PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe scantechniek maakt gedachten zichtbaar


Mattiaswillems
1st November 2009, 16:48
Nieuwe scantechniek maakt gedachten zichtbaar

Gedachtenlezen wordt binnenkort een wetenschap, schrijft the Sunday Times. Amerikaanse vorsers hebben namelijk een techniek ontwikkeld waardoor scanners kunnen lezen wat er in de hersenen gebeurt en beelden kunnen reproduceren van wat mensen zien, of zelfs van wat ze zich herinneren.

Bewegende beelden
Jack Gllant en Shinji Nishimoto, twee neurologen van de universiteit van Californië, zijn erin geslaagd om de hersenactiviteit in de visuele cortex van het brein te koppelen aan statische beelden die dezelfde persoon ziet. Ze gingen een stap verder door bekend te maken dat ze nu ook de signalen decoderen die door bewegende beelden in de hersenen worden geregistreerd.

Video's kijken
Gallant and Nishimoto gebruikten de fMRI-techniek om de hersenen van twee patiënten te scannen terwijl die naar video's keken. Om het verband te leggen tussen de vormen, kleuren en bewegingen in de video's en de de activiteiten in de visuele cortex van de patiënten werd een speciaal computerprogramma ontwikkeld. Vervolgens werden 200 dagen YouTube-beelden in die computer gebracht die moest voorspellen welke hersengedeeltes door die beelden zouden worden gestimuleerd.

Niet scherp
Tenslotte werd deze software gebruikt om de hersenactiviteit te meten terwijl de patiënten een nieuwe film bekeken en om wat zij zagen te reproduceren - maar dan uitsluitend op basis van die hersenactiviteiten. Daaruit bleek dat de patiënten hele stukken konden terugbrengen van de film die ze bekeken, ook al waren die beelden verre van scherp.

Ooggetuigen misdrijf
Volgens dokter Gallant "kunnen we op deze manier boeiende dingen bereiken". "Op het ogenblik dat je iets ziet en je wilt het aan een ander vertellen, blijken woorden vaak niet voldoende. Deze technologie kan worden gebruikt om de beelden die je hebt gezien aan een ander te tonen. Het kan van nut zijn voor kunstenaars maar het kan ook worden gebruikt om een ooggetuigen van een misdrijf te laten 'tonen' wat en wie hij zag." (belga/kh)

HLN.be 01/11/2009

Dit is toch wel een kleine revolutie in de wetenschap. Enerzijds stel ik me persoonlijk al voor dat we binnekort bijvoorbeeld kunnen autorijden enkel en alleen onze gedachten te kunnen gebruiken, want het lijkt me logisch dat het niet meer lang ga duren vooraleer de wetenschap zover staat. Anderzijds vind ik het toch vrij beangstigend dat ze onze hersenenactiviteit kunnen lezen en zo geen enkele gedachte meer bewaard blijft!

Charlotte.Smekens
2nd November 2009, 10:29
Van deze vooruitgang kan je op z’n minst zeggen dat ze revolutionair is. Langs de ene kant is deze erg positief, want ooggetuigen zouden nu kunnen laten zien wat ze zelf gezien hebben. Dit zou een objectiever beeld kunnen geven, wat het oplossen van misdrijven alleen maar vergemakkelijkt. Bovendien zouden herinneringen omgezet kunnen worden in beeldmateriaal. Getuigenissen van oorlogen, maar evengoed positieve herinneringen uit het verleden kunnen zo overgedragen worden. En het is alom geweten dat een beeld meer zegt dan duizend woorden en ook veel langer bijblijft. Langs de andere kant is deze vooruitgang best angstaanjagend: gedachtelezen wordt waarheid! De allerlaatste grens van privacy wordt hier met een simpele scan overtreden… Ik hoop dat dit alles voor vreedzame doeleinden gebruikt wordt en deze techniek niet in de verkeerde handen terechtkomt. Onze meest persoonlijke, intieme en geheime gedachten kunnen hiermee immers aan de wereld getoond worden. Laten we hopen dat deze wetenschappers over zulke ethische kwesties ook nadenken alvorens hun opmerkelijke ontdekkingen los te laten op de wereld.

ines.van.hove
2nd November 2009, 11:33
Dit vind ik wel erg angstaanjagend. Alle gedachten van een mens in beelden omzetten... Om dat wat ooggetuigen van een misdrijf gezien hebben om te zetten in beelden is het natuurlijk wel een vooruitgang. Maar onze privacy gaat er wel aan ten onder.
Deze techniek laat ook nog maar weinig aan de verbeelding over en onze communicatie zal ook afnemen. Want de beelden zullen dan voor zich spreken.

veronique.geussens
2nd November 2009, 14:24
Het is een mooi hulpmiddel om bekentenissen van mensen te krijgen over moorden of andere erge dingen.
Maar waar gaan we dan heen als de nieuwe uitvinding in verkeerde handen valt ?
Onze privacy gaat helemaal verdwijnen. Want in het nieuws zeiden ze al dat dat er gevraagd is naar meer controles op email en telefoonverkeer.

Ik vraag me af of al de uitvindingen wel wel zo goed zijn voor de evolutie van de mens.