PDA

Bekijk de volledige versie : 40 procent minder ongevallen op E313


Anneleen.Roziers
14th November 2009, 13:40
Sinds de dynamische verkeersborden op de E313 tussen Geel- Oost en Ranst operationeel zijn (januari dit jaar), zijn op dat stuk autoweg 40 procent minder ongevallen gebeurd. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van het Verkeerscentrum Vlaanderen.


Om de verkeersonveiligheid op dat stuk E313 aan te pakken, werden de in- en uitvoegstroken verlengd.

Sinds januari is er richting Antwerpen ook een DVM-systeem (Dynamisch VerkeersManagement) operationeel. Dat is een telematicasysteem met meetlussen en camera’s om de verkeerssituatie te monitoren en weggebruikers via grote elektronische infoborden boven de autoweg hierover te informeren.

Waar er in de eerste tien maanden van 2007 nog 128 ongevallen gebeurden op het stuk E313, waren er dat in de eerste tien maanden van dit jaar nog maar 75. Dat is een daling van 40 procent. In de rijrichting Limburg daalde het aantal ongevallen van 79 naar 43 (- 45%).

Die grote afname valt te verklaren door de ingrepen aan de weg en het feit dat er minder kijkfiles zijn. “Deze resultaten bevestigen mijn wil om de komende jaren verder te investeren in DVM”, zegt Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).

Bron: Gazet van Antwerpen - 14/11/2009


Mijn mening:
Dit is bijzonder goed nieuws! Je hoort steeds meer in het nieuws dat er ongevallen gebeuren op de autostrades. Dat kan door te hoge snelheid, maar evengoed door een file die te laat opgemerkt wordt of gewoon een onvoorzichtigheid. Door dynamische borden te zetten met de waarschuwing voor een file of een snelheidsaanpassing, worden automobilisten ervoor verwittigd en kunnen ze beter rekening houden met de omstandigheden.

Verder zie je ook meer en meer werken aan autostrades om ze nog veiliger te maken. Zo werd een tijdje geleden de autostrade nog even afgesloten om de op- en afritten te verlengen om zo een hogere veiligheid te garanderen!

Ashley.Knegtel
15th November 2009, 12:16
Dit is inderdaad goed nieuws. Want er gebeuren toch wel veel ongevallen, nog steeds te veel eigenlijk. Zeker file's moeten op tijd aangegeven worden, want vooral vrachtwagenchauffeurs die hun cruise control op hebben staan, merken de file te laat op.

Anne Van den Bosch
15th November 2009, 17:03
Die borden zijn inderdaad wel een grote hulp!! Van op lange afstand ben je al verwittigd dat je trager moet rijden, eerst 90, dan 70 en dan 50 en dan sta je plots stil...
Veel beter dan wanneer je er tegen 120 km/uur komt aanvliegen!
Zeker op dat stuk autostrade, waar er bijna voortdurend accordeonfiles zijn, zeker 's ochtends en ook geregeld 's avonds!

Tom.Rutten
16th November 2009, 09:36
Die dynamische verkeersborden zijn echt wel een verbetering want ik rij ook bijna elke dag op de E 313 en ik vind die dynamische verkeersborden echt een grote hulp vooral bij file. Maar niet iedereen doet wat er op die verkeersborden staan alleen als er een flitspaal in de buurt staat dan zie je ierdereen de juiste snelheid aanhouden. want het is natuurlijk wel gemakkelijk als je weet wanneer er een file is want dan kan je er een afrit vroeger afgaan om zo toch nog op tijd op je bestemming aantekomen.

Yannick.Vissers
16th November 2009, 21:17
De dynamische verkeersborden zijn inderdaad een serieuze verbetering! Het is ,zoals Tom ook aanhaalt, best handig dat je een afrit vroeger kan afslaan als je weet dat het file is. Maar toch probeer ik zelf de E313 zoveel mogelijk te vermijden. Want ook als het geen file is, blijft de E313 toch heel druk. Ik vind ook dat er best een extra rijvak bijkomt en het is misschien ook geen slecht idee dat de wegen eens een opknapbeurt krijgen, want op sommige plaatsen is de kwaliteit van de weg wel bedenkelijk.