PDA

Bekijk de volledige versie : Infoborden leiden verkeer in goede banen


Charlotte.Smekens
20th November 2009, 09:22
Infoborden leiden verkeer in goede banen
• vrijdag 20 november 2009
• Auteur: Tom Ysebaert
• Bron: www.destandaard.be
Infoborden leiden verkeer in goede banen
belga
GENT - Dynamische verkeersborden geleiden nu ook het verkeer op de hoofdwegen rond Gent. Rond Antwerpen hebben ze hun effect op de veiligheid bewezen. Brussel volgt.
Van onze redacteur

Boven drie hoofdwegen rond Gent zijn gisteren dynamische route-informatieborden in gebruik genomen. Dat zijn grote borden waar boodschappen op verschijnen die het verkeer moeten sturen. In Laarne (knooppunt E17-R4), Zwijnaarde (E40-E17) en Zelzate (E34-R4) verschenen acht van die informatieborden.

Ze geven informatie over ongevallen, files, wegwerkzaamheden en andere obstakels. Dat moet de weggebruikers tijdig informeren, zodat ze hun snelheid kunnen aanpassen of een andere route kunnen kiezen. De doorstroming en de verkeersveiligheid zouden er wel bij varen. Tegen 2011 zou er dynamisch verkeersmanagement mogelijk zijn op de E40 tussen Wetteren en Drongen, op de E17 tussen Destelbergen en De Pinte, op de E34 tussen Assenede en Moerbeke en op de ring (R4) op verschillende plaatsen.

Het zogenoemde dynamische verkeersmanagement zal gestuurd worden vanuit een nieuw verkeerscentrum in Gent. Dat wordt vanaf 2012 het zenuwcentrum waar alle gegevens over het wegennet verzameld worden en van waaruit de verkeersinformatie weer naar de weggebruikers vertrekt. Onder meer naar de nieuwe variabele borden. Er wordt 20 miljoen in het centrum geïnvesteerd, over drie jaar. In afwachting wordt het systeem vanuit het verkeerscentrum in Antwerpen aangestuurd.

Rond Gent is dynamische verkeersgeleiding onder meer belangrijk voor het vrachtverkeer tussen de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent. Die verkeersstromen kunnen bij incidenten omgeleid worden.

In de tweede helft van december worden ook de eerste twintig van zestig camera's geplaatst die de verkeersstroom zullen registreren. In het wegdek worden ook 120 tellussen gelegd. Met die lussen en camera's krijgt het verkeerscentrum een zicht op het verkeer. Andere bronnen zijn de wegbeheerder, de politie en eigen correspondenten.

Er komen tegelijk 120 signalisatieborden boven de rijstroken. Ze kunnen afwijkende maximumsnelheden etaleren.

De Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), kondigt aan dat er de komende drie jaar nog aanzienlijk in informatietechnologie voor het verkeer (telematica) geïnvesteerd wordt. Zo zal het op termijn mogelijk worden reisadvies te geven dat ook op de secundaire wegen slaat, waardoor je andere vervoermiddelen als trein of bus kunt nemen.

In de omgeving rond Antwerpen is er al dynamisch verkeersmanagement operationeel. Sinds de variabele borden op de E313 tussen Geel en Ranst werken, zijn er daar 40 procent minder ongevallen gebeurd.

De volgende stap is Brussel. Wanneer het systeem rond de hoofdstad zal functioneren, is nog niet geweten.

Deze borden lijken mij een erg goede zaak voor de hele maatschappij. Dagelijks staan er namelijk kilometers file, wat onvermijdelijk is door het vele verkeer. Toch kan dit in betere banen geleid worden door het gebruik van de infoborden. Toen ik zelf laatst naar Antwerpen reed, was er de dagelijkse ochtendspitsfile op de E34. Borden signaliseren echter enkele honderden meters op voorhand dat er vertraagd of stilstaand verkeer is, waardoor niet alleen jij, maar bijvoorbeeld ook je achterligger op tijd kan remmen. Zo kunnen de aanrijdingen waarbij mensen inrijden op files, eenvoudigweg vermeden worden. Al moet je er natuurlijk altijd je aandacht bijhouden en de borden opmerken. Bovendien kunnen mensen nog voor ze de eigenlijke file bereiken, omrijden via een filevrije weg, omdat ze al voor vertragingen gewaarschuwd worden. Dit kan ervoor zorgen dat files sneller oplossen en niet onnodig aanlengen. Bovendien is het bij wegwerkzaamheden ook veiliger (zowel voor de bestuurders als voor de wegenwerkers) dat je weet wat je te wachten staat en je dus aandachtiger bent om bijvoorbeeld de juiste omleiding te volgen.
Mensen kunnen tijdig een alternatieve route kiezen, tijdig vertragen indien er file is of gewoon wanneer er werken zijn. Het zou kunnen bijdragen tot een vlotter en veiliger verkeer. Ik ben een absolute voorstander!