PDA

Bekijk de volledige versie : Groen! pleit voor Belgische kilometerheffing


Eva Thijs
14th November 2009, 16:34
Groen! wil dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel samen met Nederland de slimme kilometerheffing invoeren. Fractieleider Filip Watteeuw (foto) zal een resolutie indienen en vraagt om een spoeddebat en stemming in het Vlaams Parlement.


"Overleg op Benelux-niveau is goed, op voorwaarde dat het niet de bedoeling is om de Nederlanders terug te fluiten of af te remmen. Maar integendeel om met heel de Benelux Nederland te volgen. En dan liefst zo snel mogelijk, opdat we samen het systeem kunnen invoeren", reageerde Watteeuw op het voorstel van Open Vld'er Bart Tommelein.

Groen! diende in het Vlaams Parlement al twee keer een voorstel in voor de invoering van een slimme kilometerheffing, maar dat werd telkens verworpen. Watteeuw gaat het voorstel tot resolutie nu updaten en terug indienen. Hij zal volgende week woensdag ook een spoeddebat en stemming vragen.

Onderhandelingen
"De minister is blij dat Nederland de stap heeft gezet. We kunnen nu ook onderhandelingen opstarten. Maar er moet eerst op intra-Belgisch niveau een akkoord worden bereikt. Het dossier ligt zeker niet stil bij ons, maar er moeten eerst een aantal zaken uitgeklaard worden", liet de woordvoerster van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) weten.

Bron: Gazet Van Antwerpen
Datum: 14/11/2009

Mening:
Bij dit artikel heb ik gemengde gevoelens bij. Eenerzijds vind ik de kilometerheffing een goed idee. Als mensen meer hun wagen gebruiken, moeten ze meer betalen. Dit zal mensen misschien bewust maken van het milieuprobleem en dit zal misschien een goede stap zijn naar het gebruik van het opbenbaar vervoer. Maar het nadeel is dat de mensen die hun aoto niet kunnen missen, omdat ze slechte verbindingen hebben met bus, tram of trein, nog meer moeten betalen. Er is op sommige plaatsen niet de mogelijkheid om elk uur een bus of trein te nemen naar je werk, school,... het openbaar vervoer moet denk ik eerst wat uitbreiden vooralleer deze taksen niet alleen zakkenlegers zullen zijn.

marie.vanhoof
16th November 2009, 18:21
De Belgen moeten voor de zoveelste keer de Nederlanders na-apen als kleine kinderen. Kunnen ze in dit land geen eigen initiatieven meer nemen? Ik vind de kilometerheffing een slecht idee! Ik zal dan ook uitleggen waarom ...

Eerst 21 % btw op de aankoop van een nieuwe auto. Jaarlijks autobelasting om zogezegd de wegen te onderhouden. Accijnsen en btw op de benzine en diesel verhogen bij elke begrotingscontrole en nu zouden ze er nog een extra kilometerheffing bovenop willen. Betaalt de werkende mens al niet genoeg?

Een kilometerheffing betekent dat er telkens bijgehouden wordt waar, wanneer en hoe lang je je ergens bevindt. Inderdaad, de totale overheidscontrole. Wat wordt het volgende? Een chip inplanten bij de geboorte?

Als men toch een logisch en eerlijk systeem wilt, dan stel ik voor om ook een kilometerheffing in te voeren op het gebruik van de fietspaden én van de voetpaden. Die zijn namelijk ook aangelegd met het geld van de belastingbetaler. Geef nu toe, dit is toch belachelijk?

Ian.Sourdeau
16th November 2009, 20:39
Als er een kilometerheffing komt, zou de rest moeten worden afgeschaft. Dan is het wel een goed idee. Wie veel met de wagen op de baan komt, betaald veel. En visa versa.

Maar geen autobelasting, accijnzen,.... en dan nog bovenop de kilometerheffing... Ho maar!

Het is het ene , of het andere! Niet beide!