PDA

Bekijk de volledige versie : Vergaderen op café blijkt efficiënter


Barst
29th October 2009, 03:05
Vergaderen op café blijkt efficiënter


Slijt je ook (te veel) uren aan een vierkante vergadertafel? Stel voor om eens aan de toog te vergaderen. Dat is effectiever, leert onderzoek.


Je baas zal het misschien afdoen als een grapje, maar aan de bar hangen is nu eenmaal de beste manier om tot een samenwerking te komen. Onderzoeksbureau TNO stelde dat vast in een test met een ovale, een vierkante vergadertafel werd gebruikt. Daarnaast werden een huiskamer en een bar als opstellingen voor meetings uitgetest.

De vierkante vergadertafel, een klassieker in veel bedrijven, bleek het minst goed te scoren. Aan zo'n tafel hangt de groep minder goed samen, voelen de aanwezigen zich minder betrokken bij wat er gezegd wordt en zitten er minder mensen in het blikveld.

Omdat je aan een bar rechtstaat, verlopen meetings er doorgaans effectiever. Een vergadering kan daardoor een derde korter worden en tot even goede resultaten opleveren. Om gevoelige onderwerpen te bespreken, is de huiskamersetting dan weer de beste keuze. Voor alle andere onderwerpen voldoet de ovale tafel het beste.


Blog DS, 27-10-2009

jolein kimpe
29th October 2009, 16:42
Ik lig letterlijk in een deuk!

Vergaderen op café? Als je intentie is om al je mede-collega's om te toveren in zuiplappen, ok dan.
Ik vind het persoonlijk enorm overdreven! Sinds wanneer gaat vergaderen om een goede sfeer? Volgens mij ging vergaderen over intensief werken rond een project... of ben ik dan mis?

In deze tijd mag je nog van geluk spreken dat je een baantje hebt waarin je tijd hebt om te vergaderen...

Stef De Loose
31st October 2009, 00:52
Ik heb persoonlijk ook al gemerkt dat vergaderen op cafe(of op een andere aangename openbare plaats) beter gaat dan allen rond een tafeltje gekneveld.
Je komt in een gemoedelijke sfeer. Je hebt niet die groote spanning rond je. Er is ook nog wat afleiding. Niet iedereen kan zich bijvoorbeeld 2 a 3 uur aan een stuk op hetzelfde onderwerp concentreren.

Ik vind trouwens dat sfeer bij een vergadering wel belangrijk is. Als alles gestresseerd gebeurd kunnen er toch nooit goede ideeën uit de bus komen? Of ben ik mis?

Maartenc
31st October 2009, 06:20
De resultaten van dit onderzoek verbazen me eerlijk gezegd niet. Ik kan er goed inkomen dat vergaderen op café een meer ontspannen sfeer kan hebben dan op het werk zelf. Bij brainstorms over nieuwe ideeën voor een bedrijf lijkt me het café ook geschikter. De mensen zijn losser en de stillere werknemers gaan ook vlugger praten en hun mening delen.

Anne Van den Bosch
31st October 2009, 13:06
Ik kan me volledig inleven in de situatie van de bar-vergaderingen.
Op zo'n plaats voel je je goed op je gemak. Je zal niet snel tegen je zin op café zitten, je zal minder snel om de 10minuten op je horloge om te kijken of je niet haast naar huis mag, ...
Je kan rustig een pintje drinken, terwijl allerlei onderwerpen worden aangehaald. Als er een leuke sfeer hangt, durft iedereen al sneller zijn mening op tafel gooien.
Ik denk dat dit bepaalde vergaderingen zeker ten goede zal komen.

Jente.Roosenbroeck
31st October 2009, 19:10
Ik denk, net zoals vele onder ons blijkbaar, dat vergaderen op café een zekere meerwaarde kan geven. Natuurlijk niet in een café waar je moet roepen om elkaar te verstaan. Een rustig en gezellig cafeetje.
Je voelt je er rustiger, meer thuis en volgens mij bevorderd het ook
de band tussen de collega's! Na de vergadering nog even bijkletsen over
dagdagelijkse dingen etc.
Ik denk dus dat vergaderen in een rustig en gezellig cafeetje
alles ten goede komt!

@Jolein: Er zijn ook vaak vergaderingen buiten de uren gepland. Nu denk ik bijvoorbeeld aan ons mama die lesgeeft tot half 4, maar wel pas tege 9u thuis is omdat ze een vergadering heeft gehad.

veronique.geussens
2nd November 2009, 14:32
Ik had er nog niet bij stilgestaan maar het lijkt veel logischer.

Ik krijg direct het beeld van het strakke gedoe in een nette vergaderzaal waar zekers geen grapjes gemaakt mogen worden.
Het is toch veel leuker om te werken in een ontspannen sfeer.
Het is niet nodig om een pint te pakken en jezelf zat te "zuipen". Het gaat eerder om de sfeer die er heerst.

Ik denk ook dat mensen op cafe sneller iets durven zeggen tegen hun baas, omdat het strakke gedoe van respect voor je baas iets weg valt.

Ik zelf kan beter werken als ik in een leuke groep zit met aangename mensen rond mij die niet overstresst zitten te werken en niets durven zeggen.

Jarrik.Fransen
3rd November 2009, 18:51
Ik denk persoonlijk dat vergaderen op café veel aangenamer is dan vergaderen op een of ander saai bureau.

Ik denk ook dat de meeste mensen veel losser zouden zijn als de vergadering op café zou plaatsvinden. Ik denk dat het ook de sfeer ten goede komt! Er gaat volgens mij niet zo'n gespannen sfeer hangen waardoor de vergadering veen aangenamer wordt.

Volgens mij is het echt een aanrader om (sommige) vergaderingen op café te doen!

Maar ja, dat is natuurlijk mijn mening!