PDA

Bekijk de volledige versie : Orkaan Ida eist meer dan honderd doden


katrien.anthonis
9th November 2009, 11:59
Orkaan Ida eist meer dan honderd doden

De orkaan Ida heeft zondag in El Salvador 124 dodelijke slachtoffers gemaakt. Zware regenval zorgde voor overstromingen, modderstromen en aardverschuivingen. President Mauricio Funes heeft de nationale noodtoestand uitgeroepen.

Het regent al sinds donderdag bijna onafgebroken in El Salvador. Zevenduizend daklozen zijn ondergebracht in opvangcentra. Veel steden en dorpen zijn onbereikbaar doordat weg zijn ondergelopen of weggespoeld. Vooral de hoofdstad San Salvador en de centrale provincie San Vicente zijn zwaar getroffen.

De regen wordt veroorzaakt door een lagedrukgebied dat indirect verband houdt met de orkaan Ida, die zondag over het Mexicaanse schiereiland Yucatan trok en over de Golf van Mexico koers zette naar de zuidkust van de Verenigde Staten.

Ida richtte ook in Nicaragua heel wat schade aan en is nu, na een bezoek aan de Mexicaanse toeristentrekpleister Yucatan, op weg naar de VS.

BRON: Het Nieuwblad, 09/11/2009

Natuurlijk is dit een grote ramp. Het is verschrikkelijk om horen dat er al zoveel mensen om het leven gekomen zijn. In Amerika zijn er al heel wat natuurrampen gepasseerd. Hopelijk leren ze uit elke ramp wat bij en trachten ze manieren te vinden om een volgende te 'voorkomen' of beter te kunnen genezen. Ik hoop dat de slachtoffers die nog in leven zijn en die veel verloren zijn goed worden opgevangen.

ines.van.hove
9th November 2009, 17:43
Het moet toch al vroeger bekend geweest zijn dat deze zware regenval en orkaan Ida er zaten aan te komen. Kan men dit niet aflezen op een soort van parameters? Ik snap niet dat er geen maatregelen vooraf zijn getroffen dan kon men nog vele mensen evacueren die nu misschien slachtoffer zijn geworden.
De opvangcentra voor daklozen vind ik een heel goed plan. Deze mensen zouden helemaal geen bescherming hebben tegen dit noodweer. De maatschappij moet ze daarbij helpen en dit is dan ook gebeurd.