PDA

Bekijk de volledige versie : iphone vertaalt babygehuil.


jorgemichielseb
7th November 2009, 18:22
zaterdag 07 november 2009
Auteur: (kba)

Een nieuwe iPhone-toepassing beweert te kunnen verklaren waarom je baby huilt. De ‘Cry Translator' analyseert de toon en de duur van de snikken en verbindt die aan een mogelijke oorzaak.

Honger? Moe? Geërgerd? Verveeld? Gestresseerd? Het programmaatje geeft de wanhopige ouders zelfs tips hoe ze hun kindje kunnen troosten. ‘Het maakt niet uit van welke cultuur ze komen of welke taal ze spreken', zeggen de ontwikkelaars van het programmaatje. ‘Een baby die honger heeft, klinkt veel hoger dan een gestresseerde baby.'

De applicatie is te koop voor 9,99 dollar (6,7euro) maar is alleen verkrijgbaar in de iTuneswinkels voor de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Spanje.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=IJ2HLN6G

Mijn mening:
Ik vind dit idee nogal onwaarschijnlijk klinken. Volgens mij zijn het nog altijd de ouders, en dan vooral de moeder, die het best begrijpen waarom hun baby huilt. Maar indien het toch zou werken zou het wel handig zijn voor babysitters.

Sarina.VanRompaey
8th November 2009, 11:33
Ik denk persoonlijk ook dat dit niet echt kan werken. Er gaan ook mensen zijn die zich volledig op dit programma gaan richten en dan denk ik dat dit nadelig is voor de baby. Bijvoorbeeld als de iPhone zegt dat je baby honger heeft, maar eigenlijk heeft hij een vuile pamper, dan gaan er mensen zijn die hun kind gaan eten geven, terwijl ze eigenlijk de pamper moeten verversen. En geloof mij, er zijn echt mensen die dat dan zouden doen. Dat is toch niet echt bevorderlijk voor het kind? Dat het programma tips geeft om je baby eventueel te troosten enz. dat vind ik wel nuttig, maar uiteindelijk gaat het toch van baby tot baby afhangen of de tip werkt of niet. Kortom ik denk dat je beter een programma kan maken met alleen tips en niet het vertalen.

Anne Van den Bosch
8th November 2009, 14:14
Hierin volg ik je, Sarina!
Tips komen iedereen ten goede, uiteindelijk beslis je nog zelf wat je er mee aanvangt.
De reden van huilen, de manier van aandacht trekken, ... verschilt van baby tot baby. Je kan toch nooit zomaar handelen zonder de persoonlijkheid van je eigen kind in rekening te brengen?
Stel dat je baby pijn heeft. Sommige baby's zullen sneller wenen, zullen sneller zeuren, zullen met hun handjes op de plaats van de pijn liggen, ... Andere kinderen reageren helemaal anders. Een iPhone kan op deze manier toch geen eenduidige verklaring geven?

hanne.woestenborghs
9th November 2009, 17:44
Het systeem zou inderdaad handig zijn voor babysitters die de kinderen niet goed kennen als het dan ook echt werkt want dat is dan nog de vraag. Voor de ouders vind ik dit niet echt nodig zoals hiervoor al vermeld kent de moeder haar eigen kind toch wel het beste denk ik. Ik zou het zelf niet aanschaffen omdat ik toch nog wil dat ik herken wat mijn eigen kind wil en niet dat een systeem me het moet gaan vertellen. Zo zou ik het gevoel krijgen dat ik niets meer met het kind te maken heb want ze vertellen me toch alles via dat systeem.

Matthias Wauters
9th November 2009, 17:53
hey mensen, leuk item hier.. en als wetenschapper zeker de moeite om op te reageren :p

Wat die Iphone nu juist doet... weet ik niet honder procent zeker, maar ik denk wel dat het technisch mogelijk is om geluiden die geproduceerd worden door de baby om te zetten in een handeling. Bijvoorbeeld de baby maakt een hoog geluid en die bepaalde frequentie is dan geprogrammeerd op 'eten geven'. Dus zo kan het wel.

Maar de punten die jullie aanhalen zijn zeker ook van toepassing, want je gaat niet gewoon op het toestel af gaan. Als ouder moet je toch het verstand hebben om voor je kind te zorgen al is dit niet altijd even gemakkelijk.

Besluit: Goede uitvinding (technisch gezien) maar betrouwbaar als echte ouder??

Laetitia.De.Schepper
11th November 2009, 16:59
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit geloven en dan nog eens gaan gebruiken ook? Kunnen ouders dan niets meer alleen?
Ik denk dat er toch wel iets serieus mis is als je als ouder deze toepassing gebruikt. Hoe kan je dan ooit je eigen kind leren kennen? En als babysitters deze toepassing gebruiken, zou ik toch ook niet echt betrouwen. Stel dat de iPhone aangeeft dat de baby verveeld is en eigelijk is de baby doodmoe. Ook niet leuk voor de oververmoeide baby.
De uitvinding doet mij ook denken aan de reclame die ze op tv maken voor al die andere 'onzin' dat je kan doen met je gsm. Zoals de botten van een ander zien e.d.
COMPLETE onzin.

wim leenaerts
12th November 2009, 08:20
De reden van huilen, de manier van aandacht trekken, ... verschilt van baby tot baby
Hoe weet jij dat?
Ik zou het ook straf vinden, moest dit werken, maar waarom zou er geen 'universele' babytaal kunnen zijn? Honger roept andere 'emoties' op dan vetzakkerij in uw pamper, dus waarom zou het gehuil dan niet anders en universeel kunnen zijn?

De meeste ouders uit de middenklasse en hogere klasse halen doorgaans wat boeken over baby's en opvoeden in huis zodra ze aan kinderen beginnen, maar ik vrees een beetje dat dit bij de lagere klassen niet altijd het geval zal zijn. Hoewel mensen uit de lagere klassen vermoedelijk ook niet echt een Iphone zullen kunnen betalen, lijkt deze applicatie me toch al beter dan helemaal niets weten over hoe je je kind moet 'behandelen'. Anderzijds, misschien onderschat ik het moederinstinct wel wat...