PDA

Bekijk de volledige versie : Crevits wil meer flitspalen op gewestwegen


Alexandra
16th November 2009, 12:19
Meer flitspalen op de gevaarlijke punten op gewestwegen is één van de oplossingen die Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) voorstelt om dodelijke fietsongevallen te vermijden. Dat heeft ze vandaag gezegd op de openbare omroep.

Kwetsbaar
Volgens Crevits is de aanpak van overdreven snelheid en het versterken van de ordehandhaving op gevaarlijke punten de oplossing om dodelijke ongevallen met fietsers te vermijden. "We gaan de mensen niet zomaar wat ambeteren met flitspalen te zetten op plaatsen waar het helemaal niet nodig is, maar we moeten inspanningen leveren op de gevaarlijke punten. De fietser is zo kwetsbaar."

Fietstunnels
Volgens de minister zijn er ook investeringen in infrastructuur nodig. Ze wil desnoods een aparte budgetlijn voor de aanleg van fietstunnels en -bruggen op kruispunten. Tenslotte wees Crevits ook op de aanhoudende problemen met de aanleg van nieuwe fietspaden. Ongeveer 260 miljoen euro aan investeringen, goed voor meer dan 500 kilometer fietspaden in Vlaanderen, is geblokkeerd. In zeven op tien gevallen gaat het om problemen met de onteigening. (belga/adb)
www.hln.be

Eigen mening:
Ik vind dat minister Crevits gelijk heeft. Er zijn investeringen op gebied van infrastructuur nodig. De fietstunnels zouden daarvoor een goede oplossing zijn want zo zijn de fietsers veel minder kwetsbaar. Ik vind het ook zeer goed dat de regering veel geld aan dit wil spenderen want dit echt wel nodig. De fietspaden in België liggen er heel slecht bij en op sommige gevaarlijke wegen zijn er zelf geen fietspaden. De minister wil ook meer flitspalen maar ik weet niet of dat iets zou veranderen aan het aantal verkeersslachtoffers. Je kan inderdaad beter flitspalen zetten op gevaarlijke plaatsen dan ze om het even waar te plaatsen maar of er dan in de toekomst minder slachtoffers gaan vallen dat weet ik toch niet. Een dronken chauffeur gaat er volgens mij niet meer op letten waar een flitspaal staat. En meestal gebeuren er ernstig ongevallen met chauffeurs die onder invloed zijn van alcohol.

Yannick.Vissers
16th November 2009, 14:50
Het is zeer positief dat er eindelijk geïnvesteerd wordt in nieuwe fietspaden. Ik hoop dat ze nu ook de fietspaden zo veel mogelijk van de baan zullen scheiden met bomen of iets dergelijks, want een deel van de baan in een andere kleur zetten lost ook niet veel op.
Maar weeral die extra flitspalen, is dit echt nodig. Wat ben je met flitspalen als er elke dag iemand door een dronken chauffeur wordt aangereden?
Volgens mij moeten er meer alcohol-controles komen en ook gewoon meer verkeerspolitie. Flitspalen controleren niet of je voorrang van rechts geeft, dat je aan het bellen bent achter het stuur, het meet ook niet hoeveel je gedronken hebt...
Er zijn andere dingen dan flitspalen waar ze beter kunnen in investeren.

TimDriesen
16th November 2009, 17:54
Nu denk ik persoonlijk niet dat te weinig flitspalen de oorzaak gaat zijn van de ongevallen met fietsers.
Hoeveel mensen zijn er niet die volgas voorbij scheuren en dan remmen omdat er een flitspaal aankomt.
Flitspalen op kruispunten plaatsen heeft meestal ook enkel maar als functie dat de automobilisten niet door het rode licht gaan rijden. maar meestal wanneer het net rood geworden is hebben de fietsers ook nog rood dus is dit een onnodige kost. Op deze manier is het enkel weer een truc van de overheid om extra centjes in te zamelen voor de spaarkas (waarvan dan weer 10miljoen om misterieuse wijze van verdwijnt).
Wanneer ze gaan investeren in die fietspaden hebben ze wel een punt. Er moeten meer fietspaden komen die fatsoenlijk zijn afgeschermd van de hoofdweg. Ik ken genoeg voorbeelden van wegen waar de fietspaden net niet 1m breed zijn. Dat is gevaarlijk. Vaak zijn dit dan nog eens wegen die niet of amper verlicht zijn en waar je als fietser blij bent wanneer je er 's nachts levend door bent geraakt.
Laat dus maar komen die fietspaden!