PDA

Bekijk de volledige versie : Wereldwijde CO2-uitstoot sterk gestegen


Jelle.Adriaensen
17th November 2009, 19:57
LONDEN - Ondanks alle maatregelen om het klimaat te beschermen, is de wereldwijde CO2-uitstoot door olie, (steen)kolen en andere fossiele brandstoffen dit decennium met 29 procent gestegen.

Zelfs in het crisisjaar 2008 nam de uitstoot met twee procent toe. Dat meldt een internationaal onderzoeksteam in het vakblad Nature Geoscience. Tegelijk lijkt de opnamecapaciteit van de natuur te dalen.

Van 2000 tot 2007 is de globale CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen jaarlijks met ongeveer 3,6 procent toegenomen. Dat is drie keer meer dan in de jaren 90, toen bedroeg dat jaarlijks percentage nog een procent.

Tot nu toe neemt de natuur het merendeel van de menselijke CO2-uitstoot op. Volgens de meest recente onderzoeken is de opnamecapaciteit echter al jarenlang aan het dalen. Vijftig jaar geleden bleef 40 procent van de jaarlijkse CO2-uitstoot in de atmosfeer, vandaag de dag is dat al 45 procent.

Opkomende landen als China en India hebben hun uitstoot sinds 1990 meer dan verdubbeld, aldus de onderzoekers. Alle ontwikkelingslanden samen hebben ondertussen een hogere uitstoot van broeikasgassen dan de groep van industrielanden. 'De enige manier om de klimaatsverandering tegen te gaan is een drastische vermindering van de CO2-uitstoot', zo luidt het verder.


Bron, De Standaard

Dit is nieuws is zeker niet positief, aan dit probleem moet dringend iets gedaan worden want het is al vele jaren een groot probleem om die CO2-uitstoot te verminderen. Vooral in landen waar de bevolkingsdichtheid blijft toenemen is de CO2-uitstoot een zeer groot probleem. Ik hoop dat de verschillende landen dringend gaan samen zitten en een goede oplossing proberen te vinden.

annelies.peelaers
17th November 2009, 20:20
De CO2-uitstoot is inderdaad al jaren een probleem in de wereld. Ik geloof wel dat er heel veel rond word gewerkt. Ik denk dan aan de G20 bijvoorbeeld. Maar toch heeft dit geen effect blijkbaar? Veel woorden, maar geen daden dan? Wel, iedereen klaagt en zaagt over die CO2-uitstoot, maar als je dan met de fiets naar school gaat kom je duizenden auto's voorbij die in de file staan, met 1 kind dat naar school gebracht word. Een investering in een goede winterjas kan geen kwaad hoor!