchtmisdrijf. Deze man was zijn rijbewijs kwijt en toch wordt hij twee dagen later betrapt achter het stuur van een auto. Dit kan echt niet, en is niet tolereerbaar. Ook vind ik dat de ouders van de overleden jongen een schadevergoeding verdienen. Hun zoon komt er niet mee terug, maar het is toch iets.
Iemand van de baan kegelen en dan vluchtmisdrijf plegen, waar gaat dit toch allemaal naartoe?

jana dua
6th December 2009, 20:12
Ja, iemand die vluchtmisdrijf pleegt moet inderdaad gestraft worden. Mensen kunnen gered worden door eerste hulp. Als je jezelf niet genoeg kunt beheersen om uit te stappen en hulp te bieden, dan hoef je ook niet achter het stuur zitten.
Zelfs een beest laat je niet zomaar liggen als je het hebt aangereden. (OK stap niet uit op de autosnelweg)