PDA

Bekijk de volledige versie : Opschorting doodstraf Rusland verlengd


Tom.Rutten
19th November 2009, 11:25
MOSKOU - De doodstraf zal in Rusland ook na het verstrijken van een moratorium op 1 januari 2010 niet uitgevaardigd kunnen worden. Dat heeft het Constitutioneel Hof in Sint-Petersburg donderdag bepaald.


Het moratorium moet volgens het Hof net zo lang blijven gelden totdat Rusland Europese verdragen ratificeert die de doodstraf verbieden. Toen Rusland in 1996 in de Raad van Europa kwam stelde het een moratorium op de doodstraf in en beloofde die af te schaffen, maar daar is het tot nu toe nooit van gekomen.

Rusland had in 1999 de doodstraf in een overeenkomst voorlopig voor tien jaar opgeschort. Het Hof moest zich over het moratorium buigen omdat het vorige binnenkort zou verlopen.

Aanhoudend geweld in het noorden van de Kaukasus heeft ertoe geleid dat er in Rusland stemmen opgaan de doodstraf in te voeren voor wie zich schuldig maakt aan terrorisme. In peilingen spreekt de meerderheid van de bevolking zich ook uit voor de doodstraf voor moordenaars en kinderverkrachters.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20091119_014
19/11/09

Ik vind dat de doodstraf in Rusland al had moeten worden afgeschaft voor ze bij de Europese raad mochten komen en niet met een moratorium dat ze het wel zullen afschaven want zoals je leest is het 10 jaar later nog niet afgeschaft. eigenlijk zou de doodstraf overal ter wereld moeten worden afgestraft maar dat is niet gemakkelijk. Want een grootmacht zoals amerika zal niet luisteren naar Europa.

lobke.vervoort
19th November 2009, 18:04
Ik vind dat Tom helemaal gelijk heeft. Rusland had niet bij de Europese raad mogen komen zolang de doodstraf nog toegelaten is. Ik vind het een barbaarse manier van straffen, terwijl Europa juist modern en vernieuwend zou moeten zijn. Ik vind ook dat de doodstraf overal ter wereld zou moeten afgeschaft worden, maar Amerika, als grootmacht, meekrijgen is uiteraard niet zo simpel. Toch denk ik dat Europa tegenwoordig al een grotere invloed heeft in de wereld, dus misschien dat we binnen een paar jaar niet meer spreken van de doodstraf. Dit is waarschijnlijk iets te veel gehoopt, maar hoop doet leven!

olivier.lejeune
24th November 2009, 16:52
Ik vind ook dat ze de doodstraf hebben moeten afschaffen voordat ze bij de Europese unie kwamen. Ze moeten geen 10 jaar uitstel vragen, zelfs geen jaar, ze moeten de doodstraf meteen afschaffen. Ook al zijn het terroristen, een levenslange celstraf is een betere straf. En bij mijn weten zijn de gevangenissen in Rusland al geen pretje. Trouwens, ik vind niet dat zij moeten zeggen wie er dood moet van de arrestanten en wie niet. En nu spreek ik niet alleen voor de Russen, maar ook tegen de andere landen waar de doodstraf nog steeds actief is.