Leen.Melis
6th November 2009, 10:00
Nieuw: de opblaasbare veiligheidsgordel
NVT - Een opblaasbare veiligheidsgordel moet voor Ford de huidige generatie airbags vervangen. Het lijkt de ideale oplossing om typische 'airbagletsels' te voorkomen: een afgerukte duim, een polsbreuk, gehoorschade of oogletsels.
Een airbag is dan misschien wel bedoeld om de veiligheid te verhogen, het toestel ligt ook aan de basis van verwondingen. In ziekenhuizen komen geregeld mensen binnen met letsels die niet zozeer het gevolg zijn van het verkeersongeval, als wel van de krachtige ontploffing van de airbag. Om dat te voorkomen, lanceerde Ford gisteren een opblaasbare veiligheidsgordel, die in productie gaat op de achterbank van de nieuwe Ford Explorer.
De vondst kan de oplossing bieden voor wat chirurgen 'airbagletsels' noemen. Zoals begin deze week nog, toen de duim van een vrouw ei zo na werd afgerukt door een airbag. Haar duim lag op het stuur en kreeg dus de volle kracht te verwerken. 'Gespecialiseerde handcentra krijgen de jongste tijd geregeld zulke gevallen', zegt handchirurg Filip Stockmans uit Kortrijk, die de vrouw behandelde. 'Door de kracht van de airbag scheuren de spieren en de gewrichten tussen duim en wijsvinger volledig door. Dat is herstelbaar, al is je duim nadien wel wat minder beweeglijk en loop je een groter risico op artrose. Vervelend, maar er zijn natuurlijk veel dramatischer airbagletsels. Blindheid, bijvoorbeeld, als je netvlies wordt geraakt.' Eerder raakten al verhalen bekend van mensen die met gehoorschade door het leven gaan als gevolg van de knal van de airbag. Ook neusbreuken en hoofdwonden zijn rechtstreekse gevolgen.
Chirurg Stefaan Nijs van het UZ Gasthuisberg in Leuven krijgt dikwijls te maken met airbagletsels. 'Het aantal arm- en polsbreuken is gestegen sinds de airbag bestaat', zegt Nijs. 'Maar die breuken komen wel in de plaats van verpletterde borstkassen, verbrijzelde knieën, dubbele beenbreuken en ribfracturen. Ik zou na een ongeval liever met een armbreuk in het ziekenhuis belanden dan met een opengescheurd hart. Dat laatste komt nu minder voor, omdat er geen rechtstreekse impact meer is.'
'Ik begon als chirurg in 1988 en kreeg toen veel ernstiger gewonden na een verkeersongeval', zegt ook Filip Stockmans. 'Toen werden nog veel meer mensen uit de auto gekatapulteerd en dan lagen ze in tuttefrut vaneen. Nu kan je hen eventueel nog redden.'
Bron: www.hetnieuwsblad.be, 06-11-2009
____________________________________________
Deze uitvinding kan ik alleen maar toejuichen. Een opblaasbare veiligheidsgordel kan naast levens redden immers ook de zogenaamde airbagletsels fors inperken. Een ander voordeel van zo'n gordel is, dat hij mensen een extra reden geeft om hun autogordel te dragen. Vandaag de dag zijn er namelijk nog steeds te veel mensen die dit nalaten te doen. Zo las ik vanochtend in de krant dat er in 2007 maar liefst 113.192 pv's werden opgesteld voor het niet dragen van de autogordel. Hopelijk kan deze uitvinding ook hier verandering in brengen.
NVT - Een opblaasbare veiligheidsgordel moet voor Ford de huidige generatie airbags vervangen. Het lijkt de ideale oplossing om typische 'airbagletsels' te voorkomen: een afgerukte duim, een polsbreuk, gehoorschade of oogletsels.
Een airbag is dan misschien wel bedoeld om de veiligheid te verhogen, het toestel ligt ook aan de basis van verwondingen. In ziekenhuizen komen geregeld mensen binnen met letsels die niet zozeer het gevolg zijn van het verkeersongeval, als wel van de krachtige ontploffing van de airbag. Om dat te voorkomen, lanceerde Ford gisteren een opblaasbare veiligheidsgordel, die in productie gaat op de achterbank van de nieuwe Ford Explorer.
De vondst kan de oplossing bieden voor wat chirurgen 'airbagletsels' noemen. Zoals begin deze week nog, toen de duim van een vrouw ei zo na werd afgerukt door een airbag. Haar duim lag op het stuur en kreeg dus de volle kracht te verwerken. 'Gespecialiseerde handcentra krijgen de jongste tijd geregeld zulke gevallen', zegt handchirurg Filip Stockmans uit Kortrijk, die de vrouw behandelde. 'Door de kracht van de airbag scheuren de spieren en de gewrichten tussen duim en wijsvinger volledig door. Dat is herstelbaar, al is je duim nadien wel wat minder beweeglijk en loop je een groter risico op artrose. Vervelend, maar er zijn natuurlijk veel dramatischer airbagletsels. Blindheid, bijvoorbeeld, als je netvlies wordt geraakt.' Eerder raakten al verhalen bekend van mensen die met gehoorschade door het leven gaan als gevolg van de knal van de airbag. Ook neusbreuken en hoofdwonden zijn rechtstreekse gevolgen.
Chirurg Stefaan Nijs van het UZ Gasthuisberg in Leuven krijgt dikwijls te maken met airbagletsels. 'Het aantal arm- en polsbreuken is gestegen sinds de airbag bestaat', zegt Nijs. 'Maar die breuken komen wel in de plaats van verpletterde borstkassen, verbrijzelde knieën, dubbele beenbreuken en ribfracturen. Ik zou na een ongeval liever met een armbreuk in het ziekenhuis belanden dan met een opengescheurd hart. Dat laatste komt nu minder voor, omdat er geen rechtstreekse impact meer is.'
'Ik begon als chirurg in 1988 en kreeg toen veel ernstiger gewonden na een verkeersongeval', zegt ook Filip Stockmans. 'Toen werden nog veel meer mensen uit de auto gekatapulteerd en dan lagen ze in tuttefrut vaneen. Nu kan je hen eventueel nog redden.'
Bron: www.hetnieuwsblad.be, 06-11-2009
____________________________________________
Deze uitvinding kan ik alleen maar toejuichen. Een opblaasbare veiligheidsgordel kan naast levens redden immers ook de zogenaamde airbagletsels fors inperken. Een ander voordeel van zo'n gordel is, dat hij mensen een extra reden geeft om hun autogordel te dragen. Vandaag de dag zijn er namelijk nog steeds te veel mensen die dit nalaten te doen. Zo las ik vanochtend in de krant dat er in 2007 maar liefst 113.192 pv's werden opgesteld voor het niet dragen van de autogordel. Hopelijk kan deze uitvinding ook hier verandering in brengen.