Lies.De.Kock
13th November 2009, 23:34
Vanaf 2012 kilometerheffing in Nederland
Nederland begint in 2012 met het systeem van kilometerheffing. Begonnen wordt met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Naast het basistarief komt er een spitstarief.
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.
Milieu
Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld. Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden. Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.
Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt. (belga/jv)
bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Nieuws/article/detail/1029064/2009/11/13/Vanaf-2012-kilometerheffing-in-Nederland.dhtml
eigen mening:
Ik vind het een positief initiatief , maar tot nu toe zijn de effecten enkel speculaties! Mocht dit de effecten hebben dat ze voorspellen dan is dit enkel toe te juichen want volgens dit artikel heeft de invoering geen enkel nefast effect. Kort samengevat : werkt het ?! ja! Laat ons in België ook ons ecologisch steentje bijdragen.. nee! dan blijft België in de Wetstraat rustig verder rond de pot draaien
Nederland begint in 2012 met het systeem van kilometerheffing. Begonnen wordt met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Naast het basistarief komt er een spitstarief.
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.
Milieu
Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld. Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden. Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.
Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt. (belga/jv)
bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Nieuws/article/detail/1029064/2009/11/13/Vanaf-2012-kilometerheffing-in-Nederland.dhtml
eigen mening:
Ik vind het een positief initiatief , maar tot nu toe zijn de effecten enkel speculaties! Mocht dit de effecten hebben dat ze voorspellen dan is dit enkel toe te juichen want volgens dit artikel heeft de invoering geen enkel nefast effect. Kort samengevat : werkt het ?! ja! Laat ons in België ook ons ecologisch steentje bijdragen.. nee! dan blijft België in de Wetstraat rustig verder rond de pot draaien