PDA

Bekijk de volledige versie : EU goed op weg om Kyotolimiet te halen


Vanhoof.Stef
12th November 2009, 17:42
EU goed op weg om Kyotolimiet te halen

BRUSSEL - De Europese Unie ligt op schema om de CO2-beperking te halen die door het Kyotoverdrag is opgelegd. Dat meldt EU-commissaris van Milieu Stavors Dimas.
Volgens de nieuwste schattingen stoten in 2012 de westelijke EU-landen 8 procent minder broeikasgas CO2 uit dan in 1990. De oostelijke landen zouden op een daling van 6 à 8 procent uitkomen.

De CO2-uitstoot is beperkt door milieumaatregelen in Europa, door de aankoop van emissierechten in niet-Europese landen en door de aanplant van bossen die CO2 absorberen.

Bijna alle EU-landen halen ook hun nationale doelen. Het enige EU-land dat het nationale doel niet haalt is Oostenrijk. 'De regering moet meer inspanningen verrichten om de uitstoot van CO2 te beperken', zei Dimas. Voor de eilanden Cyprus en Malta is geen nationaal doel vastgesteld.

Regeringsleiders onderhandelen half december in Kopenhagen over een opvolger van het Kyotoverdrag.

Bron: De Standaard, 12 november 2009

Eigen mening: Ik denk dat dit nog eens goed nieuws is voor de Europese leiders. Wanneer Europa de norm haalt staan wij zeer sterk om andere landen terecht te wijzen. Het enige Europese land dat niet in orde is, is Oostenrijk.
Dat Europa zo goed als in orde is, is op zich echt wel een grote prestatie, maar we zijn er nog niet. Dit is een stap in de goede richting, nu moeten de landen zien dat ze deze evolutie verder kunnen zetten en zo het voorbeeld voor de ganse wereld zijn.
Dat er voor Cyprus en Malta geen doel is vastgesteld is dan weer bijzonder vreemd. Toch zou ik me hierover niet al te veel zorgen maken.
Enkele weken geleden werd er gemeld dat België niet slecht bezig was en dat wij met de middelen waar wij nu met bezig zijn de norm gaan halen.