PDA

Bekijk de volledige versie : Schouppe gaat met grove borstel door verkeersregels


ines.van.hove
17th November 2009, 08:57
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil met een grove borstel door de wegcode gaan. Verschillende verkeersborden -en regels worden afgeschaft of zijn aan vervanging toe.


Schouppe wil voor het eerst in decennia de wegcode op grootschalige wijze aanpakken. De laatste 30 jaar werd de wegcode weliswaar tientallen keren gewijzigd, maar steeds ging het om kleinschalige alleenstaande aanpassingen. "Zo werd de wegcode een onduidelijk kluwen", aldus Schouppe in Het Nieuwsblad.

Beurtelings parkeren

Alle 540 verkeersregels in de wegcode werden onder de loep genomen en zo nodig onder handen genomen. Er komt onder meer een grote schoonmaak onder de verkeersborden, waar er te veel van zijn.

Zo wordt het principe van beurtelings parkeren opgedoekt. Ook komen er onder andere nieuwe waarschuwingsborden voor sneeuw en ijzel.

Filteren

Daarnaast komt er een officiële regeling rond motorrijders die zigzaggen tussen wagens in de file. Dat wordt voortaan wettelijk toegelaten en krijgt de naam 'filteren' mee. 'Ritsen' zal dan weer verplicht worden.

Aan de beslissingen ging grootschalig overleg vooraf met betrokken partners als de wegpolitie, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Touring en de Fietsersbond. Uiterlijk tegen januari 2011 zou de nieuwe wegcode in voegen moeten zijn.

Bron : GVA - 17/11/2009

Mening : Ik hoop dat deze wijzigingen van de verkeersregels wel degelijk voor verduidelijking zullen zorgen en niet voor nog meer verwarring. Aangezien er op grootschalige wijze regels worden aangepast kunnen deze alleen maar op elkaar inspelen (en logisch zijn) veronderstel ik.
Ik heb wel mijn twijfels over het officieel toelaten van zigzaggende motorrijders. Ik denk dat er hierdoor meer ongelukken met motorrijders zullen gebeuren want een motorrijder heb ik persoonlijk dikwijls niet gezien.

sara.van.hecke
17th November 2009, 16:04
Ik ben zeker voorstander van een hervorming van de wegcode. Ik hoop dat het lukt om de wegcode duidelijker te maken want nu zijn er naar mijn mening veel te veel (ingewikkeld geformuleerde) regeltjes die de wegcode zeer onduidelijk maken. Een verduidelijking van de wegcode kan er volgens mij voor zorgen dat het gemakkelijker te studeren is en dat dus meer mensen het reglement echt kennen. Dit kan alleen maar ten goede komen van de verkeersveiligheid. Met het toelaten van het zigzaggen van motorrijders heb ik persoonlijk niet zo veel problemen. Dit wordt nu toch ook al gedaan en dat dit mag is net het voordeel van motorrijden. Je geraakt sneller waar je moet zijn. Ik denk dat het belangrijker is dat automobilisten zich bewuster worden van motorrijders.

Stéphanie.Verreydt
17th November 2009, 19:46
Het is misschien wel goed dat Schouppe enkele aanpassingen zal brengen in het verkeersreglement. Sommige regels zijn onduidelijk, anderen worden nooit toegepast (motorrijders die zigzaggen), … . Het is positief voor de bestuurders dat er verkeersborden zullen verdwijnen. Vele Belgen zijn het ermee eens. Op bijvoorbeeld honderd meter staan er drie borden om aan te geven dat je er vijftig mag rijden. Het is als bestuurder moeilijk om alle borden, je snelheid en het verkeer in het oog te houden. Het feit dat motorrijders door het verkeer mogen zigzaggen (bij file), daar ben ik niet mee akkoord. Ik vind dat gevaarlijk. Het idee van het ritsen is misschien goed om het verkeer sneller te laten gaan. Maar het zal voor velen een inspanning zijn om dit toe te passen en hoffelijk te blijven. Als je nu zelf wil ritsen, krijg je soms van die kwade blikken en soms laten ze je er gewoon niet tussen. Belgen zijn immers steeds gehaast.

Nathalie.Tilemans
17th November 2009, 20:09
Een verduidelijking van de verkeersregels lijkt me inderdaad wel interessant. Maar ik vraag me wel af hoe ze het praktisch gaan organiseren als ze drastische veranderingen hebben aangebracht. Hoe gaan ze iedereen hiervan op de hoogte brengen, en hoe gaan ze ervoor kunnen zorgen dat iedereen de regels vanaf dat moment ineens anders toepast? Eigenlijk zouden ze dan iedereen die al een rijbewijs heeft, opnieuw een theoretisch examen moeten laten afleggen, want anders kan men nooit weten of iedereen de regels kent.
Beurtelings parkeren mag verdwijnen, daar heb ik geen probleem mee, want kom maar eens op een wisseldag in een klein smal straatje waar je beurtelings moet parkeren. Daar kan je dan nog amper over of door.
Het feit dat motorrijders die zigzaggen tussen wagens in de file wettelijk wordt toegelaten begrijp ik niet zo goed.
In de verkeersregels staat duidelijk dat elke bestuurder die de rijbaan volgt, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet blijven. Een bestuurder wordt gedefiniëerd als iedereen die een voertuig bestuurt of trek- of last- of rijdieren of vee geleidt of bewaakt. Een motorrijder behoort dus tot de bestuurders, en die moeten rechts houden op de rijbaan.
Bovendien staat er ook in de verkeersregels dat je slecht één voertuig tegelijk mag inhalen.
Ik vind het gezigzag van motorrijders erg storend omdat je ze niet ziet aankomen, ze dagen ineens op. Ze lappen maar al te vaak de regels aan hun laars als het op een doorlopende witte lijn aankomt. Hoeveel van hen zit er niet te zigzaggen over zo'n ononderbroken witte lijn omdat ze dan sneller vooruit geraken. Vaak wringen ze zich dan nog snel tussen de auto's als er ineens tegenliggers blijken aan te komen. Ik vind dit extreem gevaarlijk.
Ik snap persoonlijk ook niet waar ze vandaan halen dat een motorrijder zoiets mag. Bij mijn weten moeten motorrijders nog altijd dezelfde regels volgen als automobilisten, en zij mogen ook niet zomaar ineens gaan zigzaggen tussen het verkeer. Een motor dient niet om sneller overal te geraken.
Motorrijders moeten dringend meer bewust worden van de gevaren die ze op deze manier veroorzaken. En dan verschiet men ervan dat er automobilisten zijn die uit colère hun autodeur opengooien als ze een motor zien aankomen... Persoonlijk vind ik dit ook wel wat drastisch, maar ik snap hun frustratie maar al te goed: motors en auto's zijn evenwaardig, dus moeten ze zich zo ook gedragen in het verkeer.