PDA

Bekijk de volledige versie : Jaloezie motiveert om het beter te doen


jonas.van.hal
13th November 2009, 13:59
[SIZE=6]Jaloezie motiveert om het beter te doen[/SIZE]

Een ander benijden is niet altijd negatief. Jaloerse gevoelens maken dat mensen zichzelf verbeteren. Dat concludeert sociaal psycholoog Niels van de Ven van de Universiteit Tilburg.

Onverdiend succes
Van de Ven ondervroeg een groot aantal proefpersonen. Wanneer een ander succesvol is, komt jaloezie en afgunst bij anderen opzetten. Vooral bij onverdiend succes, bijvoorbeeld door een toevalstreffer in de loterij, roept dat meer afgunstige reacties op.

Motivatie
Een ander benijden kent ook een positief kantje: het motiveert om de eigen situatie te verbeteren en het succes van een ander te evenaren of te overtreffen. In het geval van afgunst leidt het tot de neiging om anderen te schaden. Maar ook het neerhalen van succesvolle mensen, kan de eigen situatie verbeteren, stelt Van de Ven.

Koopgedrag
Zijn onderzoek geeft inzicht in consumentengedrag en biedt marketing en reclame nieuwe inzichten om het koopgedrag van mensen te sturen. Benijden is de motor achter economische groei omdat het ertoe leidt dat mensen meer willen betalen voor een aantrekkelijk product dat een persoon heeft die ze benijden. Proefpersonen wilden echter niet meer betalen als hetzelfde product in het bezit was van iemand die het niet verdiend had en dus afgunst opriep.

Onderscheiden
Afgunst leidt er toe dat mensen zich willen onderscheiden van de ander. Zo wilden de proefpersonen meer betalen voor een telefoon met een zakelijker uitstraling, als degene op wie ze afgunstig zijn, een trendy en speelser model heeft. (anp/lvl)

bron: Gevonden op 13/11/2009 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/1028695/2009/11/13/Jaloezie-motiveert-om-het-beter-te-doen.dhtml

mijn mening: Jaloezie kan naar mijn mening geen motivatie zijn om het beter te doen, het lijkt mij eerder een vreselijke ziekte te zijn die vreemde ergerlijke vormen kan aannemen en kan leiden tot vreselijke dingen. Een ziekte waarvoor velen beter eens therapie zouden volgen om tot zelfinzicht te komen zodat ze zien wat ze een ander kunnen aandoen.

Nelleke Van Beylen
13th November 2009, 18:14
Ik kan me hier eigenlijk ergens wel in vinden.
Om maar een simpel voorbeeldje te geven: Je maakt een tekening, maar je ziet dat de tekening van je buurmeisje véél mooier is dan de jouwe. Persoonlijk zou ik dan jaloers zijn en mijn uiterste best proberen te doen om mijn tekening beter en mooier te maken dan de hare...

Jammer dat door jaloezie ook vaak geroddeld wordt!