PDA

Bekijk de volledige versie : Jeans moet groener


DeygersEvelien
29th October 2009, 10:22
Jeans moet groener
Textiel

NVT - Overal ter wereld dragen we jeans, maar haast niemand is zich bewust van de ecologische en sociale impact die de productie van jeans vereist, zeggen ngo's. Nochtans bestaan er met biokatoen, hennep en bamboe echt wel groene alternatieven.

Jaarlijks gaan er in ons land ruim tien miljoen jeansbroeken over de toonbank, of ongeveer een per Belg. Dat is blijkbaar niet alleen slecht voor het milieu (zie kader), maar ook voor de mensen die de jeans maken.

'Een jeans krijgt zijn typische bleke strepen in een zandstraalatelier, waar zandkorrels onder hoge druk over jeansbroeken worden gespoten', zegt Simone Heinen, coördinator van de jeanscampagne. 'Dat is heel ongezond werk, werknemers krijgen er stoflong van. In Turkije is al het veertigste officiële sterfgeval bekend. Om nog maar te zwijgen van de sociale werkomstandigheden. Van een jeans van 100 euro gaat amper 1 euro naar de arbeider of de naaister, en ook de katoenboer strijkt per kilo katoen amper 1 euro op. 29 euro gaat naar de kleinhandel die de jeans verkoopt, 21 euro naar de btw en het merk en de reclame rond de jeans gaan met 25 euro lopen. Dat is gewoon de omgekeerde wereld.'

En er bestaan nochtans alternatieven, zegt Heinen. 'Biokatoen is al een stap in de goede richting. Voor de teelt gebruiken de boeren geen chemicaliën. Het probleem is dat nog maar 0,05 procent van de wereldwijde katoenproductie biologisch gebeurt, waardoor het aanbod heel beperkt blijft. Hennep is een andere optie. Voor de teelt is veel minder energie en water nodig. Bovendien is de stof sterker, duurzamer en vormvaster dan katoen. Een jeans uit hennep absorbeert het lichaamsvocht ook veel beter. Bamboe is een derde alternatief. De plant groeit snel en heeft ook weinig water nodig. De stof is zacht en valt soepel. Voor een jeans wordt bamboe altijd gemengd met biologisch katoen. Er zijn ook tal van labels die garanderen dat de jeans in menswaardige omstandigheden is gemaakt.'

Om mensen ertoe aan te zetten groenere spijkerbroeken te kopen, lanceren de organisaties Netwerk Bewust Verbruiken, Schone Kleren Campagne, Test-Aankoop, Ecolife en Vlaams Overleg Duurzame Ontwikkeling een campagne voor duurzame jeans - duidelijk geïnspireerd door een hitje van countryzanger Dr. Hook - onder de slogan 'Let your blue jeans talk... green'. De komende maanden organiseren de campagnepartners informatieavonden, gaan ze gesprekken aan met de kledingsector en trekken ze de straat op om consumenten bewust te maken.

DeygersEvelien
29th October 2009, 10:24
In het eigenlijke artikel stond ergens 'zie kader'. Wat je hieronder vind is die kader.

NVT - Hoe ver zou u gaan voor een jeans? Even ver als de jeans voor u? Van de katoenpluk tot de slotbewerking legt een jeansbroek 50.000 kilometer af: van Kazachstan (katoenpluk) over Turkije (tot garen spinnen), Taiwan (bewerken met chemisch indigo), Polen (weven), Frankrijk (doubleren), Italië (knopen en klinknagels produceren), Filipijnen (assembleren) tot Griekenland (slotbehandeling).

Om één enkele jeans te fabriceren is soms tot 10.000 liter water nodig. Katoen wordt in monocultuur geteeld om het te beschermen. Dat kan tot bodemerosie leiden. Katoenvelden worden vaak kunstmatig geïrrigeerd, waardoor bodemverzilting optreedt. Zo is door intensieve katoenteelt het Aralmeer in Kazachstan vandaag nog amper een derde van zijn oorspronkelijke oppervlakte. Het water is er nu 2,4 keer zouter dan oceaanwater, met massale vissterfte tot gevolg. Voormalige havensteden en badplaatsen liggen nu in volle woestijn, op meer dan 100 kilometer van de kust. De katoenteelt maakt enorm veel gebruik van pesticiden. Jaarlijks wordt er bijna 2,6 miljard dollar aan uitgegeven. Voor één jeans zijn gemiddeld 325 gram pesticiden nodig. Experts schatten dat jaarlijks 3 miljoen mensen vergiftigingen oplopen als gevolg van het gebruik van pesticiden in de katoenteelt. Minstens 20.000 mensen sterven aan die vergiftiging. De marktprijzen voor katoen garanderen geen bestaansminimum voor de producenten. Daarom wordt katoenhandel als 'oneerlijk' bestempeld. In het seizoen 2007-2008 werd 146.000 ton biologisch katoen verbouwd. Dat is nog altijd maar 0,55 procent van de wereldproductie van katoen.

Het Nieuwsblad - 29 oktober 2009 (dezelfde bron als voor het artikel, dat was ik vergeten te melden)

DeygersEvelien
29th October 2009, 10:32
Ik las dit artikel vanmorgen in de krant. Vooral de ondertitel Om 1 jeans te produceren is er 10.000 liter water nodig trok mijn aandacht.
Ook van het extra kadertje schrok ik: ik wist echt niet dat een jeans tot bodemerosie, bodemverzilting, vissterfte en nog vele andere dingen leidde.
Laat staan dat ik wist dat er mensen sterven aan het maken van jeansbroeken.
Ik vind erg goed dat men gaat proberen de mensen warm te maken voor de groene alternatieven als hennep, biokatoen en bamboe. Ik wist niet eens dat die alternatieven bestonden.

Anne Van den Bosch
29th October 2009, 12:31
Dit is echt een aangrijpend artikel!! Zeker omdat er inderdaad zoveel mensen met jeansbroeken rondlopen... 'k Verschiet er zelfs van dat het "maar 1 jeans per persoon per jaar" is... 'k Zou denken dat dat er veel meer zijn...
En alle andere jeansproducten, denk maar aan jasjes, vestjes, rokjes!!
Erg dat niemand zich bewust is van de schade die deze producten aanrichten in de wereld!! Ik vind het zeker de moeite om meer uit te kijken naar de alternatieve producten, al denk ik dat het in onze consumptiemaatschappij niet zo snel zal veranderen...