PDA

Bekijk de volledige versie : Prematuren hebben steeds betere levenskansen


satchahelsen
17th November 2009, 12:20
Vandaag 17 november vindt voor het eerst de Internationale Dag van het Vroeggeboren Kind plaats. In het UZ Antwerpen (UZA) waar een dienst intensieve neonatale zorgen is, zetten ze hun jongste patiëntjes in de kijker met een infostand en een videopresentatie over die speciale afdeling.


Ruim 8 procent van alle baby's in Vlaanderen wordt te vroeg geboren. Dat wil zeggen voor 37 weken zwangerschap. Hun aantal is de voorbije jaren toegenomen, maar ook hun levenskansen gingen er op vooruit dankzij de evolutie van de medische technieken onder meer voor longrijping.

Volgens de Vlaamse Vereniging voor Ouders van Couveusekinderen (VVOC) stierf in Vlaanderen in 2007 één op 238 levend geboren baby's voor het einde van het eerste levensjaar. Driekwart van de totale babysterfte vindt men terug bij de acht procent premature geboortes. Nog sterker, de 1% extreme premature baby's nemen de helft van alle sterfte voor zich.

Levensvatbaarheid
Dokter Guy Martens van het Studiecentrum voor perinatale epidemiologie: "De grens van de levensvatbaarheid is de jongste tien jaar verlaagd van 26 naar 24 weken zwangerschap. Toch ligt het sterfterisico bij deze groep van extreem prematuren nog steeds even hoog als tien jaar geleden. Zowat driekwart overlijdt bij of enkele dagen na de geboorte. De grootste vooruitgang is geboekt bij de vroeggeborenen die 32 weken halen."

Ook na de geboorte is extra aandacht nodig. Deze kindjes lopen een groter risico op latere leer-, motorische of gedragsproblemen.

Oorzaken
De belangrijkste risicofactoren voor vroeggeboorte zijn tweelingzwangerschap, zwangerschap op oudere leeftijd of tienerzwangerschap en kunstmatige bevruchting.

"Toch blijft voorspellen wie te vroeg zal bevallen nog steeds een onmogelijke oefening. Eén op de twee vroeggeboortes gebeurt immers 'onverwacht' bij vrouwen die voor de eerste keer zwanger waren

Zulke dingen zouden niet mogen gebeuren maar dankzij de niet stilstaande wetenschap is mogelijk dat binnen een aantal jaar niet enkel baby's die de 32 weken halen een grote overlevingskans hebben,maar ook baby's die jonger zijn.
Zelfs voor problemen zoals baby's die geboren worden voor de longrijping ben ik er zeker van dat men een oplossing vindt.

Dat men een dag organiseert voor te vroeggeboren babytjes vind ik heel mooi, door deze infostandjes komen mensen meer te weten over vroeggeboren kindjes.
Ook dat deze kindjes voor 1 dag in de kijker worden gezet is heel mooi.
Er zijn vele ouders die hun kindjes hierdoor verloren hebben , ook voor deze mensen kan zo'n dag zeer veel betekenen.

gazet van antwerpen 17/11

Anne Van den Bosch
17th November 2009, 16:25
Ik vind het een zeer mooi gebaar dat ze voor die vroeggeboren baby's een dag organiseren.
Het is enorm erg voor ouders dat ze hun kind op zeer jonge leeftijd moeten verliezen. Al een geluk dat we op de dag van vandaag zo ver gevorderd zijn met de ontwikkeling van allerlei technologieën die ons kunnen verder helpen!
Wiegedood wordt hierdoor in verschillende gevallen voorkomen en dat neemt toch een hele portie onzekerheid van elke jonge mama en elke jonge papa weg, zou ik denken... Natuurlijk zal je nog steeds enorm bezorgd zijn, als je voor't eerst mama of papa wordt, ik denk dat dat logisch is!
Zo ben ik ook steeds ongerust als ik een geluidje hoor bij mijn nichtjes en dan cross ik snel naar hun kamer om te checken of alles ok is, maar ook als ik helemaal niets hoor, dan ben ik ongerust of de kindjes nog wel ademen...
Naarmate je meer met kinderen bezig bent, zal die ongerustheid wel afnemen, veronderstel ik. En de hedendaagse technieken helpen hier ook nog bij...
Een gerust man is er 2 waard!