PDA

Bekijk de volledige versie : Global warming opgelost: "Als we de bergen nu eens wit schilderen?"


lisa.dens
16th November 2009, 13:41
Een wetenschapper uit Peru heeft de oplossing gevonden voor de gletsjers die smelten door de opwarming van het klimaat. Hij stelt voor om de bergtoppen te beschilderen met witte verf. Hoe vreemd het ook klinkt, zijn idee heeft zelfs de interesse van de Wereldbank gewekt. De witte kleur kan namelijk gedeeltelijk de rol van het verdwenen ijs overnemen en de berg minder hitte laten absorberen. Zo zullen de resterende gletsjers minder snel smelten.

Smelten
"De gletsjers kleuren stilaan bruin", zegt Eduardo Gold. "De bruine zones en de rotsen zullen meer warmte opnemen. Daardoor zullen de gletsjers nog sneller smelten. Wij willen daarom de originele witte kleur en de perfecte omstandigheden voor hun herstel creëren." De smeltende gletsjers zetten een mechanisme in gang dat we niet onder controle kunnen houden. Naarmate ijs smelt, zal de bodem meer hitte opvangen en zal global warming nog intenser worden.

Nobelprijs
In Peru zou de witte verf door lokale bewoners gemaakt kunnen worden. Dat zou werkgelegenheid betekenen voor liefst 15.000 mensen. Het idee om witte verf te gebruiken is niet helemaal nieuws. De Amerikaanse Nobelprijswinnaar Steven Chu had het idee in de strijd tegen global warming al een keer geopperd. In New York zijn sommige daken al wit geverfd.

Maar een berg wit schilderen is natuurlijk een veel grotere onderneming dan een dak. De gletsjers in de Andes zijn exreem kwetsbaar en de voorbije 30 jaar zouden ze zeker 30 procent van hun massa verloren zijn. (gb)

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/5096/Kopenhagen-2009/article/detail/1025103/2009/11/04/Global-warming-opgelost-Als-we-de-bergen-nu-eens-wit-schilderen.dhtml

Dit is toch absurd? bergen witschilderen? Sorry maar hier sta ik toch een beetje sceptisch over. Ok het kan wel werken bij daken of bij andere dingen, en goed dat het werkgelegenheid kan leveren. Maar een berg schilderen, daar is toch geen beginnen aan? En wat te doen als de verf begint te schilferen, of niet blijft? Een nutteloze onderneming als je het mij vraagt. De wereld word stilaan gek.

jesse.stofmeel
16th November 2009, 16:48
Ja, ik heb zo'n beetje dezelfde mening. Wel mooi bedacht, want het is simpel en het zou kunnen werken.
Ik heb eens een reportage gezien over hoe men zout in water oplost en het dan in een fijne nevel naar de wolken spuit. Hierdoor nemen de wolken het zout op en weerkaatsen ze meer zonlicht.
Ook geniaal bedacht.
Maar een berg schilderen is iets anders. Hoe gaan ze verf maken die niet het milieu schaadt en die wel lang blijft?
En wie gaat die berg dan schilderen?
Het klinkt absurd, maar als men er goed over nadenkt dan zou het wel eens kunnen lukken.
Als men de berg laat beschilderen door werkzoekenden bijvoorbeeld. :wave:

jonas.van.hal
17th November 2009, 18:04
Ik deel eigenlijk niet dezelfde mening. Ik zie eerlijk gezegd geen enkel nadeel aan dit idee. Het wit schilderen van bergen zorgt ervoor dat er meer zonnestralen teruggekaatst worden. Zo ga je het broeikaseffect tegen en de berg kan geen warmte absorberen. Er zal een pak meer werkgelegenheid komen: verf maken, het schilderen zelf, transporteren van verf ... . Ik zou dit idee zeker en vast in overweging nemen, want je zal toch iets moeten gaan doen als je de gletsjers wilt behouden!

Eveline.Vanderheijden
18th November 2009, 11:23
Al de aangehaalde voorbeelden, zijn mogelijkheden om de global warming alleen nog maar uit te stellen.

We proberen een oplossing te vinden. Maar iedereen zoekt bij de gevolgen van global warming, men probeert iets te doen aan de gevolgen ervan. Mensen moeten net op zoek gaan naar de oorzaak van global warming en daar iets aan doen. Zoek eerder naar een geniale oplossing om de uitstoot van CO2 te verminderen.

Want ook al helpt dat wit schilderen of dat zout oplossen. Het zou allemaal maar tijdelijk zijn of een kwestie van een paar jaar en dan moet men weer een andere 'geniale' oplossing gaan zoeken. Geen kortetermijndenken, maar op lange termijn beginnen te denken!

Mattiaswillems
20th November 2009, 14:28
Ik vraag me af hoe ze bij het idee komen? Het idee alleen al om bergen te gaan schilderen vind ik volledig absurd! Het zou een beter plan zijn dat we meer aan het milieu gaan denken en ons ervan bewust gaan worden dat de global warming een ernstig feit is. Men kan zich beter hiermee bezighouden en oplossingen zoeken dan met bergen wit te schilderen, want dit is volgens mij gewoon uitstel van excecutie!