PDA

Bekijk de volledige versie : Helft pas afgestudeerden zit zonder werk


jeroen.ooms@edu.khk.
5th November 2009, 20:00
[SIZE=3]Helft pas afgestudeerden zit zonder werk [/SIZE]
donderdag 05 nov 2009

De helft van de masters en bachelors die in juni afstudeerden, is vier maanden later nog niet aan de slag. Dat blijkt uit een enquête van Jobat bij 516 pas afgestudeerde jongeren.
Startende bachelors verdienen minder dan 2.000 euro bruto per maand, masters iets meer.
Van alle masters en bachelors die in juni afstudeerden, blijken de academische bachelors het moeilijkst een job te vinden. Zes op tien is vier maanden na het afstuderen nog steeds werkzoekend. Opvallend is dat een kwart van de masters en bachelors die wel aan de slag zijn met een uitzendcontract werkt. In onzekere tijden blijven jongeren een kwetsbare groep.

Vooral professionele bachelors gezondheidszorg vinden vlug werk. Zes op tien is na vier maanden aan de slag. Afgestudeerden in sociaal-agogisch werk doen het net zo goed, wat te verklaren valt door de groei van de social profit, een sector die de crisis amper voelt. Politieke en sociale wetenschappers blijven het moeilijk hebben. Van hen heeft nog maar 8 procent een job gevonden.

De helft van de afgestudeerden met een job verdient minder dan 2.000 euro bruto per maand. Masters hebben het hoogste startloon. Zestig procent verdient minstens 2.000 euro bruto. Bij de bachelors verdient maar drie op tien zoveel.

Wie nog geen werk heeft gevonden, wijdt dat in de eerste plaats aan een gebrek aan ervaring. Iets meer dan de helft van de nog werkzoekende pas afgestudeerden legt de schuld bij de crisis, ongeveer één op tien denkt dat het aan zijn diploma of talenkennis ligt.

Om aan een job te geraken zijn de meeste jonge werkzoekenden overigens tot toegevingen bereid. Slechts een op vijf houdt vol dat zijn job in het verlengde van zijn opleiding moet liggen.

Bron: http://www.express.be/business/nl/hr/helft-pas-afgestudeerden-zit-zonder-werk/115812.htm

Dit is verontrustend nieuws. De economische crisis zorgt ervoor dat jongeren moeilijker aan een job geraken. Het is spijtig dat pas afgestudeerden moeilijk een job vinden, want dat zijn meestal heel gemotiveerde werknemers en bovendien moet je ze niet al te veel betalen. Maar blijkbaar is het voor jongeren toch moeilijk om aan een job te geraken.Er zijn blijkbaar maar een beperkt aantal vacatures in deze tijden van economische crisis.

stef.ven
5th November 2009, 20:35
Ja, dit is alles behalve leuk nieuws!
Deze mensen verdienen al zo weinig, en dan nog steeds geen werk vinden. :confused:
Nu, volgens mij zijn er voldoende vacatures, maar gewoon niet in hun sector. Ik denk niet dat iemand met een bachelor of master diploma poetsvrouw gaat willen worden. :p
Misschien is het probleem wel dat teveel mensen voortstuderen en te weinig mensen een vak kiezen. (Bv. Bakkers, mecaniciens, bouwvakkers,..)
Er zit ook veel eer in deze jobs maar toch zien we weinig uitverkorenen.

Eva Thijs
5th November 2009, 20:57
Als het feit dat zoveel jongeren geen werk vinden echt ligt aan de economische crisis, zijn we wel in een visieuse cierkel tercht gekomen. Wanneer jongeren geen werk vinden, zullen ze ook geen of slechts een laag inkomen hebben en zullen ze niet veel geld kunnen uitgeven aan luxegoederen zoals een nieuwe auto,... wat op grote schaal ook de banan van onderander autoconstructeurs in gevaar zal brengen. Misshcien is het beter dat de staat dit probleem eens nauwkeuri onderzoekt en een oplossing zoekt. Het is vreselijk jammer dat je na zo hard studeren geen werk vindt.

Anne Van den Bosch
5th November 2009, 21:28
Het zal er de komende jaren nog niet onmiddellijk op beteren, denk ik.
Als je ziet hoeveel mensen er tegenwoordig gaan studeren, kijk gewoon al eens naar onze eigen sector...
Op die manier studeren er binnen enkele jaren massaal veel studenten af, welke dan plots allemaal een job willen vinden.
't Is niet eenvoudig om al die mensen jobzekerheid te bieden!
En zoals gezegd: doordat zoveel jongeren gaan studeren, wil niemand meer die 'afgedankte' gaatjes opvullen. Hoewel deze ook een belangrijk deel vormen binnen onze maatschappij!

dominiquevandevliet
6th November 2009, 17:40
Alle scholen promoten het verder studeren, maar het is wel opvallend dat studenten die afgestudeerd zijn in een wetenschappelijke- of beroepsrichting sneller aan een job geraken.
Slagers, bakkers, loodgieters, … zijn sterk gegeerd.
Het is misschien beter dat ouders ervoor openstaan om hun kinderen toch te laten starten in TSO of BSO in plaats van hen te dwingen zo hoog mogelijk te beginnen. Meestal heeft dit toch het watervaleffect tot gevolg. Leerlingen komen dan in een richting terecht die ze wel aankunnen, maar waar ze zelf niet volledig achter staan. Hierdoor worden ze schoolmoe en is de kans kleiner dat ze in die sector werk willen zoeken.

marie.vanhoof
8th November 2009, 17:49
Ik denk niet dat het echt nodig is om ze in een bepaalde richting te duwen. Het is nog steeds de bedoeling dat je iets kiest dat je graag doet. Toch denk ik niet dat we de schuld enkel moeten zoeken bij gebrek aan ervaring, de crisis of de kwaliteit van het diploma maar ook bij de student zelf.

Een voorbeeld: de moeder van mijn vriend is secretaresse op een school en vertelde me dat ze al een tijdje een halftijdse job open hebben staan. Maar vreemd genoeg kunnen ze niemand vinden. Hoe komt dat?

Ik denk dat pas afgestudeerden niet elke kans grijpen die ze krijgen. Ze redeneren misschien met de gedachte dat het werk te ver gelegen is of dat ze ergens anders beter werk vinden/beter betaald worden. Maar je kan enkel hogerop als je eerst onderaan begint. Als leerkracht bijvoorbeeld is het al moeilijk genoeg om vast benoemd te worden.

Dit voorbeeld heeft enkel betrekking op de opleiding tot leerkracht. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze in andere sectoren net zulke problemen kennen.

Jente.Roosenbroeck
14th November 2009, 22:49
Het is inderdaad zoals Marie zei: je moet iets doen dat je graag doet zodat je
er met volledige zin achter staat.

Maar vaak is dé belangrijkste factor: GELD.
Dergelijke jobs betalen niet altijd even goed, en wie wil er nu geen
toekomstzekerheid? Zeker zijn dat je elke maand rond gaat komen, niet
te hard op je centjes moeten zien, jezelf ook eens kunnen belonen met
een shopdagje of dergelijke, ...
Ook denk ik dat men gewoon meer waarde zal moeten hechten aan de jobs
die de meeste aanzien als "domme jobs". Als de maatschappij meer acceptatie
toont, zullen, denk ik, meer mensen op deze jobaanbiedingen afkomen.