PDA

Bekijk de volledige versie : Medvedev: "Stalinisme was een grote tragedie"


Catharina.Michiels
31st October 2009, 20:36
De Russische president Dmitri Medvedev heeft opgeroepen om de stalinistische repressie niet langer te rechtvaardigen. Dat deed hij in een publieke videoboodschap op zijn blog. De stalinistische repressie kostte aan miljoenen mensen het leven, vertelde Medvedev.

Grote tragedie
"Ik ben ervan overtuigd dat het herdenken van nationale tragedies even belangrijk is als het herdenken van overwinningen", verklaarde de president naar aanleiding van de Dag van de Herdenking van slachtoffers van politieke repressie. Dat wordt in Rusland op 30 oktober gevierd. "Het is heel belangrijk dat jongeren in staat zijn om emotioneel mee te leven met één van de grootste tragedies in de Russische geschiedenis. Miljoenen mensen werden in de USSR in de jaren '30 vermoord na terreurdaden en foute beschuldigingen", vervolgde de president.

Op 8 mei had het Russische staatshoofd ook al gereageerd op groeiende pogingen om de geschiedenis te herschrijven, vooral rond de Russische rol in de strijd tegen nazi-Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1022893/2009/10/30/Medvedev-Stalinisme-was-een-grote-tragedie.dhtml

persoonlijke mening: Hoe erg het Stalinisme ook was. En hoe een 'rotvent' die Stalin ook was. De geschiedenis herschrijven mag men niet, vind ik. Men mag niet die waarheid verbloemen door er iets mooier te zetten. De geschiedenis is wat het is geweest en zo moet het ook altijd blijven. Aanvullingen doen vind ik altijd best, dat kan mij niks schelen. Stel je voor dat men alle terreurdaden en erge gebeurtenissen uit onze geschiedenis gaat schrappen. Dan denken wij nooit aan wat er ons boven het hoofd kan staan. Men moet zich niet altijd bewust zijn van het zwaard van Damocles, dat zeg ik ook niet. Maar in de geschiedenis zoals die nu is, in het achterhoofd houden kan zeker geen kwaad. Zo leert men meer dingen appreciëren, zo leert men de kleinere dingen appreciëren en ook hoe men bv.: een wereldoorlog moet overleven.
Wat ik wel mooi vind van Medvedev is dat hij zegt: "Ik ben ervan overtuigd dat het herdenken van nationale tragedies even belangrijk is als het herdenken van overwinningen". Hierop kan ik niks kwaads zeggen. Ik ga hier helemaal mee akkoord. Men moet niet steeds denken aan de slechte dingen die vroeger zijn gebeurd. De goede dingen en de overwinningen zijn net zo belangrijk en misschien wel leuker om te herdenken