PDA

Bekijk de volledige versie : Artsen laten geamputeerde borsten terug groeien


Stefanie.Van.Rumste
13th November 2009, 11:11
Artsen laten geamputeerde borsten terug groeien

Australische wetenschappers gaan proberen borsten terug te laten groeien bij vrouwen die een borstamputatie hebben gehad. Binnen enkele maanden zullen de eerste testen op een klein aantal vrouwen beginnen, nadat eerder positieve resultaten zijn geboekt bij proefdieren. Dat meldt het Bernard O'Brien Instituut voor Microchirurgie in Melbourne.

Hol implantaat
De artsen denken dat ze een borstvormig hol implantaat kunnen plaatsen onder de huid van de vrouw. In het implantaat wordt een beetje vetweefsel geplaatst, dat groeit zolang er ruimte is. De onderzoekers maken gebruik van de neiging van het menselijk lichaam om lege ruimtes op te vullen.

De onderzoekers hopen op korte termijn een hol implantaat te kunnen ontwikkelen dat door het lichaam wordt afgebroken zodra het vol zit met vet. De patiënt hoeft dan niet nogmaals geopereerd te worden. De techniek moet een uitkomst gaan bieden voor vrouwen die bijvoorbeeld door borstkanker een borst zijn verloren. (anp/mvl)
12/11/09 06u49 – bron: www.hln.be


Persoonlijke argumentatie

Dit is naar mijn mening een erg goed initiatief. Als dit daadwerkelijk zou lukken bij de proefpersonen, zou dit een medische doorbraak kunnen zijn.
Heel wat vrouwen worden na het amputeren van hun borst depressief, ze voelen zich niet meer goed in hun vel, ze voelen zich “minder vrouw”.
Doordat deze techniek zou werken, wordt het welzijn van miljoenen vrouwen verbeterd. Borstkanker blijft een veel voorkomend fenomeen en eindelijk is er een positieve wending in de strijd tegen deze ziekte.
Ik hoop echt dat deze proef positief wordt bevonden.

Persoonlijk vind ik dit artikel maatschappelijk relevant. Het gaat hier immers over het welzijn van heel wat mensen.