PDA

Bekijk de volledige versie : Etienne Schouppe wil ritsen verplichten


Thomas.Wynants
18th November 2009, 01:20
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil ritsen of beurtelings invoegen op bepaalde wegen verplichten. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Nu geldt er alleen een aanbeveling om te ritsen.

Schouppe is bezig met een grote hervorming van de wegcode. Sommige verkeersborden zouden volledig verdwijnen, andere moeten worden aangepast aan de Europese normen.

Schouppe wil bijvoorbeeld beurtelings parkeren afschaffen. "Beurtelings parkeren in het midden van de maand geeft op vele plaatsen aanleiding tot tal van problemen. Auto's die de 15e van de maand nog altijd goed geparkeerd zijn en andere die de 16e moeten veranderen. Dat geeft op vele plaatsen aanleiding tot een echte kakofonie met gevaarlijke verkeerssituaties." Schouppe wil "vaste alternatieven".

De staatssecretaris wil motorrijders ook de officiële toelating geven om te zigzaggen tussen files. De hervormde wegcode zou moeten ingaan begin 2011.

Bron: deredactie.be, 17//11/2009

----------------------------

Eigen mening: ik vind het goed dat er eindelijk over een nieuw verkeersreglement gesproken wordt. Ik vind persoonlijk zelfs dat men een Europees reglement moet uitschrijven zodat alle bestuurders in heel Europa alle borden perfect kan lezen en overal dezelfde wegcode zal gebruiken. Als je de regels van bijvoorbeeld België en Nederland naast elkaar legt merk je onvoorstelbare verschillen op. Dit vind ik abnormaal en soms zelf gevaarlijk. Denk maar aan de regelgeving op een rotonde!

Jonathan Smets
18th November 2009, 09:02
Dan stel ik mij de vraag: hoe zullen ze dit ooit kunnen controleren?
Men kan toch moeilijk overal camera's gaan zetten, om te kijken of mensen genoeg ritsen?
Als ik aan het rijden ben en de rechterrijstrook is vrij, ga ik ook daar rijden en blijf ik niet op de linkerrijstrook rijden.

toon.peeters
18th November 2009, 09:12
Ronduit belachelijk, hoe ga je ritsen verplichten als je toch niet kan controleren of het wel effectief gebeurt?
Laat het toch gewoon zoals het is, laat de mensen zelf beslissen wie ze er tussen laten en wie niet. Je kan zoiets toch niet verplichten! Wie gaat zich bezighouden met het controleren van de nieuwe regel? Dat lijkt mij een onbegonnen werk.

Het tweede voorstel daarentegen vind ik wel goed. Dat bromfietsers nu mogen slalommen tussen het stilstaand verkeer. Ik denk wel dat dit soms kan leiden tot gevaarlijke situaties, maar een ervaren motorrijder weet hier wel raad mee.

marijn.van.de.waeter
18th November 2009, 09:21
Veel mensen zijn toch te egoïstisch in het verkeer. Hier zou het verplicht risten wel eens van pas kunnen komen. Ik rij nog niet lang met de auto, maar ik merk nu al dat je door het egoïsme van anderen wel eens zeer lang kan stilstaan aan een druk kruispunt. Maar ik denk ook dat dit zeer moeilijk te controleren is. Eigenlijk moet de attitude van de mensen veranderen(zonder te veralgemenen). Bepaalde mensen zouden veel hoffelijker moeten worden in het verkeer en misschien moest het verplicht ritsen gecontroleerd worden dat veel mensen ook gaan veranderen. Op zich vind ik het geen slecht idee maar ik denk dat het bijna onmogelijk is om toe te passen

Thomas.Wynants
18th November 2009, 12:24
Men kan het ritsen verplichten en controleren net zoals men nu het gebruik van een richtingaanwijzer controleert op een rotonde -> Politie ernaast zetten. Doen ze het niet, nummerplaat noteren en boete!

Eveline.Vanderheijden
18th November 2009, 13:10
‘Zet er meer politiecontrole op’ vind ik geen goed idee. Je pakt hier ook enkel het gevolg aan. ‘Leer’ de mensen ritsen. Maak duidelijk (eventueel campagne) waarom ritsen belangrijk is in het verkeer. Net zoals met snelheidsovertredingen. Ook al staan er flitspalen en auto’s die flitsen, mensen blijven te snel rijden. Maak hen duidelijk wat de gevolgen zijn of 'waar het voor dient'. Maar doe iets aan de oorzaak en niet aan het gevolg.

Waarom ritsen mensen niet? Omdat ze egoïstisch zijn? Leer hen dan hoffelijk zijn in het verkeer.