PDA

Bekijk de volledige versie : 's Nachts laden en lossen om files in te perken


Yannick.Vissers
16th November 2009, 19:34
In een poging het vrachtverkeer beter te spreiden lanceert Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits een proefproject dat bedrijven toelaat om 's morgens vroeg of 's avonds laat, dus voor of na de spitsuren, te laden en lossen. Dat bericht De Morgen vandaag.

Bedrijven die zo'n toelating willen, moeten zich wel aan bepaalde geluidsnormen houden. Gelijkaardige projecten in Nederland tonen aan dat zo'n stille laad- en losoperaties resulteren in een daling van het aantal verkeersdoden en -gewonden en een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen.

Ook de bedrijven drukken hun kosten door het vermijden van files. Antwerpen, Hasselt, Kortrijk, Geel en Ninove toonden al interesse om in het project mee te stappen.

bron: HLN 16/11/09

Ik ben hier voorstander van. Als dit niet teveel geluidsoverlast zou meebrengen vind ik dit zeker een prima initiatief! Zo word het verkeer toch wat beter gespreid en zullen er normaal minder files zijn en zal ook het verkeer wat veiliger worden. Aangezien een proefproject in Nederland een positief resultaat had vind ik dat we dit project zeker een kans moeten geven!

Jolien.Belmans
24th November 2009, 16:15
Persoonlijk ben ik akkoord dat we zulk een proefproject een kans moeten geven. We moeten echter ook rekening houden met eventuele nadelen zoals bijvoorbeeld nog langer gespreide werkdagen voor de chauffeurs. De maatregel kan wel files verminderen maar zal nieuwe problemen met zich meebrengen.