PDA

Bekijk de volledige versie : Klimaatakkoord weer wat verder weg


Matijs.Boeckx
11th November 2009, 20:12
Klimaatakkoord weer wat verder weg

09/11 Het bereiken van een klimaatakkoord volgende maand in Kopenhagen is sinds dit weekend nog minder waarschijnlijk. De tweedaagse top van de ministers van financiën van de G20-landen in Schotland leverde geen concrete resultaten op, integendeel. De tegenstelling tussen de ontwikkelingslanden en de rijkere landen werd alleen maar bevestigd.
In het Schotse St.-Andrews werd ondermeer gepraat over de vraag hoeveel geld de ontwikkelingslanden moeten krijgen om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Over concrete bedragen is men het niet eens geraakt.

VS dwarsligger
Een Europees voorstel om een fonds van 100 miljard euro op te richten, werd vooral getorpedeerd door de BRIC-landen, dat zijn Brazilië, Rusland, India en China. Volgens de Duitse minister van financiën Schäuble zijn de ontwikkelingslanden niet bereid om mee te betalen aan dat klimaatpakket. Maar de grote dwarsligger in deze kwestie blijven de Verenigde Staten, die geen concrete bijdrage aan het voorgestelde klimaatfonds willen leveren.

Weinig actie
In de slotverklaring staat slechts dat de twintig landen actie ondernemen tegen klimaatverandering en zullen werken aan een 'ambitieuze uitkomst' in Kopenhagen.

In Kopenhagen moet volgende maand onder de vlag van de Verenigde Naties een opvolger worden gesmeed van het Kyoto-akkoord, dat in 2012 afloopt. Kopenhagen belooft even vrijblijvend te worden als Kyoto.

Bron: GVA

Ik hoop echt dat ze een goede opvolger maken van het Kyoto-akkoord. Dit akkoord was gedoemd om te mislukken. Het barst van de mislukkingen.

1. Elk land zou het steentje moeten bijdragen dat hun is opgelegd. Geen gesjoemel dus van landen die over de norm gaan die maar dan wat "uitstootrechten" kopen van landen die veel minder vervuilende gassen uitstoten.
2. ontwikkelingslanden kunnen moeilijk hun financiele bijdrage leveren
3. Landen die een sterke ontwikkeling meemaken (China, India) gebruiken massaal zeer verontreinigende energiecentrales (steenkool, olie) die sterk vervuilen. Deze landen zijn ook niet bereid hun economie te laten slenteren voor het milieu.
4. Amerika doet er niets aan! Het aandeel van luchtvervuiling van Amerika is volgens mij enorm!
5. Men is niet streng genoeg. Het is meer "proberen" dan "moeten".

Kortom, men moet serieuze stappen ondernemen om een goed resultaat te kunnen krijgen. Ik vind alle landen verplicht moeten worden om te voldoen aan het verdrag. Ik denk niet dat elk land gelijk behandeld moet worden. Alles hangt af van de financiële situatie en de uitstoot per land.
Het zal nog wel even duren vooraleer het Kyoto-akkoord resultaten boekt.