PDA

Bekijk de volledige versie : Rekenniveau daalt door docent


Barst
5th November 2009, 15:17
Rekenniveau daalt door docent


Nederlandse kinderen rekenen slecht. Dat ligt aan de leerkracht, zo wordt geconcludeerd in een gisteren verschenen rapport.


Basisschoolleerlingen zijn slechter gaan rekenen. Met grotere getallen en kommagetallen kunnen ze steeds minder uit de voeten. Nederland blijft hierdoor achter bij de Aziatische landen en verliest ook terrein aan andere West-Europese landen. Dat ligt voor een belangrijk deel aan de gebrekkige kwaliteit van de docent, zo concludeert de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Al jaren luiden politici en deskundigen de alarmklok over het dalende rekenniveau in Nederland. In de discussie over de oorzaken hiervan buitelen voorstanders van het ’traditionele rekenen’ en van het ’realistische rekenen’ over elkaar heen. Bij de laatste methode ligt de nadruk op begrip en inzicht, bij de eerste op het systematisch oefenen van ’ouderwetse’ rekenvaardigheden.

In die discussie schept de KNAW nu helderheid. Het is, zo concludeert het rapport, (nog) niet wetenschappelijk bewezen dat de ene methode betere rekenaars zou opleveren dan de andere. Veel belangrijker is de interactie tussen leraar en leerling. Is de leerkracht goed, dan heeft dat een positief effect op het rekenniveau van de leerlingen, ongeacht het gebruikte lesboek.

Maar aan goede rekenleerkrachten ontbreekt het steeds meer in Nederland. De KNAW maakt zich grote zorgen over de situatie op de pabo’s, waar te weinig tijd voor rekenonderwijs is ingeruimd. Veel eerstejaars zakken voor de verplichte rekentoets. En leerkrachten die al aan het werk zijn, hebben weinig belangstelling voor nascholingscursussen op het gebied van rekenen.

Een vraagteken plaatsen de onderzoekers bij het feit dat veel scholen de kinderen zelfstandig laten werken in hun rekenboekjes. Dat heeft mogelijk een negatief effect op hun prestaties. De KNAW pleit daarom voor een grotere inhoudelijke rol van de leerkracht. Ook adviseert zij scholen om een rekencoördinator aan te stellen. Daarnaast zou het ministerie onderzoek naar de pabo’s moeten instellen, en nascholing in rekenen moeten stimuleren.

Hoogleraar wiskunde Jan van de Craats, auteur van het ’Zwartboek rekenonderwijs’, vindt het rapport ’gedegen’.


© Trouw, 05-11-2009