PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaams Blok


Femme Politica
22nd June 2004, 19:10
Ik vind het een vreselijk lugubere gedachte waarop een aantal 'mensen' hier, maar ook buiten het wereldje van de discussieforums, het gedachtegoed van het Vlaams Blok weten goed te praten.

Hoe anti-Vlaams Blok ik ook ben, ik kan me nog een klein beetje inleven in de manier van denken van een aantal mensen uit de grootsteden. Deze burgers hebben het inderdaad veel moeilijker dan een simpele, weliswaar gedreven, burger uit de kleinere en vooral verder weggelegen steden en dorpen. En daarom tracht ik nog een klein beetje te begrijpen waarom nu juist deze mensen stemmen op een nonsenspartij als het Vlaams Blok.

Want zeg nu zelf, het woord nonsens is hier meer dan terecht op zijn plaats. Kan iemand mij vertellen welk degelijk programma-aanbod deze partij ons biedt? Wat is nu juist de inhoud van hun politieke programma? Vechten tegen de vreemdelingen? Zal dat onze maatschappij werkelijk betermaken? Komkom, u weet zelf toch ook wel beter...

Als kleinste landje op de landkaart vertegenwoordigen wij burgers die het minst te klagen hebben. Hoge inkomens, goede sociale zekerheid, degelijk onderwijs, veiligheid (ja zelfs veiligheid, kijkt u maar naar landen als Irak, ...), ... Do I need say more?
En toch zijn er nog een aantal onder ons (heel wat zelfs) die het steeds nodig achten om te blijven zaniken.

Mensen toch, trek die oogleden iets verder open en verruim uw blik alsjeblieft! Als u dan toch niet akkoord bent met het huidige bestuur, stem dan niet op zo'n ondemocratische nazipartij als een Vlaams Blok. Geef uw stem dan aan een oppositiepartij die werkelijk iets kan betekenen voor ons.

Ooit begon een man met een aantal woorden, die slechts van weinig waarde leken. Nadien vielen er ontelbaar veel slachtoffers die de dood veel te snel in de ogen keken. Wat nu...?

Een bezorgde studente én burger

Sweex
22nd June 2004, 19:41
'k denk dat er veel stemmen kwamen van de misnoegde VLD-kiezers. De discussie ivm het vreemdelingenstemrecht heeft veel onduidelijkheid geschept.

Barst
2nd July 2004, 19:39
België moet dubbele Berlaymont-boete betalen


BRUSSEL - De boete die België moet betalen voor de vertraging bij de afwerking van het Berlaymont-gebouw in Brussel is verdubbeld omdat het gebouw gisteren niet volledig klaar was. Dat bevestigt een woordvoerder van de Europese Commissie. Eind deze maand zou de renovatie eindelijk klaar zijn.

België moet voor elke maand bijkomende vertraging 442.000 euro boete betalen.

De Europese Commissie moest eind 1991 het Berlaymont-gebouw aan het Brusselse Schumanplein verlaten om asbest te laten verwijderen. De renovatiewerken onder Belgische bevoegdheid liepen zware vertraging op. De kosten voor de Belgische staatskas als gevolg van die vertraging lopen sinds begin dit jaar fors op. Naast de boete moet België namelijk ook de huur betalen van de gebouwen waarin de Europese Commissie een tijdelijk onderdak heeft gevonden.

DS, 02-07-2004

Barst
14th July 2004, 01:36
Van mensen tot burgers

Info : Mark Elchardus is hoogleraar sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel

Machteloosheid, dat gevoel overheerst in deze postelectorale periode, behalve bij het Vlaams Blok natuurlijk. De rest van de bevolking is ofwel onverschillig ofwel bedrukt omdat ze 'ook niet meer weet wat te doen om het Blok te counteren'. Behalve Groen! natuurlijk. Die hebben een paar postjes en wat subsidies binnen en konden meteen op vakantie. Het Blok komt hen goed uit. Als de komende regering echt iets doet om de opgang van extreem-rechts te stuiten, kan Groen! daar op een veilige afstand scherpe kritiek op leveren en wederom de procentjes, postjes en subsidies rapen. Is dat kwaadaardige kritiek? Wel ja, maar hoe anders de bedoelingen van een partij omschrijven die in moeilijke omstandigheden en uit electorale berekening haar verantwoordelijkheden beunhazensnel ontvlucht?

De postelectorale radeloosheid laat het beschuldigende vingertje weer wild bewegen. Zowat iedereen wordt het Bloksucces aangewreven: Verhofstadt, De Gucht, en hun geruzie, de televisie, Tony Mary en Siegfried Bracke in het bijzonder, De Stemtest, de Walen, bovenal Di Rupo en Onkelinx, de aandacht voor de gewone mensen, onder meer van Stevaert, de regering - vooral de Vlaamse die bedroevend zwak en zwalpend overkwam. We werden meteen teruggeslingerd naar de hoogdagen van de zaak-Dutroux, toen het hele land chagrijnig stond te klagen en aan te klagen, geilend over de pijn die men deze of gene 'vooraanstaande' zou kunnen berokkenen. Het Bloksucces is de vrucht van chagrijn, maar ook de pasmunt waarmee penvaardige chagrijnigaards hun rekeningetjes vereffenen.

Nadeel van al dat klagen en aanklagen is dat weinig oplossingen worden voorgesteld. Misschien moeten we daar maar eens mee beginnen, bescheiden en naar best vermogen. Ik zie onder meer de volgende vier oorzaken van de Vlaamse zwenking naar extreem-rechts en van de neergang van links.

1. Men ontkent dat er problemen zijn en, vooral, dat het belangrijk is om duidelijke limieten te hebben die niet ongestraft worden overschreden. Men laat een handjevol gespuis nu toe de reputatie van volledige gemeenschappen te schaden, de sfeer in een hele stad te verpesten. Dus, limieten stellen en strak handhaven. Daartoe is onder meer een nieuw jeugdsanctierecht nodig.

2. Een bepaald soort 'links' is zichzelf meer en meer een morele superioriteit gaan toedichten ten opzichte van de 'gewone mensen'. Stop daarmee. Er is in onze samenleving te veel ongelijkheid, te veel kansarmoede. Pak die aan, bijvoorbeeld in het onderwijs. Doe eens echt iets voor het beroepsonderwijs. Geef meer geld aan scholen met veel kansarmen. Verleng de levensverwachting van de laaggeschoolden, die nu schandalig veel lager ligt dan die van hooggeschoolden. Streef, met andere woorden, nog eens een echt belangrijk doel na.

3. Een van de meest nefaste ontwikkelingen van het laatste decennium is de zogeheten klantvriendelijkheid van de overheid. Een land waarin burgers zich opstellen als klanten van de overheid, wordt onherroepelijk onbestuurbaar. In zo'n land is elke losliggende plavei een reden om extreem-rechts te stemmen. Maak opnieuw burgers van de mensen. Wijs ze op hun plichten. Vertel hen onomwonden dat ze langer zullen moeten werken. Beloof geen fiscale cadeaus. Zeg hen dat ze ook eens iets voor hun land mogen doen, als vrijwilliger bijvoorbeeld. Voeg daaraan toe dat als ze niet bereid zijn dat te doen, ze gerust ook wat minder van de anderen mogen eisen.

4. De nederlaag van Paars was ook een terechte afstraffing van een zeer zwakke Vlaamse regering. Dus, voorzitters, zet nu een bekwame ploeg in. Er is in dit land weliswaar onvoldoende talent om al die assemblees, al die regeringen van ons te vullen, maar probeer het 's.

De nieuwe ploeg en haar beleid zullen in alle opzichten flink moeten zijn. Flinks? Tien jaar geleden konden we daarop nog hopen, maar die tijd is voorbij - zeker voorlopig, denkelijk voor lang.

Mark Elchardus, Knack 14-07-2004

Yves
29th September 2004, 21:47
Is het niet zo dat je met die anti VB houding zelf ondemocratisch uit de hoek komt.
Het volk wil hun een kans geven, dus geef hun de kans. op die manier worden alle twijfels weggenomen.
Als ze falen verdwijnt de partij hoogstwaarschijnlijk, en als ze slagen dan ...

Ik ben het zeker niet eens met alle punten op hun programma maar het keer op keer falen van de and partijen laat weinig opties open.

da "G" force
29th September 2004, 21:56
Wel, is er geen Vlaams blok nodig? Ik ben geen Vlaams blokker, maar ik zie wel een rol weggelegd voor een partij als het blok. Weliswaar niet op de manier die ze zelf zien, als bewustzijn van de racistische burger, die de taak op zich neemt om de grote schoonmaak van ons landje in handen te nemen, maar wél, om een soort politieke wekker te spelen, die onze regering met tijd en stond wakker schud, en doet nadenken, en soms andere koersen varen.
Als een soort teken aan de wand dat het niet zo goed gaat op politiek gebied in ons land. Je kan namelijk onmogelijk naast het succes van het blok als partij zien en dat kun je op verschillende manieren bekijken. Of alle kiezers van het blok zijn racisten, of ze zijn dom, of ze zijn niet tevreden met hoe het beleid in ons land is, en tonen zo hun ongenoegen aan de regering. Aan deze laatste om daaruit lessen te trekken, en de problematiek erkennen, onder de loep nemen, en naar oplossingen zoeken.
Op die manier fungeert het blok als een soort maatschappelijk bewustzijn, een soort verklikkerlichtje van het politiek miliue dat heerst in ons land.
Het is dus misschien even dom te zeggen dat een partij als het blok geen recht van bestaan heeft, of per definitie een racistische partij voor neo nazi's is.....

Het is maar hoe je het bekijkt.....

Jochen
30th September 2004, 10:40
Volgens mij ligt het probleem bij de drie grootste partijen (sp.a, vld en cd&v)
Vroeger was er een groter onderscheid tussen deze partijen en was alleen de cd&v vroeger cvp een centrumpartij. Maar langzaamaan zijn de vld en sp.a ook meer en meer centrumpartijen geworden. Doordat deze partijen allemaal gefaald hebben is er voor de kiezers niet veel keuze meer om voor een degelijke partij te kiezen. Daarbij komt nog dat ook agalev gefaald heeft en dan wordt dus duidelijk dat er nog maar 1 partij overblijft die nog geen kans gekregen heeft namelijk het vlaams blok.
Nog een ander probleem is dat somige kleinere partijen een kartel gevormd hebben met een grotere partij. Dus wie niet akkoord is met het beleid van sp.a, vld en cd&v kan eigenlijk maar voor één partij stemmen en dat is toevallig het vlaams blok wat ik een zeer spijtige zaak vind voor ons land.

Kenny
2nd October 2004, 18:20
Volgens mij ligt het probleem bij de drie grootste partijen (sp.a, vld en cd&v)

Het VB is de grootste partij van Vlaanderen. En volgens mij ligt het probleem helemaal niet alleen bij die andere partijen, waarom is het voor iedereen zo onaannemelijk dat de mensen misschien wel iets zien in de standpunten van het VB?

Door de politiek correcte dictatuur van de laatste jaren lijkt het wel dat de meeste mensen zo blind zijn geworden door hun haat voor het VB, dat ze ook de goeie kanten van die partij niet meer zien. En bovenstaande mag dan politiek misschien niet correct zijn, dat interesseert mij niet en de gemiddelde Vlaamse kiezer blijkbaar nog minder.

Vroeger was er een groter onderscheid tussen deze partijen en was alleen de cd&v vroeger cvp een centrumpartij. Maar langzaamaan zijn de vld en sp.a ook meer en meer centrumpartijen geworden.

Nee, de CVP was een rechtste partij en is wat opgeschoven naar het centrum. De VLD en SP.a zijn helemaal geen centrumpartijen meer, SP.a neemt zowat het hele linkse veld in beslag (naast GROEN!).

Het probleem met de VLD is dat ze zo ver naar links zijn opgeschoven dat hun traditioneel rechtse kiezers daar helemaal niet meer mee akkoord gaan en, aangezien CD&V geen alternatief is, voor het VB stemmen.

Door de jaren heen is Vlaanderen net iets te veel naar links aan't overhellen... en in een land dat al jaren traditioneel rechts stemt (maar meestal geen rechtse regering krijgt) botst zoiets en krijg je VB-toestanden.

Doordat deze partijen allemaal gefaald hebben is er voor de kiezers niet veel keuze meer om voor een degelijke partij te kiezen.

Die partijen hebben niet gefaald (buiten AGALEV dan). Vlaanderen is heus geen ontwikkelingsland. Ze hebben alleen niet geluisterd naar de mensen als het gaat over migranten en veiligheid. En dat is nu net het politieke gat in de markt nu de fabel van de opgedrongen multiculturaliteit meer en meer het nieuws haalt.

Daarbij komt nog dat ook agalev gefaald heeft en dan wordt dus duidelijk dat er nog maar 1 partij overblijft die nog geen kans gekregen heeft namelijk het vlaams blok.

Dat AGALEV ooit een succes geweest is, gaat mijn verstand al te boven. Dat heb je nu met extreme partijen, als ze aan de macht komen zijn ze die soms (maar helemaal niet altijd) vrij snel kwijt. Zo ook AGALEV dus.

Dus wie niet akkoord is met het beleid van sp.a, vld en cd&v kan eigenlijk maar voor één partij stemmen en dat is toevallig het vlaams blok wat ik een zeer spijtige zaak vind voor ons land.

Als je niet akkoord bent met SP.a, VLD en CD&V kan je inderdaad maar voor 1 partij stemmen (GROEN! even buiten beschouwing gelaten)... en da's ook logisch. Da's hetzelfde als zeggen: als je niet akkoord bent met VB, CD&V en VLD moet je SP.a stemmen.

Ik weet niet wat je bedoelt, maar als je ijvert voor een nieuwe rechtse partij... dan kom je rijkelijk laat want die zijn er genoeg. Ik denk trouwens niet dat op het rechterveld nog veel te winnen valt... met de opschuiving naar links van de traditionele partijen heeft het VB snel z'n slag kunnen slaan.

Als je dat tegen het hoofd stoot, stem dan op de enige echte waardevolle partij die Vlaanderen nog heeft, de N-VA. ;)

Pieterjan
3rd October 2004, 04:18
Beste femme politica, ik denk dat je met dit statement bewijst dat je zelf even best de ogen opent. Waarom probeer jij (en nog meerdere politiek correcten) steeds de problemen te ontwijken? Wie durft er ontkennen dat er een "vreemdelingenprobleem" is, dat er een veiligheidsprobleem is en dergelijke... Misschien dat het blok hier inderdaad extreme ideën over heeft, maar hebben jij of ik grondige bewijzen dat deze partij ECHT racistisch is?

Het argument met betrekking tot het proces houdt ook geen stand. De rechter (Alain Smetrijns) zetelt in de Lions Club van Gent. Dit is een francophone, pro- Belgische groepering. Wie nu even nadenkt zal toch wel moeten toegeven dat deze groep er alle belangen bij heeft het vlaams blok uit te schakelen.

Mijn standpunt is dat het blok het volledige recht heeft om deel te nemen aan ons bestuur, hoewel hun (in mijn ogen) gematigde programmastandpunten, waarschijnlijk niet te onderschatten zijn. Maar op welke rechtse oppositiepartij kunnen we nu nog stemmen? Geen enkele, en dat zal het blok nog sterker maken...

reninca
12th October 2004, 11:04
ik heb in het zesde middelbaar een eindwerk gemaakt rond het vlaams blok. niet omdat ik zelf hun standpunten ondersteun (INTEGENDEEL), maar omdat ik eindelijk eens wilde weten waarvoor de partij staat.
om toch verder te kunnen zoeken dan de 'normale' propaganda die het vlaams blok aanbiedt, heb ik contact gezocht met enkele vlaams-blokkers en hen gezegd dat ik me wel interesseerde voor de partij. vervolg: ik heb nog twee jaar lang de boekjes en de e-mails van het blok aangekregen...
1 ding viel mij op: datgene wat het vlaams blok op papier zet is véél gematigder en braver dan datgene wat ze op hun vergaderingen verkondigen. de partijtop weet ondertussen wel wat ze kunnen en mogen zeggen, maar als je met iets minder hoge functionarissen praat merk je al gauw dat het oude 70-puntenplan nog zeer diep ingebakken zit in hun partijstandpunten. nog steeds gaat het vlaams blok uit van de ONgelijkheid van mensen en dat is voor mij onaanvaardbaar.
nooit zal ik stemmen op een partij die ervoor pleit dat de ene bevolkingsgroep automatisch meer rechten heeft en de andere altijd meer kans heeft om crimineel te worden...

ik ken het programma van het vlaams blok en ik sta achter heel wat dingen achter: het gezin als hoeksteen van de samenleving, geen abortus of euthanasie,... maar ik kies liever voor een partij die wat minder extreem is in deze dingen, omdat ik niet akkoord kan en wil gaan met het principe van ongelijkheid...

Pieterjan
12th October 2004, 19:06
Ik wil je graag (en andere misschien ook) vertellen dat het 70-Punten plan nooit een onderdeel is geweest van het partijprogramma van het vlaams blok. Het was slechts een plan om een debat te kunnen starten over de eventuele begeleide terugkeer van criminele migranten. Dit misverstand is bij deze rechtgezet.

Laat me ook even toe om mijn eigen mening mee te delen. Voor mijn part zit eender welke partij vol met nazi's of communisten, zolang ze dit niet toepassen in hun programma vind ik niet dat je de partij kan veroordelen in verband met het privéleven van de leden. Rob klop, het lid van het vlaams blok die zijn vrouw slagen toediende, is daar een voorbeeld van. Het vlaams blok kan afgerekend worden op zijn daden, terwijl er toch niet in hun programa staat dat vrouwen geslagen moeten worden?! Indien dit bij de CD&V zou gebeuren zou er geen haan naar kraaien, dus voor je het vlaams blok gaat veroordelen omdat ze te vlug oordelen over mensen kijk je best even naar jezelf, want je doet nu net hetzelfde met een politieke partij en al hun leden.

sophiekecools
12th October 2004, 22:17
laat het VB maar eens een tijdje regeren... de resultaten zullen vr zich spreken...
ik denk dat veel mensen op VB gestemd hebben uit schrik vr een blijkbaar 'dreigend gevaar'... een nogal drastische 'oplossing'/rare redenering om een 'probleem' aan te pakken... mr goed, de toekomst zal wel uitwijzen wat het VB te weeg zal brengen id Belgische mij...
trouwens, elke vorm v extremisme is volgens mij gedoemd om te falen...
hoewel het VB de regering én het volk wel eens zou kunnen wakkerschudden... we'll see...

da "G" force
12th October 2004, 22:41
Tja, das een veel voorkomende reactie, laat ze maar eens regeren.....en extremisme is idd nooit goed, maar hoe extremistisch is het blok nog?

Het extremistisch karakter dat ze hebben( hadden?) was misschien de reden dat ze buiten spel stonden. Het zachtere karakter, noem het een verhuld, aan het oog onttrokken extremisme is een grotere verleider voor de massa. Ik denk trouwens dat het redelijk naïef is te denken dat de mensen op het blok stemmen uit angst voor een "dreigend gevaar" Ik zeg altijd als het op stront lijkt, en het ruikt ernaar,dan zal het waarschijnlijk wel stront zijn....Daarmee wil ik gewoon zeggen, dat er wel degelijk vanalles misloopt in onze mij. Wat de juiste oorzaken daarvan zijn, laat ik in het midden. Ik beweer ook niet dat het blok alles zal veranderen, en alles beter zal maken, ook dat is naïef denken, maar ik geloof vooral dat het blok een stem vertegenwoordigd van het volk, een volk dat duidelijk z'n ongenoegen wil laten merken over iets.

En dat kunnen we volgens mij enkel toejuichen, je hebt nu eenmaal altijd iemand nodig om een stok in het kippenhok te gooien, wel, als het blok die stok wil zijn, om de politieke kippen wakker te houden, dan gooien ze hem maar in het hok.....

En ik ben er zeker van, dat het blok nooit zijn extremistische ideën zal kunnen doorduwen, dus ook op dat vlak ken ik weinig vrees....

reninca
13th October 2004, 09:44
"dus voor je het vlaams blok gaat veroordelen omdat ze te vlug oordelen over mensen kijk je best even naar jezelf, want je doet nu net hetzelfde met een politieke partij en al hun leden."

mijn excuses als dat zo is overgekomen. ik heb absoluut niet de intentie om de MENSEN bij het blok te verwerpen, dat zou inderdaad hypocriet zijn. even een nieuwe poging dan: ik BEGRIJP de mensen die voor het blok stemmen (als hun vreemdelingenbeleid anders zou zijn zou ik hun programma zeer goed vinden!), maar ik verwerp hun ideeën over de multiculturele maatschappij die er rond draaien dat het vlaamse volk beter is dan anderen. ik ben misschien een van de weinige, maar ik geloof nog steeds dat een multiculturele maatschappij kan bestaan zonder al te grote problemen, maar er moet wel aan gewerkt worden.

wat betreft het 70puntenplan: vraag maar eens na bij enkele kernleden: je zult zien dat dit plan zeer sterk in hun hart zit ingebakken...

Pieterjan
13th October 2004, 19:32
Ik heb ook niet gezegd dat het 70 punten plan een fantasietje is, ik wil gewoon kwijt dat het nooit een officieel onderdeel is geweest van hun partij programma.

En G-force, je slaat de nagel op de kop, het VB is helemaal niet extremistisch meer, het is eerder een centrumrechtse partij geworden. Het Vlaams blok is de enige aantrekkelijke rechtse partij in Vlaanderen. De N-VA is nooit "echt" doorgebroken en de CD&V is meer en meer bezig met het centrum te benaderen. Natuurlijk ga ik akkoord met het feit dat het VB een oppositiepartij is en dus een vrij comfortabele rol te spelen heeft. Ik denk persoonlijk dat dat helemaal niet slecht is, we hebben nu eenmaal nood aan een partij die maar al te graag met opengelegde schandalen te koop loopt en als zweep fungeert binnen de Vlaamse (eventueel Belgische) politiek.

Kenny
13th October 2004, 22:30
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die verwachten dat het VB echt serieus kan mee besturen. De meeste mensen kennen het VB heus wel van in de gemeentepolitiek... en we zullen een kat maar direkt een kat noemen, op gemeentelijk vlak is het VB dikwijls een simpelweg belachelijke partij. Dat zien ze bij de partijtop ook in.

Ik weet niet hoe het in jullie gemeentes is, maar hier in Meerhout City stellen de VB leden niks voor, daarom dat die partij hier maar één keer is opgekomen en weinig stemmen behaalde. Maar op nationaal vlak krijgt die partij dan weer wel een heel pak stemmen.

Maar da's ook niet wat de mensen verwachten. De mensen, en dan vooral de stedelingen, verwachten maar 1 ding van het VB en dat is dat ze iets doen aan de allochtonen, een thema dat al jaren onbesproken blijft. En durf het maar rechtuit te zeggen, er zijn serieuze problemen met allochtonen, vooral in grote steden zoals Antwerpen en Brussel. Dat is niet alleen mijn mening, dat is een wetenschappelijk onderbouwd statement.

Stel dat het VB nu aan de macht komt, en stel dat ze geplaagd worden door één of ander schandaal, dan zal die partij nog altijd sterk (weliswaar iets minder sterk dan nu) uit de verkiezingen komen ALS ze daadwerkelijk iets hebben gedaan aan het allochtonenprobleem. Dat is waarom de meeste mensen op het VB stemmen, en dat is het enige dat van ze verwacht wordt.


Is het VB een extreme partij? Het antwoord is: afhankelijk van de context.

Hier in Vlaanderen kan je gerust zeggen dat het VB extreme standpunten heeft, maar dat is dan alleen maar omdat de politieke partijen gaandeweg zo zwaar opgeschoven zijn naar links, dat alles wat 30 jaar geleden "normaal" was, nu ineens extreem-rechts lijkt.

Als je daarentegen de programmapunten en de standpunten van sommige politci van het VB vergelijkt met die van sommige politici in Amerika, zelfs Democraten, dan kan je gerust zeggen dat het VB in Amerika een centrum rechtse partij zou zijn.

En dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat die partij zomaar even 25% ('t Is nu zelfs al meer dacht ik) van de kiezers achter zich kan scharen. Dat wil al iets zeggen... Het VB is niet meer de partij van de marginalen, zoals vroeger. Punt.


Daarstraks hadden we het bij RZL over de slingerbeweging die de maatschappij de afgelopen 30 jaar heeft doorstaan. Het komt erop neer dat Vlaanderen 30 jaar geleden een land was dat op vlak van persoonlijke vrijheid weinig voorstelde. Alles stond in het teken van de grote instituten zoals de Kerk die zeiden wat we mochten en vooral niet mochten. In die voorbije 30 jaar is er dan een zeer sterke beweging zichtbaar geworden die ineens 'persoonlijke vrijheid' tot het basisprincipe van onze gemeenschap heeft gebombardeerd. Maar de afgelopen jaren zien we dan weer dat die slingerbeweging afremt en zelfs terugslingert naar vroeger, tot ze ergens in't midden stilstaat. De gulden middenweg, weet je wel.

Wel, misschien kunnen we die slingerbeweging vertalen naar de politiek. Lijkt me niet zo'n achterlijk idee, als je ziet dat politiek en maatschappij nauw samenhangen.

Concreet wil ik maar zeggen die slingerbeweging van rechts naar links (politiek gezien dan) er misschien voor gezorgd heeft, dat Vlaanderen (een traditioneel rechts land) misschien net iets te veel naar links is opgeschoven ... of belangrijker: te veel in een te korte tijd.

En misschien is het daarom dat wij vandaag de dag zien de traditioneel rechtse partijen zoals het VB en de CD&V (en normaal zouden we hier ook de VLD moeten bijzetten maar met Verhofstadt aan de macht is dat niet mogelijk) sterk opgang aan het maken zijn.

Het is dus misschien wel zo dat we in de komende jaren meer en meer teruggaan naar meer conservativisme (en dat is HEUS geen slecht woord), weliswaar beïnvloed door wat we de afgelopen 30 jaar hebben meegemaakt. Een soort 'bevrijd' conservativisme, zo zou je het kunnen noemen.

InniasHufkens
15th October 2004, 19:50
Ik kan mij best wel voorstellen dat mensen op het blok gaan stemmen. Aangezien de andere partijen toch niets anders doen dan ruzie maken om de kleinste zaken. En zo krijgt het blok ook meer en meer stemmen.
Ik vind het ook hypocriet van een aantal mensen die zoals ze zelf zeggen tegen niet op het blok gestemd hebben, maar dan in het stemhokje wel de lijst van het VB aangekruisd hebben. Waarom durven mensen hiervoor niet uitkomen. Vraag het ff rond in je klas wie er voor het blok gestemd heeft. Niemand zal reageren. Terwijl het blok wel meer dan 20% van de stemmen behaald heeft. Ik vraag me echt af waar die mensen wonen.
Als de politiek in Belgie zal blijven zoals ze nu bezig is, zal ik het wss ook zelf gaan overwegen om op het blok te gaan stemmen.

Roel
19th October 2004, 15:25
Ik kan ook begrijpen dat mensen het blok als mede-regeringsparthner een beetje gek vinden. Het blok heeft vind ik sommige vrij onrationele programmapunten.

yannick.staelens
19th October 2004, 18:33
Ik denk dat hoe langer men het VB buiten de regering gaat houden hoe meer mensen er ook op het VB gaan stemmen. Als het nu fout gaat met de regering gaan de mensen naar mijn denken massaal op het VB stemmen. Eens het VB mee kan regeren zien we wel wat van hun punten waar gemaakt kan worden.
Ze zijn de enige partij die naar mijn denken een aantal zeer belangrijke punten op tafel legt. Geef ze hun kans en we zullen snel zien of ze werkelijk iets kunne bereiken, ofdat ze enkel maar loze ideeen uit de lucht grijpen.
Ik geef eerlijk toe dat ik op het VB stem... Niet omdat ik de meeste van hun punten goed vind, in tegendeel. Maar omdat ik vind dat de huidige regering eens wakker moet worden dat de mensen die op het VB stemmen ok in hetzelfde democratisch land wonen als de mensen die op hun partij stemmen!!!!

Hurk
20th October 2004, 22:24
Dat de mensen op het Vlaams Blok stemmen snap ik maar al te goed. Het is zowat de enige partij die niet in een regering zit. Dus als de mensen iets anders willen kiezen hebben ze alleen maar het Vlaams Blok.

Maar persoonlijk zie ik het nog steeds niet zitten dat extreem-rechts ooit aan de macht zal komen. Ik vrees dat deze meer kapot zullen doen dan goed kunnen maken.

Barst
23rd October 2004, 16:19
Blok ,,verkiest'' nieuwe voorzitter


Voor het eerst in zijn geschiedenis ,,verkiest'' het Vlaams Blok op 12 december een nieuwe voorzitter. Frank Vanhecke is kandidaat.


Dat gebeurt op een partijcongres. Alle mandatarissen, plaatselijke voorzitters en ondervoorzitters en plaatselijke secretarissen zijn lid van dat congres. In totaal gaat het om zo'n 1.500 man. De verkiezing past in de vernieuwing van de statuten die op 6 november tegen het licht worden gehouden.

November wordt een belangrijke maand. Eerst komen er nieuwe statuten die de interne democratie van het Vlaams Blok moeten opkrikken. Op 9 november verbreekt of bevestigt het Hof van Cassatie de veroordeling wegens racisme door het Gentse hof van beroep. In elk geval vindt op 12 december de verkiezing van de nieuwe voorzitter plaats. De procedure gaat van start op de partijraad van 14 november. Die partijraad zal ook bepalen of het Vlaams Blok, naargelang van de beslissing van Cassatie, al dan niet van naam verandert.

De partijtop vindt niet dat alle leden het recht moeten krijgen om mee de voorzitter te verkiezen. Annemans: ,,De leden van het partijcongres zijn echt geëngageerd in de partij. Zij treden op als vertegenwoordiger. Gewone leden doen dat dikwijls niet.'' Maar het congres mag enkel de kandidaat die eerder door de partijraad wordt aangewezen, bekrachtigen in een geheime stemming. De leden van de partijraad worden door de partijtop gecoöpteerd.

,,Stichter voorzitter voor het leven'' Karel Dillen wees Frank Vanhecke in 1997 als voorzitter van het Blok aan. Vanhecke is kandidaat om zichzelf op te volgen. Hij hoopt dat ook anderen zich geroepen voelen om een gooi te doen naar de leiding van het Blok.

23/10/2004 (bbr)

©Copyright De Standaard

olli
4th November 2004, 00:16
Originally posted by Femme Politica Geef uw stem dan aan een oppositiepartij die werkelijk iets kan betekenen voor ons. [/B]

Welke oppositiepartij mag dat dan wel zijn? Volgens mij is er buiten het Vlaams Blok geen enkele oppositiepartij die nog iets te beteken heeft. Ze zitten allemaal mooi tesamen in hun veelkleurige 'regenboogcoalitie'.µ

En dat het Vlaams Blok een nazi-partij is, dat moet je mij maar eens uitleggen. Lees het programma van het Vlaams Blok eens na, en zeg me welke fascistische zaken je tegenkomt. Ik zou de moeite eigenlijk niet nemen, het zal niet veel opleveren ... En het argument dat het Vlaams Blok die nazi-ideën toch nooit in het programma zou opnemen vind ik zwak. Je kan een partij als Groen! ook beschuldigen extreem-linkse gedachten te hebben aangezien er in hun achterban wel een aantal extreem-linkse figuren zitten, en dit staat ook niet in hun programma.

Kenny
4th November 2004, 19:11
Je kan een partij als Groen! ook beschuldigen extreem-linkse gedachten te hebben aangezien er in hun achterban wel een aantal extreem-linkse figuren zitten, en dit staat ook niet in hun programma.

Oh maar GROEN! _is_ een extreem-linkse partij. Maar om de één of andere reden wordt extreem-links hier in België getolereerd terwijl extreem-rechts (en die term klopt al lang niet meer) wordt geschandaliseerd en gedemoniseerd. Waarom is mij een raadsel...

Ik ben de naam van de dame in kwestie al vergeten, maar ik heb ooit eens een lid van GROEN! op't nieuws horen zeggen dat haar partij staat voor onder andere een 'volledig andere economie'.

Vanaf het moment dat ik dat hoorde, staat GROEN! voor mij gelijk aan communisme. Not done dus.


Om even terug on-topic te komen...
Je kan misschien veel zeggen van het Vlaams Blok, maar je moet wel toegeven dat ze er wel voor zorgt dat de jongeren min of meer betrokken blijven bij de politiek. Als iemand zich geroepen voelt, start dan eens een thread op over pakweg de VLD, ik wil wel eens weten wie zich in die discussie wil moeien.

Post count van de VB thread staat ondertussen al op 23... and counting.

Barst
9th November 2004, 22:03
De uitspraak is er, en nu verder…


Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding stelt vast dat het Hof van Cassatie de uitspraak van het Hof van Beroep te Gent dd. 21 april 2004 inzake het Openbaar Ministerie, het Centrum en de Liga voor Mensenrechten tegen drie vzw’s, met name Nationalistische Omroep Stichting, Nationalistisch Vormingsinstituut en Vlaamse Concentratie, niet verbroken heeft.

Ter herinnering, het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft op 10 oktober 2000 de VZW Vlaamse Concentratie, de VZW Nationalistisch Vormingsinstituut en de VZW Nationalistische Omroepstichting rechtstreeks gedagvaard voor de Correctionele Rechtbank te Brussel wegens een inbreuk op artikel 3 van de Wet van 31 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden. Meer bepaald werd hen ten laste gelegd “te behoren tot” en “medewerking te verlenen aan” een groep of vereniging die in het openbaar kennelijk en herhaaldelijk discriminatie of segregatie bedrijft of verkondigt, te weten de politieke partij Vlaams Blok.

De uitspraak van vandaag, bevestigt de uitspraak van het Hof van Gent waarin de drie vzw's, verbonden aan het Vlaams Blok, veroordeeld worden voor inbreuk op de antiracismewet tot een boete van 12.400 euro elk en tot het betalen van een morele schadevergoeding van 5000 euro aan het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding en 2500 euro aan de Liga voor de rechten van de mens (uitspraak Hof van Beroep, Gent, 21 april 2004).

Het Centrum beschouwt de uitspraak door het Hof van Beroep te Gent als een belangrijk en degelijk gemotiveerd arrest. Sindsdien is er veel inkt over gevloeid en soms bleek dat de geformuleerde kritiek vaak gebaseerd was op een onvolledige lezing van het arrest.

Dit arrest stelt immers duidelijk dat problemen mogen en moeten aangekaart worden ook al betreffen ze een deel van de allochtone bevolking; dat kritiek, zelfs hevige kritiek, mogelijk blijft; dat verontrustende, kwetsende en schokkende ideeën mogen geuit worden; dat er geen sprake kan zijn van dwingelandij van het “correct denken” maar dat men zich moet hoeden van het hanteren van het zondebokmechanisme.

Het Centrum is tevreden met de afloop van deze zaak. De uitspraak is er, en nu verder. Het arrest wijst immers op ieders verantwoordelijkheid voor het behoud van een democratische, vrije en pluralistische samenleving.


Persbericht Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, Brussel, 9 november 2004

Al bij al vrij genuanceerd - zo vind ik althans - en ik mag hopen:
-dat het ons land mee mag behoeden voor 'Hollandse toestanden' waar ze nu elkaars kerken en moskeeën in de fik aan het steken zijn...
-dat het de aanzet kan geven tot een POSITIEF integratieBELEID en een zich onthouden van systematisch zondeboktaalgebruik aan de ene kant, en langs de andere kant de duidelijke WIL om hier volop mee vorm aan te geven (o.a. door een duidelijke stellingname tegen alles wat met Jihad en Fatwahs te maken heeft wegens compleet incompatibel met de democratische rechtsstaatprincipes...).
Maar vooral: als we niet allemaal bij onszelf beginnen, blijft het allemaal grotendeels slaap voor de vaak!

Barst
11th November 2004, 07:23
Aan zet blijven

Door Bart Sturtewagen


Het Vlaams Blok is niet onheus behandeld. Toen het Gentse hof van beroep het op 21 april veroordeelde op grond van de antiracismewet, was dat met een correcte juridische procedure. Daar valt voortaan niet meer op af te dingen. Dat is de eerste belangrijke vaststelling die volgt uit het arrest van het Hof van Cassatie. Een grote Vlaamse partij, misschien wel de grootste, is veroordeeld wegens haar gedachtegoed en de manier waarop ze het propageert. Die ideeën en die aanpak zijn buiten het democratische debat gezet. Dat was de doelstelling van de organisaties die het proces aanspanden en dat is ook het resultaat. Het is een striemende klap voor een beweging en haar leiders.

Vaststelling twee: de discussie over of een juridische actie tegen een voortdurend populairder wordende partij politiek verstandig was, is ten einde. Er waren redenen om de zin van deze aanpak te betwijfelen. Het proces heeft het Blok electoraal geen windeieren gelegd. Anderzijds heeft het de partij gedwongen haar statuten en politieke actie uit te zuiveren. Wat dat aan politieke nasleep zou hebben, behoorde niet tot de bekommernissen van de degenen die het Blok veroordeeld wilden zien. Dit arrest kan wel politiek genoemd worden. Niet omdat het een door rechters afgedekte partijpolitieke afrekening zou zijn, maar omdat het gevolgen heeft die het politieke krachtenveld hertekenen. In welke richting, dat zal de toekomst uitwijzen.

Vaststelling drie: dit arrest doet de 981.587 burgers die op 13 juni voor het Vlaams Blok kozen niet van de aardbodem verdwijnen. Het programma, de toon en de stijl van de partij hebben bijna een miljoen mensen er niet van weerhouden in het Blok de beste emanatie van hun politieke verlangens te zien. De veroordeling in Gent bracht hen niet op andere gedachten. Het is zelfs waarschijnlijk dat ze het unieke karakter van het Blok en het 'één tegen allen'-gevoel heeft versterkt. In een democratie kan over dat feit niet lichtvaardig worden heengestapt.

Het Blok-arrest van 9 november 2004 lost geen enkel maatschappelijk probleem op. Het bevestigt alleen dat de vrije meningsuiting, een belangrijk, door de grondwet gegarandeerd principe, geen vrijbrief is om groepen mensen systematisch te discrimineren of als zondebok aan te wijzen. Het bevestigt tegelijk dat vrije meningsuiting wel inhoudt dat het mogelijk moet zijn om maatschappelijke problemen, spanningen en wantoestanden te benoemen en op de politieke agenda te plaatsen.

De leiding van het Vlaams Blok heeft met grote behendigheid op dit verdict geanticipeerd. Volgende zondag wordt een nieuwe partij, met harde rechtse maar juridisch cleane standpunten, boven de doopvont gehouden. Het leven van de andere partijen wordt dus niet gemakkelijker. De vraag of ze die nieuwe formatie kunnen blijven uitsluiten, is niet meer met ja of nee te beantwoorden. Met deze gedaanteverandering sterft dus het cordon sanitaire zoals we het kennen. Of het herstichte Blok, met een ongewijzigde leiding en een slechts formeel vernieuwd programma, een beleidspartner kan worden, is daarmee nog lang niet gezegd. Daarvoor zal het moeten aantonen dat het echt veranderd is. Dat het bereid en in staat is om constructief met anderen samen te werken. Dat gaat niet over wat water in de wijn, dat gaat over de basishouding.

Voor de partijen die aan het beleid deelnemen, verandert er eigenlijk niets. Hun dwingende opdracht is Blok-kiezers terug te winnen. Als ze daar niet in slagen, blijven ze niet aan zet. Het gerecht heeft daarbij geen rol meer te spelen.

DS, 10-11-2004

Barst
11th November 2004, 07:27
Originally posted by Kenny
Oh maar GROEN! _is_ een extreem-linkse partij. Maar om de één of andere reden wordt extreem-links hier in België getolereerd terwijl extreem-rechts (en die term klopt al lang niet meer) wordt geschandaliseerd en gedemoniseerd. Waarom is mij een raadsel...

Ik ben de naam van de dame in kwestie al vergeten, maar ik heb ooit eens een lid van GROEN! op't nieuws horen zeggen dat haar partij staat voor onder andere een 'volledig andere economie'.

Vanaf het moment dat ik dat hoorde, staat GROEN! voor mij gelijk aan communisme. Not done dus.


Om even terug on-topic te komen...
Je kan misschien veel zeggen van het Vlaams Blok, maar je moet wel toegeven dat ze er wel voor zorgt dat de jongeren min of meer betrokken blijven bij de politiek. Als iemand zich geroepen voelt, start dan eens een thread op over pakweg de VLD, ik wil wel eens weten wie zich in die discussie wil moeien.

Post count van de VB thread staat ondertussen al op 23... and counting.

Volgens mij staat extreem-links in België voor RAL, RAD, AMADA, PvdA en dergelijke meer, partijTJES die zeer zeker ook gedemoniseerd zijn - wellicht zeker ook meermaals terecht, maar dat is nu eenmaal het lot dat elke extremist beschoren is...

Groen! is inderdaad de meest linkse partij bij 'de groten', maar communistisch??? Een pleidooi voor een eerlijker wereldhandel en voor natuurbeheer & -behoud op lange termijn is toch helemaal iets anders! En hoewel de stappen die Groen! (toen nog Agalev) hiertoe in de vorige regering heeft gezet, niet allemaal even gelukkig zijn geweest, het schrijnend gebrek aan vooruitgang op dat vlak vanwege de klassieke partijen is dat minstens evenzeer! Wellicht omwille van dat laatste is het momenteel zo dat in heel groot-Gent nog welgeteld 1 (één) LPG-tankstation te vinden is, en daarom ook dat een deftige subsidieregeling voor isolatiemateriaal, zonnecellen & -boilers nooit van de grond is gekomen (gelobby van de grote elektriciteitsproducenten??).

En over het feit dat jongeren zich alleen nog maar zouden interessseren voor politiek in de mate het VB betrokken partij zou zijn: Is het toch niet zo dat het precies de taak van een goeie leraar is om zijn leerlingen het nodige politieke bewustzijn mee te geven? En om aan diezelfde leerlingen duidelijk te maken dat de luidste schreeuwers met hun schier altijd simplistische oplossingen NOOIT de beste politici kunnen zijn?

Soms inderdaad een 'bangelijk' gegeven van onze democratie: ge krijgt de politiekers die ge verdient. Maar juist daar liggen de kansen van onderwijs: politieke 'opvoeding' als broodnodig, vooral als je ziet waar het gebrek hieraan toe kan leiden (zie Ivoorkust en misschien ook wel de plattelandsgebieden in de V.S.). En politieke opvoeding van 'leraars in spe' gaat niet om een of andere vorm van 'indoctrinatie', maar gaat des te meer om het politieke bewustzijn van toekomstige leraren door meer dan alleen maar het 'buik-gevoel' te laten bepalen...

Kenny
11th November 2004, 12:46
Originally posted by Barst
Volgens mij staat extreem-links in België voor RAL, RAD, AMADA, PvdA en dergelijke meer, partijTJES die zeer zeker ook gedemoniseerd zijn - wellicht zeker ook meermaals terecht, maar dat is nu eenmaal het lot dat elke extremist beschoren is...

De grootte van de partij doet er inderdaad ook toe en dat pleit ook weer niet echt in't voordeel van GROEN!. Maar ik heb het natuurlijk ook over hun standpunten en zelfs dat is niet het belangrijkste.

GROEN! is al helemaal niet meer de mainstream-partij die ze 8 jaar geleden misschien nog net wel was. Wat links en wat rechts is, heeft veel meer te maken met hoe de maatschappij staat tegenover de 'issues' dan de standpunten die een partij vertegenwoordigt. En dat eerste kan worden afgelezen uit de verkiezingsuitslagen.

Het is allemaal een kwestie van perceptie. Ik heb in andere threads al eens gerefereerd naar hoe andere landen staan tegenover 'links en rechts' en hoe verschillend dat kan zijn met ons. Het komt er uiteindelijk allemaal op neer dat een partij die door het volk is uitgespuwd en nog maar een klein deeltje van dat volk vertegenwoordigt terecht kan bestempeld worden als extreem, zij het dan misschien nog-net-niet-zo-extreem als anderen.

Maar GROEN! moet wel beseffen dat als je op het randje van mainstream en extreem balanceert, de minste shift naar de andere kant voldoende is om te vallen.

Groen! is inderdaad de meest linkse partij bij 'de groten', maar communistisch??? Een pleidooi voor een eerlijker wereldhandel en voor natuurbeheer & -behoud op lange termijn is toch helemaal iets anders!

Maar het is niet zo zeer hun 'andere economie'-standpunt -dat overigens toch niet haalbaar is- maar wel de manier waarop ze dat _kunnen_ bereiken. Ik denk dat u wel beseft dat de enige manier om dat te doen, een ingreep van de staat op de markt is. En ingrepen van de staat op de markt vind ik net iets te veel communisme-gehalte hebben om aangetrokken te voelen tot die partij. Maar dat zal dan wel mijn liberale kant zijn die bovenkomt. Bij de SP.a zien we trouwens net hetzelfde...

En over het feit dat jongeren zich alleen nog maar zouden interessseren voor politiek in de mate het VB betrokken partij zou zijn: Is het toch niet zo dat het precies de taak van een goeie leraar is om zijn leerlingen het nodige politieke bewustzijn mee te geven? En om aan diezelfde leerlingen duidelijk te maken dat de luidste schreeuwers met hun schier altijd simplistische oplossingen NOOIT de beste politici kunnen zijn?

Toch blijf ik erbij dat iedereen een zekere mening lijkt te hebben over het VB, mede omdat iedereen die partij kent en dat is -helaas- niet altijd zo vanzelfsprekend bij de andere partijen.

Soms inderdaad een 'bangelijk' gegeven van onze democratie: ge krijgt de politiekers die ge verdient. Maar juist daar liggen de kansen van onderwijs: politieke 'opvoeding' als broodnodig

Politiek bewustzijn aanmoedigen is zeker belangrijk, misschien zelfs het belangrijkste. Maar het is verdomd gevaarlijk om verder te gaan dan aanmoedigen, zeker voor beïnvloedbare 12 tot 16-jarigen. Jongeren zelf laten ontdekken wat politiek is, lijkt me veel verstandiger dan hen te sturen.

Maar mag ik toch even vragen, om alle onduidelijkheid te vermijden, wat u precies bedoeld met 'politieke 'opvoeding''?

Barst
16th November 2004, 22:53
Originally posted by Kenny
Maar mag ik toch even vragen, om alle onduidelijkheid te vermijden, wat u precies bedoeld met 'politieke 'opvoeding''?

Bij voorbeeld onderstaand politiek opiniestuk uit Knack van deze week:

Vlaams belang?

De verbouwing van het Vlaams Blok tot Vlaams Belang kreeg afgelopen zondag haar beslag in de Antwerpse Hortazaal. De keuze van het pand gebeurde wellicht niet toevallig, want de zaal schijnt ingericht met architecturale restanten van het oude Brusselse Volkshuis van de socialisten.

Twee weken lang heeft extreem-rechts - of rechts-populistisch, zoals de partij zich intussen graag laat benoemen - de politieke agenda beheerst. Ze werd daarbij voorbeeldig geholpen door de media, die de voorbereidende werken breeduit in het licht plaatsten, de geslaagdheid ervan becommentarieerden, en de bouwheren uitgebreid aan het woord lieten.

Het congres in Antwerpen was een mediatieke afsluiter, met op passende momenten wat 'Eigen volk eerst!'- en 'België barst!'-kreten, kwestie van de oude achterban niet meteen van zich te vervreemden.

Jarenlang hebben de strategen van de traditionele partijen zich het hoofd gebroken over de vraag hoe ze het Vlaams Blok konden fnuiken. Premier Guy Verhofstadt wilde in een vlaag van hybris zelfs afgerekend worden op de mate waarin hij het Blok zou terugdringen.

Het cordon sanitaire was een van die middelen om het Blok te stoppen. Een instrument dat overigens werd aangereikt door de media, die daarna prompt het afgekondigde cordon doorbraken.

De populaire manier van campagne voeren, de toenemende onnozelheid waarmee politici de kiezers tegemoet traden, het had allemaal te maken met het onvermogen om de opstoten van extreem-rechts te verwerken.

Tot voor kort hanteerde het Blok twee programmapunten: 'Vlaanderen onafhankelijk' en 'Alle Ali Baba's terug naar hun land van herkomst'. Een simpele boodschap die bij de jongste regionale verkiezingen een klein kwart van de Vlaamse kiezers mobiliseerde.

De veroordeling door het hof van beroep van Gent, bekrachtigd door het hof van cassatie, dwong het racistische Blok tot de mutatie die vorig weekeinde werd voltrokken. Het Vlaams Belang, zoals de partij nu heet, heeft zich daarom een soortement van ideologisch program aangemeten, waarvoor het de mosterd kocht in de Verenigde Staten, onder meer bij het American Enterprise Institute, een neoconservatieve denktank. Want zelfs de meest pragmatische politiek moet door een beetje ideaal worden ondersteund - ook al is dat het wat volksvreemde radicale idealisme van de Amerikaanse neoconservatieven.

Een achttal jaar terug waren het de spin doctors van Bill Clinton, die de Europese progressieve partijen De Derde Weg wezen. Vandaag zijn het de neoconservatieven, die met de ruime verkiezingsoverwinning van George W. Bush de wind in de zeilen hebben en hun ideeëngoed en hun politieke marketingtechnieken exporteren.

Uitgerust met die Amerikaanse marchandise gaat het Vlaams Belang, met de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 als hoofddoel, stropen op de rechtse vleugels van VLD en CD&V. Vlaanderen zal nog even moeten wachten op zijn onafhankelijkheid.

Democratie gaat over vertegenwoordiging. De kiezer delegeert zijn beslissingsmacht over de publieke zaak aan de door haar of door hem verkozen vertegenwoordiger.

De traditionele partijen, die sinds de jongste wereldoorlog veelal samen hebben bestuurd, lieten die representatieve rol verwateren. Benoemingen, financieringen allerhande, zelfs de hervormingen van de staat gebeurden afhankelijk van de eigen partijpolitieke belangen. Ideologische zuiverheid werd opgeofferd voor electoraal potentieel en de opiniepeilers leverden de politieke elektrocardiogrammen die aantoonden hoe ver ze daarin konden, mochten gaan.

Maar de kiezer heeft al jaren in de gaten dat hem zaken worden verzwegen, dat hij niet meer behoorlijk wordt vertegenwoordigd. Hij voelt dat de getallen en bedragen, die toch niet na te rekenen zijn, niet kloppen. 618.000 werklozen blijken er in werkelijkheid ruim een miljoen. Het komt hem zo voor dat een miljoen euro meer of minder in de ziekteverzekering geen punt meer is. De financiële putten van PS-minister Rudy Demotte van Sociale Zaken worden met honderden miljoenen tegelijk berekend.

Intussen levert die herverdelingsstaat steeds minder welvaart. En niemand heeft daar schuld aan, want niemand weet nog waar de echte macht huist. Dat gevoelen van onvrede is een uitstekende voedingsbodem voor een rechts-populistische partij als het Vlaams Belang. Daarom is de monterheid waarmee deze regering de werkelijkheid blijft negeren en de eigen gemanipuleerde statistieken blijft aanprijzen zo onthutsend.

Rik Van Cauwelaert, Knack 17-11-2004

wim leenaerts
3rd December 2004, 19:36
ik hou mij totaal niet bezig met politiek en ik weet er daardoor nog niet half zo veel van als sommige anderen op dit forum (ik zou dit mss beter wel doen maar daar gaat het nu niet om) maar ik bezit wel over een dosis gezond verstand. En dat verteld mij dat een partij die racisme propageert aan de macht NOOIT een goede zaak kan zijn, dan mogen ze nog zoveel goede punten hebben die wegen totaal niet op tegen dat ene slechte punt.

en de problemen met de allochtonen, goed het is mss waar dat er meer criminaliteit is onder de allochtonen maar heeft er ooit al eens iemand aan de oorzaak hiervan gedacht?

het racisme en de discriminatie die in dit land nogal altijd veelvuldig tegen allochtonen gebezigt wordt is volgens mij de oorzaak van deze problemen. In het begin was men niet tegen allochtonen omdat ze criminelen waren maar omdat ze anders waren. Zij zijn van het begin gediscrimineerd geweest (toch zeker nadat ze niet meer nodig waren voor het vuile werk) dit heeft er voor gezord dat ze geen kansen kregen/krijgen in de maatschappij.
ze worden voor sollicitatiegesprekken spontaan afgewezen, in de winkel en op straat vies bekeken. is het ergens niet normaal dat je dan in de criminaliteit geraakt? je moet je geld tenslotten toch ergens halen.

als iedereen nu eens zou beginnen met wat verdraagzamer te zijn en meer open te staan voor hen dan zouden ze op school beter aarden en uiteindelijk ook een deftige job kunnen krijgen. Maar zolang er mensen zijn die voor partijen als het vlaams belang stemmen zal dit probleem blijven.

en dan over de positieve programmapunten die in het begin zijn aangehaald ik denk dat er ook wel wat pro-argumenten kunnen gevonden worden voor abortus en euthanasie dus dat is ook geen uitvlucht om op hen te stemmen.

pfff... ben er gelijk moe van.

EliEn DEclErcq
3rd December 2004, 20:25
Wat ik ervan denk? Mja ik vind het nogal moeilijk om er een oordeel over te geven. Ik zit wat met gemengde gevoelens. Ik dnek dat er in deze maatschappij heel veel ongelukkige mensen rondlope. Ze zoeken een oorzaak van de problemen, denk maar aan criminaliteit. Het Vlaams Belang geeft duidelijk aan wie de oorzaak van al de problemen zijn. De mensen willen verandering. Ze willen dat er in België eens echt ingegrepen wordt.
Ze hebben geen vertrouwen meer in de politiek. dat is het probleem.

elza
27th December 2004, 11:34
ik heb snel even de berichtjes gelezen op dit forum over het vlaams blok en ben toch wel een beetje geschrokken. Voor mij is het duidelijk dat iedereen zijn eigen mening mag (of moet) hebben en die respecteer ik dan ook. Net zoals ik de politieke standpunten van mijn klasgenootjes respecteer.
Maar er moet mij toch wel het een en ander van het hart. Sommige van de blok standpunten staan gewoon voor onverdraagzaamheid en discriminatie.

"Alleen mensen van binnen Europa mogen politiek assiel krijgen"
"Homo's en lesbiennnes zouden niet mogen trouwen en kinderen adopteren"
"een strenger vreemdelingen beleid is nodig"

Komaan zeg, wat het blok doet is mensen gewoon in vakjes stoppen en de ene groep een "betere", "waardevollere" stempel geven dan de andere. Volgens mij is dit een mooi staaltje van onverdraagzaamheid en discriminatie, en ik kan nooit op een partij stemmen die onze maatschappij terug naar de jaren stillekes wil brengen...

SuperJef
27th December 2004, 19:12
ik hou mij totaal niet bezig met politiek en ik weet er daardoor nog niet half zo veel van als sommige anderen op dit forum (ik zou dit mss beter wel doen maar daar gaat het nu niet om) maar ik bezit wel over een dosis gezond verstand. En dat verteld mij dat een partij die racisme propageert aan de macht NOOIT een goede zaak kan zijn, dan mogen ze nog zoveel goede punten hebben die wegen totaal niet op tegen dat ene slechte punt.

Ik denk dat het vlaams belang geen rascisme propageert.. Toch zeker nu niet meer.. Waren ze niet veroordeelt daarvoor ( terecht of niet ) , en hebben ze geen nieuwe partij opgericht..?

ze worden voor sollicitatiegesprekken spontaan afgewezen, in de winkel en op straat vies bekeken. is het ergens niet normaal dat je dan in de criminaliteit geraakt? je moet je geld tenslotten toch ergens halen.

How eh Wim.. Je gaat die mensen die in de criminaliteit komen toch niet goedpraten omdat ze afgewezen worden voor een job?
Ten eerste dat is al geen geldig excuus.. Er zijn andere manieren om aan geld te komen dan direct over te stappen in de criminele wereld.. Er zijn genoeg werkloze belgen die ook op een eerlijke manier aan geld komen..
Ten tweede moet je eens bekijken hoe het komt dat ze afgewezen worden voor een job.. Ik wil natuurlijk niet veralgemenen maar ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen die willen aan een job geraken er wel degelijk ook te komen.. Er zal altijd wel een reden zijn waarom mensen afgewezen worden voor een job , zij het dan allochtoon of niet.. Ik geef er maar enkele.. onvoldoende geschoold.. geen nederlands spreken..

Ik werk trouwes zelf in het weekend met een heleboel allochtonen.. Zowel turken , marokkanen , grieken .. Die geraken toch ook aan werk.. Er zijn er maar enkele die een woordje nederlands spreken.. Dus doe nu niet alsof dat ze direct in de criminiteit moeten stappen om aan geld te geraken..

als iedereen nu eens zou beginnen met wat verdraagzamer te zijn en meer open te staan voor hen dan zouden ze op school beter aarden en uiteindelijk ook een deftige job kunnen krijgen. Maar zolang er mensen zijn die voor partijen als het vlaams belang stemmen zal dit probleem blijven.

Ik denk dat meeste mensen al verdraagzaam genoeg zijn.. Ik snap echt niet waarin jullie je zo druk maken.. Ik vind het vanzelfsprekend dat iemand die zich in de maatschappij wil integreren zich dan ook een beetje aanpast aan de maatschappij waarin hij terechtkomt. Hoe kan een allochtoon die geen woordje nederlands verstaat zich handhaven op school? Je gaat me toch niet vertellen dat je wilt dat er op school in verschillende talen moet worden lesgegeven zodat iedereen het kan verstaan in zijn eigen taal? Bekijk het toch eens van 2 kanten.. Het heeft altijd zijn gevolgen.. En ik denk niet dat dat iets met het vlaams belang heeft te maken.. Eerder iets met gezond verstand..

en dan over de positieve programmapunten die in het begin zijn aangehaald ik denk dat er ook wel wat pro-argumenten kunnen gevonden worden voor abortus en euthanasie dus dat is ook geen uitvlucht om op hen te stemmen.

Natuurlijk zijn er andere argumenten aan te halen.. Meningen verschillen.. Wanneer je niet akkoord bent met die standpunten kan je altijd op een andere partij stemmen.. Er zijn er genoeg.. Maar dat wil niet zeggen dat de mensen die wel achter deze standpunten staan fout zijn en dat zij er niet op mogen stemmen.. Het hoeft geen "uitvlucht" te zijn..

Komaan zeg, wat het blok doet is mensen gewoon in vakjes stoppen en de ene groep een "betere", "waardevollere" stempel geven dan de andere. Volgens mij is dit een mooi staaltje van onverdraagzaamheid en discriminatie, en ik kan nooit op een partij stemmen die onze maatschappij terug naar de jaren stillekes wil brengen...

Hoe cliché.. :rolleyes:

Barst
28th December 2004, 01:41
[QUOTE=SuperJef]How eh Wim.. Je gaat die mensen die in de criminaliteit komen toch niet goedpraten omdat ze afgewezen worden voor een job?
Ten eerste dat is al geen geldig excuus.. Er zijn andere manieren om aan geld te komen dan direct over te stappen in de criminele wereld.. Er zijn genoeg werkloze belgen die ook op een eerlijke manier aan geld komen..
Ten tweede moet je eens bekijken hoe het komt dat ze afgewezen worden voor een job.. Ik wil natuurlijk niet veralgemenen maar ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen die willen aan een job geraken er wel degelijk ook te komen...:[/QUOTE]

[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]'Goedpraten' is nog iets anders dan proberen begrijpen waarom mensen die aan lager wal zijn geraakt, tot criminele daden overgaan... Want inmiddels wordt steeds duidelijker dat ook ook hoog-opgeleide migranten bot vangen bij het vinden van een job, alleen omdat ze migrant zijn, een 'bruinere' kleur hebben, een andere tongval hebben, en diens meer...

Een frustrerende affaire, als je 't mij vraagt; om nog maar van het signaal naar andere, minder gefortuneerde, bevolkingsgroepen te zwijgen... [/FONT] [/SIZE]
[QUOTE=SuperJef]Ik denk dat meeste mensen al verdraagzaam genoeg zijn...[/QUOTE]

[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Dat willen ze dan ongetwijfeld van zichzelf wel denken, maar als het er op aankomt blijkt deze 'verdraagzaamheid' niet veel meer dan een lege huls die uiteindelijk moet verhullen dat men dat eigenlijk zélf nauwelijks of helemaal niet is...

Maar, toegegeven, uiteindelijk is deze 'verdraagzaamheid' een wilsact, en argumenten moeten vervolgens veel meer gezocht worden in de sfeer van de eigen 'karaktervorming' en het 'morele ik' dan in het loutere economische 'do ut des'... M.a.w., het lijkt mij allesbehalve een 'simpele' vraag om een deftig antwoord te geven op de vraag: 'wat zou ik doen als ik arm geboren was zonder kansen op ontwikkeling en met weinig of geen toekomstperspectief?'...

Ik durf van mezelf niet zeggen dat ik vervolgens niet zou gaan denken aan minder-legale activiteiten om het 'te gaan halen waar het zit', al was het maar omdat ik, in tegenstelling tot zovele anderen, van het begin af aan nooit te klagen heb gehad op het vlak van kansen...

Maar ik wil tegelijk ook wel genoeg begrip opbrengen voor het feit dat dit standpunt inderdaad wel enigszins 'choqueert'...

Doe mij echter in dit laatste geval een lol: zeg dan niet van jezelf dat je verdraagzaam bent...[/FONT][/SIZE]

SuperJef
28th December 2004, 11:06
Doe mij echter in dit laatste geval een lol: zeg dan niet van jezelf dat je verdraagzaam bent...

Ik durf gerust van mezelf zeggen dat ik verdraagzaam ben.. Ik stoor me niet aan die mensen die bv bij mij werken.. Ik probeer met hen te communiceren zoals met elke andere collega.. Ik vind het knap en logisch dat deze mensen moeite doen om toch nederlands te praten en te leren.. Ookal is het nog niet vloeiend , ze doen toch hun best.. Dit is toch wel het minste wat je kunt doen.. Ben ik daarom niet verdraagzaam genoeg?? Het is maar hoe je het bekijkt..

wim leenaerts
28th December 2004, 12:38
ik ga hier niet veel meer op zeggen buiten het feit dat het moeilijk is om mijn stelling te bewijzen maar ik blijf nog steeds bij mijn standpunt. maar je zegt dat ze 1st maar eens deftig nederlands moeten leren, misschien weet je dit niet maar Nederlands is één van de moeilijkste talen om te leren en aangezien ik al meer dan 9 jaar Frans krijg en dit nog steeds niet goed genoeg beheers kan ik mij voorstellen hoe moeilijk het wel niet is om NL te leren. Ik heb hier niet echt cijfers over maar ik ben er bijna zeker van dat het minstens 2jr duurt om vlot nederlands te leren, wat moeten die mensen in tussentijd doen? waar moeten zij hun geld ondertussen halen?
ik heb trouwens nooit proberen te rechtvaardigen dat ze in de criminaliteit belanden maar alleen maar een mogelijke verklaring gegeven.

SuperJef
28th December 2004, 14:17
maar je zegt dat ze 1st maar eens deftig nederlands moeten leren, misschien weet je dit niet maar Nederlands is één van de moeilijkste talen om te leren en aangezien ik al meer dan 9 jaar Frans krijg en dit nog steeds niet goed genoeg beheers kan ik mij voorstellen hoe moeilijk het wel niet is om NL te leren. Ik heb hier niet echt cijfers over maar ik ben er bijna zeker van dat het minstens 2jr duurt om vlot nederlands te leren, wat moeten die mensen in tussentijd doen? waar moeten zij hun geld ondertussen halen?

Awel , zoals ik al zei.. Bij mij werken er ook mensen die maar enkele woordjes nederlands kunnen.. Die kunnen toch ook aan werk geraken.. Natuurlijk niet aan zo'n schoon bureau jobke maar werk is werk. Mijn ploegbaas is trouwens ook een marokkaan.. Die praat normaal nederlands.. Bij mij werkt ook een griek.. Die heeft ook nederlands leren praten.. Die doet nu avondschool om een diploma industrieel inginieur te behalen.. Hij zit in zijn laatste jaar.. Als je wil zal ik hem wel eens vragen hoe lang het duurde en hoe hij nederlands heeft geleert. Ik kan trouwens veel beter om met de allochtone dan met de belgen op mijn werk :rolleyes:

wim leenaerts
28th December 2004, 14:50
[QUOTE=SuperJef]Die kunnen toch ook aan werk geraken.. Natuurlijk niet aan zo'n schoon bureau jobke maar werk is werk. [/QUOTE]
ja , maar die hebben dan heel veel chance gehad denk ik. Er is al een werkloosheidsprobleem bij de autochtone bevolking dus kan je je voorstelln hoe moeilijk dit dan moet zijn voor allochtonen... en mss dat je baas sneller allochtonen zal aannemen aangezien hij zelf ook buitenlander is/was. Natuurlijk heb ik hier geen absolute zekerheid over maar ik denk dat zelfs hoger opgeleide allochtonen eerder afgewezen worden dan lagergeschoolde autochtonen.

SuperJef
28th December 2004, 16:07
ja , maar die hebben dan heel veel chance gehad denk ik. Er is al een werkloosheidsprobleem bij de autochtone bevolking dus kan je je voorstelln hoe moeilijk dit dan moet zijn voor allochtonen... en mss dat je baas sneller allochtonen zal aannemen aangezien hij zelf ook buitenlander is/was.

Ik denk niet dat het veel met geluk te maken heeft. Vooral met wilskracht en doorzettingsvermogen. En het is een gewone belg die de mensen aanwerft om daar te komen werken dus daar heeft het ook niets mee te maken..

Natuurlijk heb ik hier geen absolute zekerheid over maar ik denk dat zelfs hoger opgeleide allochtonen eerder afgewezen worden dan lagergeschoolde autochtonen.

Dat zou ik toch onrechtvaardig vinden.. Maar daar zou ik toch graag eens cijfers van zien dan.. Och ja , ik kan het me wel inbeelden..Er zijn altijd zo van die mensen maar ik zou als werkgever toch opteren voor een beter geschoold iemand dan iemand die minder geschoold is maar wel van mijn afkomst is.. Het is niet alleen onrechtvaardig maar ook stom van de werkgevers..

PS : ik ben er nog steeds niet goed van dat Barst mij onverdraagzaam noemde? :confused:

wim leenaerts
28th December 2004, 16:45
[QUOTE=SuperJef]Het is niet alleen onrechtvaardig maar ook stom van de werkgevers...[/QUOTE]
idd ja, maar er zijn nu eenmaal heel wat stomme mensen op de wereld. trouwens is elke vorm van racisme of discriminatie niet stom?

Barst
28th December 2004, 18:14
[QUOTE=SuperJef]PS : ik ben er nog steeds niet goed van dat Barst mij onverdraagzaam noemde? :confused:[/QUOTE]

[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Ach... no offense: echt persoonlijk heb ik dat ook niet willen formuleren - heb het nog eens herlezen, maar is dat teveel 'op de man gespeeld'? Enfin, ik wil de zaak zeker hier niet al te hard gaan spelen, en als je er 'niet goed van bent', dan wil ik mij daar zeker voor verontschuldigen want dat is nooit de bedoeling geweest... (Kerst, mensen van goede wil, en dergelijke... ;)

Ik begrijp anderzijds mensen als Elza, Wim, Reninca & Femme Politica wel die zich binnen deze thread 'ongerust' maken over het feit dat het VB door studenten van onze lerarenopleiding meer en meer als een partij zoals een ander wordt beschouwd... Ik deel die ongerustheid om redenen die ik op dit forum al meer dan eens vermeld heb, maar waarvan de voornaamste luidt:

als zelfs de toekomstige leraren al geen tegengas meer zullen bieden aan de 'ranzigere' programmapunten van het VB, wie zal het dan nog wél doen? Zélfs als beweerd wordt dat men de eigen lessen 'apolitiek' wil/zal houden, dan maakt men zichzelf wat wijs wanneer men denkt dat gedachten als 'eigen volk eerst' nooit zullen doorklinken ten aanzien van een publiek dat omwille van de leeftijd uiterst beïnvloedbaar is...[/FONT][/SIZE]

Barst
29th December 2004, 00:49
[QUOTE=SuperJef]Ik denk niet dat het veel met geluk te maken heeft. Vooral met wilskracht en doorzettingsvermogen. (...)
[Over verdoken racisme bij sollicitaties van hoger-opgeleide migranten:] Dat zou ik toch onrechtvaardig vinden.. Maar daar zou ik toch graag eens cijfers van zien dan.. Och ja , ik kan het me wel inbeelden..Er zijn altijd zo van die mensen maar ik zou als werkgever toch opteren voor een beter geschoold iemand dan iemand die minder geschoold is maar wel van mijn afkomst is.. Het is niet alleen onrechtvaardig maar ook stom van de werkgevers...[/QUOTE]

[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Citaat van de makers van de grote Telefacts-enquête over racisme: [/FONT][/SIZE]

"Ook op de arbeidsmarkt is het racisme onzichtbaar aanwezig. Telefacts schrijft 10 bedrijven aan in naam van een goed opgeleide en ervaren allochtoon. Telkens opnieuw zonder resultaat. Maar zodra diezelfde brief wordt verstuurd in naam van een Vlaming, zélfs met minder referenties, blijken de bedrijfsleiders wel happig op een sollicitatiegesprek."
Cfr. http://www.vtm.be/telefacts/

[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Maar hoogst waarschijnlijk zullen ook deze werkgevers hun standpunten over migranten beginnen met: 'Ik ben gene racist, maar...' [/FONT][/SIZE] :mad:

Kenny
29th December 2004, 19:48
[QUOTE=Barst]als zelfs de toekomstige leraren al geen tegengas meer zullen bieden aan de 'ranzigere' programmapunten van het VB, wie zal het dan nog wél doen? Zélfs als beweerd wordt dat men de eigen lessen 'apolitiek' wil/zal houden, dan maakt men zichzelf wat wijs wanneer men denkt dat gedachten als 'eigen volk eerst' nooit zullen doorklinken ten aanzien van een publiek dat omwille van de leeftijd uiterst beïnvloedbaar is...[/QUOTE]

Persoonlijk vind ik het voor een leerkracht 'not done' om van zijn leerlingen ideologische kopies te maken of om ze zelfs maar in de richting van een bepaalde partij te sturen, te meer omdat elke partij ethisch verantwoorde standpunten heeft en het dus bijgevolg niks meer te maken heeft met moraliteit en ethiek maar meer met eigen overtuiging.

Ik vind het echter wel de taak van een leerkracht om de leerlingen te wijzen op het feit dat sommige dingen simpelweg fundamenteel fout zijn, zoals racisme, zoals discriminatie op basis van ..., etc. Het is belangrijk om duidelijk te maken met argumenten, en die zijn er genoeg!, dat zoiets gewoon niet kan.

Het is dan wel belangrijk om te zeggen dat het VB hier echt wel op het randje balanceert maar ik vind het niet kunnen om leerlingen bij wijze van spreken te dwingen om het VB te negeren. Ten eerste omdat BIJLANGE niet elke VB-stem een racistische stem is en ten tweede omdat doodzwijgen, erop kloppen en negeren simpelweg niet helpt. Laat dan echter bij dat eerste dan ook wel duidelijk blijken dat een niet-racistische stem voor het VB onrechtstreeks toch dat racistische voor een stuk sterkt, gewenst of niet.

Mag ik hier dan ook bij vermelden dat het 'scheef bekijken' of 'anders beoordelen' van een VB'er voor mij even discriminerend is als het voorgaande en ik me er dus ook niet schuldig aan zal maken. En meer nog, dat is niet alleen voor mij zo, dat is ook zo voor de wet (http://lvb.net/item/580).
De bewuste wet somde een aantal discriminatiegronden op die strafbaar waren, maar vermeldde taal en politieke overtuiging daar uitdrukkelijk niet bij. Die opsomming is nu vernietigd, zodat discriminatie op basis van politieke overtuiging of taal wel strafbaar worden.

Misschien komt de waarheid ditmaal uit de mond van Siegfried bracke: "kunnen we eens niet normaal beginnen doen tegen het VB?".


[QUOTE=Wim]aangezien ik al meer dan 9 jaar Frans krijg en dit nog steeds niet goed genoeg beheers kan ik mij voorstellen hoe moeilijk het wel niet is om NL te leren.[/QUOTE]

Met het grote verschil dat enkele uurtjes per week Frans niet te vergelijken zijn met de dagelijkse, constante gebruik van het Nederlands door diegenen rondom hen. Als jij een paar maand in Frankrijk gaat wonen, dan zal jij het Frans voor een groot stuk onder de knie hebben, talenknobbel of niet.

Het is een kwestie van beseffen hoe ongelooflijk belangrijk die talenkennis wel is. Je kan (moet!) als overheid de nodige voorzieningen treffen om vreemdelingen de kans te geven een taal te leren maar als dat bereikt is stopt die rol en ligt de bal in het kamp van diegenen die de taal moeten en _WILLEN_ leren.

wim leenaerts
30th December 2004, 10:56
[QUOTE=Barst][SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Citaat van de makers van de grote Telefacts-enquête over racisme: [/FONT][/SIZE]

"Ook op de arbeidsmarkt is het racisme onzichtbaar aanwezig. Telefacts schrijft 10 bedrijven aan in naam van een goed opgeleide en ervaren allochtoon. Telkens opnieuw zonder resultaat. Maar zodra diezelfde brief wordt verstuurd in naam van een Vlaming, zélfs met minder referenties, blijken de bedrijfsleiders wel happig op een sollicitatiegesprek."
Cfr. http://www.vtm.be/telefacts/

[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Maar hoogst waarschijnlijk zullen ook deze werkgevers hun standpunten over migranten beginnen met: 'Ik ben gene racist, maar...' [/FONT][/SIZE] :mad:[/QUOTE]

Ik was al lang aan het denken dat ze zo eens iets moesten doen aangezien dit de enigste manier is om het te weten te komen (wel spijtig dat het al zover is gekomen dat het op deze manier moet maar ja...) , ik wist niet dat ze het ook al echt gedaan hadden.
wel, de resultaten zijn er dus duidelijk hé...

Kenny
16th March 2005, 00:01
Deze thread ligt al enkele maanden stil dus bij deze proberen we hem wat nieuw leven in te blazen.

Nieuw VB-politburo aangeduid, veto tegen Alexandra Colen
[...]
Bij Vlaams Belang wordt het partijbestuur niet verkozen door de leden, maar aangeduid door de voorzitter. Die 'aanduidingsprocedure' resulteerde afgelopen zaterdag in de totstandkoming van een nieuw partijbestuur met enkele nieuwe gezichten. Dat niet iedereen hiermee is opgezet, blijkt uit wat volgt.

Zaterdag kreeg Vlaams Belang een nieuw partijbestuur. Dat werd niet verkozen, maar aangeduid door voorzitter Frank Vanhecke. Die maakt eigenhandig een keuze uit de personen die zich kandidaat hebben gesteld. De leden van het uittredende partijbestuur hebben daarbij een vetorecht tegen nieuwe kandidaten. Eigenlijk is het een coöptatie-systeem, zoals het destijds in het Politburo van de Sovjet-Unie ook gold. Verkozen worden in het VB-partijbestuur is dus een kwestie van op een goed blaadje staan bij de voorzitter en bij de zittende leden van het partijbestuur. Zich in het partijbestuur laten verkiezen door aanhang te verwerven bij de kaderleden of bij de gewone leden, kan niet. Vlaams Belang verantwoordt dit systeem door te stellen dat het de bedoeling is dat het partijbestuur een 'team' is, eerder dan een weergave van de stromingen binnen de partij.

Het VB-partijbestuur, dat tot dusver uit veertien mannen en één vrouw (de boekhoudster van de partij) bestond, werd zaterdag uitgebreid met vier nieuwe leden: Johan Demol, Marijke Dillen, Anke van Dermeersch en Marie-Rose Morel. Volgens VB-voorzitter Vanhecke zorgt dit voor "nieuw bloed" en "vervrouwelijking" bij de VB-leiding. Eén kandidaat ontbreekt opvallend: Alexandra Colen, al tien jaar kamerlid voor VB en bekend om haar ethisch conservatieve en socio-economisch ultra-liberale standpunten.

[...]

De linkse moraalfilosoof Jaap Kruithof verklaarde in 1997 in een interview met het progressief-nationalistische maandblad Meervoud dat hij drie strekkingen zag in de partij:
Het Vlaams Blok is een conglomeraat van drie strekkingen. In eerste instantie is er de Vlaams-nationale strekking van Annemans. Daar is niet zoveel op aan te merken. Ten tweede is er de Le Pen-strekking van Dewinter. Dat zijn fascisten. Als derde strekking is er de neo-conservatieve, katholieke moraal van Alexandra Colen. Binnen het Vlaams Blok zijn ze aan het oprukken. Colen baseert zich op de onrust van mensen en de gang naar zuiverheid. Als ik het Vlaams Blok beoordeel, dan moet ik eventjes gaan nuanceren. Het Vlaams Blok valt helemaal niet samen met Dewinter en zijn fascisme. Dat is niet correct. Hij is wel de sterkste van de drie. Maar vroeg of laat komt hij wel in botsing met de twee andere, omdat die geen fascisten zijn.
[...]


Volledig artikel hier te vinden: http://lvb.net/item/931

Kevin van de Velde
18th March 2005, 18:47
[QUOTE=Femme Politica]
Want zeg nu zelf, het woord nonsens is hier meer dan terecht op zijn plaats. Kan iemand mij vertellen welk degelijk programma-aanbod deze partij ons biedt? Wat is nu juist de inhoud van hun politieke programma? Vechten tegen de vreemdelingen? Zal dat onze maatschappij werkelijk beter maken? Komkom, u weet zelf toch ook wel beter... [/quote]
Hier kan ik u niet volgen, u zegt dat het VB nonsens is, maar blijkbaar weet u niet waarvoor ze staan. Een goei tip, lees hun programma. Redelijk uitgebreid over allerhande thema's. Een nadeel aan hun programma is dat ze maar weinig concreet zijn in bv. het onderwijs. Dat u het VB zomaar associeert met vreemdelingen zegt wel meer over u. U luistert alleen naar de media, en u gelooft ze nog ook.

Als kleinste landje op de landkaart vertegenwoordigen wij burgers die het minst te klagen hebben. Hoge inkomens, goede sociale zekerheid, degelijk onderwijs, veiligheid (ja zelfs veiligheid, kijkt u maar naar landen als Irak, ...), ... Do I need say more? En toch zijn er nog een aantal onder ons (heel wat zelfs) die het steeds nodig achten om te blijven zaniken.

We hebben het zeker niet slecht. Maar de huidige regeringspartijen laten grote problemen links liggen. Ze durven deze debatten niet aan te gaan. Voorbeelden? Vergrijzing ... vervuiling ... niet effectief kunnen optreden tegen criminaliteit (Irak is in een oorlog verwikkeld en dus niet vergelijkbaar) ... overbevolking (vooral in Vlaanderen) ... enz.
We hebben het niet slecht, maar is het verkeerd om naar het perfecte te streven?

Mensen toch, trek die oogleden iets verder open en verruim uw blik alsjeblieft! Als u dan toch niet akkoord bent met het huidige bestuur, stem dan niet op zo'n ondemocratische nazipartij als een Vlaams Blok. Geef uw stem dan aan een oppositiepartij die werkelijk iets kan betekenen voor ons. Omdat het VB niet mag mee regeren is het VB de enige oppositiepartij :) Er zijn geen alternatieven.

Ooit begon een man met een aantal woorden, die slechts van weinig waarde leken. Nadien vielen er ontelbaar veel slachtoffers die de dood veel te snel in de ogen keken. Wat nu...? Tja, ik denk dat wij daar machteloos staan. De toekomst zal het uitwijzen.

Een bezorgde studente én burger Ik ben ook bezorgd. Niet ivm het VB maar over ons huidig bestuur die maar blijft falen.

wim leenaerts
19th March 2005, 10:31
Nu zal Kenny wel tevreden zijn ;)

[QUOTE=Kevin van de Velde]Een goei tip, lees hun programma. Redelijk uitgebreid over allerhande thema's. Een nadeel aan hun programma is dat ze maar weinig concreet zijn in bv. het onderwijs. Dat u het VB zomaar associeert met vreemdelingen zegt wel meer over u. U luistert alleen naar de media, en u gelooft ze nog ook.[/quote]
Kan u ons dan misschien verlichten en enkele van VB's betere programmapunten voorleggen? En ze dan ook ineens even vergelijken met die van de andere partijen... Als je hun programma doorneemt kom je om de 2 zinnen het woord "cultuur" tegen en dan meestal niet in een goede context. Daaruit blijkt dat ze (om het lichtjes uit te drukken) niet echt openstaan voor ander culturen. Volgens hen zal een multiculturele samenleving gegarandeert tot problemen leiden en moeten er maatregelen genomen worden. Het wordt tijd dat ze eens met hun tijd meegaan en inzien dat de wereld nu eenmaal multicultureler aan het worden is, dat daar niets tegen te doen is en dat dat nog niet eens zo'n ramp is...
Ze zijn volgens mij niet voor niets voor racisme veroordeelt en zeker niet als je het verleden van de kopstukken bekijkt. Voor mij is dát al reden genoeg om er niet voor te stemmen, wat voor andere programmapunten ze ook hebben...


We hebben het zeker niet slecht. Maar de huidige regeringspartijen laten grote problemen links liggen. Ze durven deze debatten niet aan te gaan. Voorbeelden? Vergrijzing ... vervuiling ... niet effectief kunnen optreden tegen criminaliteit (Irak is in een oorlog verwikkeld en dus niet vergelijkbaar) ... overbevolking (vooral in Vlaanderen) ... enz.
We hebben het niet slecht, maar is het verkeerd om naar het perfecte te streven?
En u bent er van overtuigd dat het VB ons dat "perfecte" zal leveren? Ik ben uiteraard geen politicus maar ik ben er wel van overtuigd dat het allemaal heel wat gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

[quote=VB programma]Elke vorm van 'onderdompelingsonderwijs' - waarin vreemde talen aan bod komen tijdens lessen wiskunde, geschiedenis of andere - op welk onderwijsniveau dan ook verwerpen wij met klem[/quote]
Ah ja voor het onderwijs doen ze idd zeer goede dingen :rolleyes:

Kevin van de Velde
20th March 2005, 23:34
[QUOTE=wim leenaerts]
Kan u ons dan misschien verlichten en enkele van VB's betere programmapunten voorleggen? En ze dan ook ineens even vergelijken met die van de andere partijen... Als je hun programma doorneemt kom je om de 2 zinnen het woord "cultuur" tegen en dan meestal niet in een goede context. Daaruit blijkt dat ze (om het lichtjes uit te drukken) niet echt openstaan voor ander culturen. Volgens hen zal een multiculturele samenleving gegarandeert tot problemen leiden en moeten er maatregelen genomen worden. Het wordt tijd dat ze eens met hun tijd meegaan en inzien dat de wereld nu eenmaal multicultureler aan het worden is, dat daar niets tegen te doen is en dat dat nog niet eens zo'n ramp is...
Ze zijn volgens mij niet voor niets voor racisme veroordeelt en zeker niet als je het verleden van de kopstukken bekijkt. Voor mij is dát al reden genoeg om er niet voor te stemmen, wat voor andere programmapunten ze ook hebben... [/quote] Hoo, ben ik zeker geen specialist in hun programma zalla :) Ik heb ooit eens een paar dingen opgezocht omdat de ene kant zus zegt en de andere kant zo. Zo ben ik er toch achter gekomen dat onze linkerkant iets afweet van dingen uit hun context te rukken, dingen maar half te lezen, dingen te manipuleren, ... Vanaf toen kon geen enkele partije die hieraan meewerkte op mijn symphathie rekenen.
Ik zou zeggen lees hun prograama zelf eens. Wat vor mij goed is kan voor een andere slecht zijn he :) Een nadeel van hun programma is dat ze voor bepaalde belangrijke onderwerpen een veel te oppervlakkige standpunt vertonen. Ze zouden daar eens meer werk in moeten steken.
Ik heb het blok-arrest niet helemaal gevolgd dus ik ga er niet te veel over zeggen. Maar ik heb er eens één onderdeeltje van gelezen ... met veel ongeloof. Niet te schatten .. ze zijn veroordeeld op basis van: "Door die FEITEN allemaal naast elkaar te plaatsen, zet je mensen aan tot rasistisch denken". Eigenlijk had ik zoiets kunnen voorspellen. Dit proces was al een derde op rij geloof ik. Andere rechters hadden zich onbevoegd verklaart. Dan hebben onze politiekertjes 7 keer de wet moeten wijzigen waardoor ze toch eindelijk een Waalse (in Gent??) rechter vond om het blok te veroordelen.
Ik ben tegen een multiculturele omgeving! Dat zeg ik vlakaf, waarom ishet verkeerd om dat te zeggen? Ik ben redelijk conservatief ingesteld. Daar is toch niets verkeerd mee. Ik ben voor positieve beinvloeding van andere culturen. Ik heb ook persoonlijk niets tegen andere culturen. Maar onze 'Vlaamse' cultuur moet behouden blijven. Geen Moskees, synagoges op dorpspleinen!


En u bent er van overtuigd dat het VB ons dat "perfecte" zal leveren? Ik ben uiteraard geen politicus maar ik ben er wel van overtuigd dat het allemaal heel wat gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Ik ben, er van overtuigd dat ze dit niet kunne realiseren. Maar aan gebrek aan alternatief... Ik ben dan ook helemaal geen fan van het VB. Maar zij zijn de enigen die " de ballen" hebben om bepaalde problemen aan te kaarten. Dat ze oplossingen hebben, ofdat die oplossingen goed zijn, kan me niet schelen. Ze zijn echter de enige die ze aankaarten. En een debat aangaan kan helemaal niet slecht zijn. Zo creert men vooruitgang. Nu blijft men alle problemen maar te vermijden... en dan zijn de gevolgen niet te overzien ... De toekomst zie ik op dit moment maar heel somber in ...