PDA

Bekijk de volledige versie : Strengste Bob-campagne ooit in eindejaarsperiode


marijn.van.de.waeter
18th November 2009, 08:54
De politie zal tijdens de Bob-campagne van 27 november tot 11 januari minimaal 180.000 ademtests afnemen. Dat is een record. Dit blijkt uit het rondschrijven dat Binnenland-minister Annemie Turtelboom en Etienne Schouppe, staatssecretaris voor Mobiliteit, maandag ondertekenden. Het bericht staat in de Concentra-kranten.

"Pakkans vergroten"
"Verkeerscontroles moeten het gevoel van de pakkans vergroten", zegt minister Turtelboom. "We gaan meer onverwachts werken, maar ook gerichter."

De controles zullen meer op strategische plaatsen gebeuren, zoals in straten met veel uitgaansgelegenheden, en op goed gekozen momenten.

Controles 's ochtends?
Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid pleit ook voor controles in de ochtend: "Veel chauffeurs houden er te weinig rekening mee dat ze ook na een paar uur slapen nog te veel alcohol in het bloed kunnen hebben."

In het vorige recordjaar 2008 werden tijdens de eindejaarsperiode 173.434 ademtests afgenomen. Daarbij bliezen 8.388 mensen (4,8 pct) positief. Wie meer dan de toegelaten 0,5 promille alcohol in het bloed heeft, moet minimaal een boete van 137,5 euro betalen.

Bron: demorgen.be, 18//11/2009


Eigen mening:

Ik vind dit zelf een zeer goed idee. Als je de verantwoordelijkheid neemt van met de auto uit te gaan dan moet ja je alcohol gebruik maar beperken. Als je toch liever drinkt zijn er nog altijd genoeg alternatieven,bv. fiets, openbaar vervoer, taxi, ouders.... Ik denk dat deze actie wel effect gaat hebben. Want als meeste bestuurders weten dat er veel controles zijn gaan ze normaal toch minder drinken? Of gewoon andere wegen zoeken? Toch vind ik dit een goede actie en wie weet krijg je nog wel een bob sleutelhanger.

Matthias Wauters
18th November 2009, 09:05
Deze acties moeten er zeker zijn! En of het effect zal hebben? De echtte dronkaards moeten gepakt worden, maar ook de mensen die gewoon net iets te veel op hebben. De meeste beseffen niet dat men met een paar drankjes al te veel alcohol in het bloed heeft zitten.

Stel jullie dus stratagisch op om deze mensen eruit te halen! Want het is een schandaal dat deze zich op de weg durven te vertonen in al dan niet dronken toestand.

Een andere gedachte is de deze. Ik ben ooit eens van een verjaardagsfeestje terug gekomen en er was een grootschalige controle. De chauffeur waar ik bij in zat, had niets gedronken, maar deze belde onmiddellijk naar het feest waar genoeg 'zatte' mensen rondliepen om te zeggen dat ze een 'sluip'weggetje moesten nemen... Als deze mensen de echte dronken mensen gaan verwittigen dan haalt de actie toch niet veel meer uit???
Ook controle in de sluipweggetjes!!! (maar waarschijnlijk te weinig manschappen!)

Besluit Wij nemen de fiets voor oudjaar :) :champa:

lisse.broecks.
18th November 2009, 09:24
Ik vind dit ook een zeer goede actie, mensen moeten de verantwoordelijkheid maar op zich nemen, veel drinken en rijden kan en mag niet. Ik denk echt wel dat deze actie zal helpen om zowel dronken bestuurders van de baan te halen als mensen aan te sporen om niet te drinken als ze met de auto rijden.

Hanne.Hofkens
18th November 2009, 11:00
Dit is een zeer goede maatregeling. Hopelijk zien zo meer en meer mensen in dat rijden onder invloed niet de ideale oplossing is. Je weet namelijk dat tijdens de laatste dagen van het jaar de alcohol rijkelijk vloeit dus waarom wordt er niet gewoon meteen geopteerd voor een bob,taxi of gewoon de fiets als dit mogelijk is? Hopelijk levert de actie wat op en krijgen we niet te veel nare berichten over doden in het verkeer te lezen in de eindejaarsperiode!
Voor mij zal het in ieder geval de fiets of bus worden :)!

landerkeustermans
18th November 2009, 13:10
Ik vind dit ook een goed idee omdat je de laatste tijd veel te veel hoord dat dronken bestuurders andere mensen omver rijden. Ook veroorzaken ze vaak ongevallen. Ook vind ik dat ze als ze een bestuurder betrappen die dronken rondrijdt dat ze die zwaarder moeten bestraffen. Want meestal is het gewoon een geldboete ofzoiet en dat is veel te licht.

Yannick.Vissers
18th November 2009, 17:33
Ik vind dit een zeer goed initiatief, op drinken achter het stuur kunnen ze niet streng genoeg zijn. Elke ongeval met een dronken chauffeur is er een dat vermeden had kunnen worden.
Het is te hopen dat deze acties niet toch oudjaar beperkt blijven en dat ze in de weekends ook nog wat strenger worden. Want waar je ook gaat, je ziet toch veel mensen die teveel gedronken hebben met de auto vertrekken. Dit zou toch echt niet mogen!

Emma.Mertens
18th November 2009, 20:21
Met de verkeersongevallen van afgelopen weken in het geheugen kan ik zulke acties enkel toejuichen. Maar zoals al werd gezegd: ik ken inderdaad ook mensen die gewoon op de hoogte worden gebracht, en sluipweggetjes nemen. De politie moet op de hoogte zijn van zulke dingen, en dus vind ik controles op minder drukke wegen, woonwijken ook wel essentieel. Niet enkel de uitgang-zones moeten worden gecontroleerd! Want, kwamen de studenten vorige week om het leven in een uitgangsbuurt? Volgens mij niet. Ofwel heb ik dit mis begrepen. Ik vind het trouwens ook een pluspunt dat men de bevolking alvast inlicht over de toenemende controles; dit zal een zeker schrik-effect opwekken en mensen aansporen toch 2x te denken alvorens een pintje te drinken.

laurens.taels
18th November 2009, 21:05
Ik ga akkoord met de vorige reacties. Op rijden onder invloed kan je niet streng genoeg staan en hiervoor moeten ook de bijhorende straffen gelden. Zoals Emma ook aanhaalt, is dit toch geen waterdicht systeem. Met de communicatiemiddelen van nu, wordt iedereen wel op de hoogte gehouden waar ze controles staan te doen. Zo wordt er toch nog maar enkelen bereikt. Aan het feit dat die communicatiemiddelen er zijn, kunnen ze niet veel doen. Daarom juich ik het alleen maar toe om zoveel mogelijk controles uit te voeren.

Elise.Laureys
19th November 2009, 16:26
Ik vind dit een heel goed initiatief. Tijdens de eindejaarsperiode gaan mensen vaak al wat meer drinken en daarom is het goed dat men dit op voorhand bekendmaakt. Zo gaan de mensen er hopelijk ook op letten. Ik leer nu zelf ook met de auto rijden en je moet echt op heel veel dingen letten. Als je dronken bent kan je je helemaal niet goed meer concentreren op de weg en verlies je misschien wel de controle over je voertuig. Het resultaat hiervan kan zijn dat je zelf gewond geraakt en zelfs sterft maar je kan ook anderen hiermee in gevaar brengen. Daarom zou ik zeggen: als je gaat feesten en je moet daarna nog met de auto rijden, drink dan geen of weinig alcohol. Zo blijven de vele ongelukken achterwegen. Je hebt geen alcohol of drugs nodig om plezier te maken. Met een paar goede vrienden die wat moppen vertellen en een cola kan je ook al veel plezier maken hoor! :Party:

dorien.wellens
19th November 2009, 18:55
Natuurlijk is dit een goed idee om meer ademtesten af te nemen, maar dan vind ik wel dat ze dit op geregelde basis moeten doen. Niet zoals bijvoorbeeld bij mij in de buurt. Toen was er om 22u s'avonds controle, wanneer iedereen vertrekt naar het uitgaan en dus eigenlijk nog niet veel gedronken heeft. Wanneer ik dan rond een uur of 4 terug naar huis ging met de auto, waren deze politieagenten verdwenen. Dan vraag ik mij af of deze zogenaamde bob-campagnes wel werkelijk nut hebben? Hopelijk hebben deze bob-campagnes tijdens de oudejaarsperiodes meer nut!

Sanne.Claes
19th November 2009, 20:02
Ik vind dit ook een zeer goed initiatief.
Je hoort vaak over ongevallen die gebeurd zijn doordat de bestuurder die het ongeval veroorzaakte teveel gedronken had. De kans dat dit tijdens de eindejaarsperiode gebeurt, is natuurlijk nog groter. De kans dat er die nacht nog zoveel dronken bestuurders dan normaal rondrijden, wordt hierdoor volgens mij sterk verminderd.
Het feit dat ze het op voorhand laten weten, is ook een goede zaak. Dan wordt hier misschien toch wat extra aandacht aan besteedt. Bovendien zijn er manieren genoeg om ergens te geraken.