PDA

Bekijk de volledige versie : Vogel maakt deeltjesversneller weer stuk


Barst
6th November 2009, 11:44
Vogel met stukje brood maakt deeltjesversneller weer stuk


De Large Hadron Collider (LHC), de fameuse deeltjesversneller van het CERN, is opnieuwe buiten gebruik. Dit keer omdat een vogel een stukje brood in het apparaat liet vallen. Door het ongelukje raakte de LHC oververhit en moest het onderzoek weer worden stilgelegd. Het was amper een week geleden weer opgestart.


Eind van de maand

Volgens CERN, het Europees samenwerkingsverband voor nucleair onderzoek, kan het apparaat later deze maand weer worden gebruikt. De deeltjesversneller werd kort na de activering in september 2008 buiten gebruik gesteld door een heliumexplosie defect. Afgelopen week werd de LHC weer in gebruik genomen.

De LHC is een 27 kilometer lange ring die ongeveer honderd meter onder de grond ligt, op de grens van Frankrijk en Zwitserland. De bouw begon aan het begin van de jaren tachtig en heeft meer dan 6 miljard euro gekost. In de versneller worden protonen, een van de bouwstenen van atomen, met de snelheid van het licht op elkaar afgevuurd.


Knal

Als de deeltjes botsen komen allerlei elementen vrij die ook vrijkwamen toen het heelal ontstond. De wetenschappers hopen dat hier veel stoffen tussen zitten waarvan het bestaan wel vermoed wordt, maar nog niet aangetoond is. Critici zijn echter bang voor de gevolgen van de experimenten.

Volgens een Deense en een Japanse wetenschapper wordt de deeltjesversneller gesaboteerd vanuit de toekomst. Tijdreizende Higgs-deeltjes, die alleen nog in theorie bestaan, zouden terug in de tijd reizen om te verhinderen dat de Large Hadron Collider ze zichtbaar maakt. Een 16-jarig meisje uit India pleegde woensdag nog zelfmoord uit angst voor de ondergang van de wereld door de proeven.


Blog DM, 06/11/09 (mvl)

Anne Van den Bosch
6th November 2009, 11:55
Denken over het ontstaan van het verleden en het verloop dat zich in de toekomst zal afspelen, zijn dingen die mij ook afschrikken.
Er zelfmoord voor plegen, vind ik echter een beetje vergaand.
Angstaanjagend dat men met zo'n experiment bezig is onder de grond! Zou het niet kunnen dat daarbij een explosie ontstaat? 100 m onder de grond is wel een hele afstand, maar onvoldoende om explosiegevaar te onderdrukken, denk ik.
Wel indrukwekkend dat men al zo lang bezig is met de bouw van de LHC! Ik had er nog nooit van gehoord, voordien. Jammer dat het telkens mislukt om een onderzoek in goede banen te leiden. Zeker als de hindernis slechts uit een "dom vogeltje" bestaat. Stel u voor dat heel het systeem 'naar de knoppen' is, door zo'n stomme kruimel. Daar gaat de 6 miljard euro die men er in pompte...

wim leenaerts
6th November 2009, 13:12
[QUOTE=Barst]Dit keer omdat een vogel een stukje brood in het apparaat liet vallen. [...] die ongeveer honderd meter onder de grond ligt[/QUOTE]
Een vogel met een broodkruimel? Een mol zeker? :doh:

Anne Van den Bosch
6th November 2009, 14:50
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Maar ik veronderstel dat er wel verbinding is met een bovengronds deel van het systeem. Het kan toch niet dat alles op zo'n afstand onder de grond wordt gecontroleerd?
Er zal wel ergens één of andere leiding zijn, die dan eventueel verstopt geraakte door een broodkruimel ofzo.
Of zou dit sarcastisch bedoeld zijn?