PDA

Bekijk de volledige versie : Obama wil concrete afspraken op klimaattop


vincent.van.dyck
17th November 2009, 22:21
Obama wil concrete afspraken op klimaattop
PEKING - De Amerikaanse president Barack Obama wil dat er op de klimaattop van volgende maand in Kopenhagen concrete afspraken worden gemaakt. Het nieuwe akkoord moet met 'onmiddellijk ingang in werking treden', hoewel het niet wettelijk verplicht zal zijn.
Obama had dinsdag in Peking een gesprek met de Chinese president Hu Jintao. Hij zei dat beide landen belangrijke stappen zullen zetten om de uitstoot van broeikasgassen in te perken. 'Het is niet de bedoeling dat we een gedeeltelijk akkoord of een politieke stellingname onderhandelen, maar wel een klimaatakkoord dat alle aspecten aanpakt en waar onmiddellijk werk van wordt gemaakt,' zei Obama over de Klimaatconferentie, die van 7 tot 18 december plaatsheeft in Kopenhagen.

China en de VS zijn de twee grootste vervuilers ter wereld - ze zijn samen goed voor 40 procent van de totale uitstoot aan broeikasgassen - en verschillende landen verwachten initiatieven van deze economische grootmachten in de Deense hoofdstad.
Obama zei dat de VS en China zullen samenwerken om de uitstoot te beperken en het onderzoek naar nieuwe energie, naar een minder schadelijk gebruik van kolen en naar elektrische voertuigen op te drijven.

De onderhandelingen in de aanloop naar Kopenhagen verlopen stroef omdat rijkere landen en ontwikkelingslanden het oneens zijn over de verdeling van de financiële lasten. Tijdens de top van de Asia-Pacific Economic Cooperation forum (APEC) vorig weekend in Singapore werd al luidop gezegd dat er geen bindend akkoord zou komen in Kopenhagen.

De Deense premier Lars Lokke Rasmussen legde wel een tweestappenplan voor, dat in de smaak viel bij Obama. Het zou om een politiek raamakkoord gaan dat de essentiële kwesties dekt. Pas na de top zouden dan juridisch bindende afspraken inzake doelstellingen, de financiering van de plannen en de overdracht van technologie aan ontwikkelingslanden onderhandeld worden.

Brede samenwerking
"We ontmoeten elkaar op een moment dat de relatie tussen de VS en China nooit belangrijker is geweest voor onze gezamenlijke toekomst", verklaarde Obama aan de zijde van Hu. De presidenten willen zich inzetten voor "positieve relaties en een alomvattende samenwerking", luidde het op een persmoment.
Bron: www.destandaard.be

Mijn mening: Ik vind het uitstekend dat de 2 grootste vervuilers van de planeet eens eindelijk samen gaan zitten en zeggen dat er iets moet gebeuren. Ik hoop wel dat er dan ook eens iets van komt want woorden zijn slechts woorden zonder de kracht van daden. Ik heb er wel vertrouwen in dat Obama weet wat hij doet en dat hij wel voor verandering kan zorgen. Het is wel duidelijk dat er zo snel mogelijk iets moet gebeuren nu bleek dat de CO² uitstoot nog steeds gestegen is met al die maatregelen.

Vanhoof.Stef
24th November 2009, 15:09
Ik denk dat Obama er goed aan doet zichzelf als voortrekker te laten horen en zien. Vele landen gaan gewoon volgen omdat de president van de VS dit zo of zo graag ziet. Wat ik dan wel weer jammer vind is dat wanneer de VS niet veel moeite wil doen of er niet achter staat plots niets meer zal lukken. Wanneer China en de VS beide een inspanning doen zal dit voor de ganse wereld al wel heel wat schelen. China vond van zichzelf minder te moeten letten op dit protocol omdat het slechts een ontwikkelingsland is. Dat vind ik persoonlijk geen goede reden, iedereen gelijk voor de wet waar men ook staat in de technische revolutie.

jolien.ceulemans
24th November 2009, 15:44
Ik vind het fantastisch dat de twee economische grootmachten: China en de Verenigde Naties, hun krachten gaan samenbundelen om iets te doen aan de uitstoot van broeikasgassen en het onderzoek naar nieuwe energie verder gaan stimuleren. Ik ben blij dat ze de ernst van deze zaak inzien en eindelijk ingrijpen, ook al zijn het de twee grootste vervuilers en zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. Het voorstel van het tweestappenplan vind ik ook een positief idee, zo komt er tenminste schot in de zaak en wordt deze kwestie niet op de lange baan geschoven door onnodige belemmeringen zoals bijvoorbeeld de verdeling van de financiële lasten.