PDA

Bekijk de volledige versie : Chip helpt ouderen medicatie herinneren


veerle.pleysier
27th October 2009, 20:07
Chip helpt ouderen medicatie herinneren
Voor vergeetachtige patiënten wordt een chip ontwikkeld die in hun schouder kan ingeplant worden en hen helpt herinneren hun medicatie in te nemen.

De medicatie zelf is ook uitgerust met een microchip die een signaal stuurt naar de schouderchip zodra de pil is ingenomen. Indien de pil niet is ingenomen, zal de schouderchip een berichtje zenden naar een ontvanger die de patiënt bij zich draagt.

Een dergelijk systeem wordt ontwikkeld door het Zwitserse farmabedrijf Norvatis. Bedoeling is het aantal mensen te verminderen die onder toezicht hun pillen moeten innemen.

Test
Het systeem werd al getest bij 20 patiënten die pillen moesten nemen om hun bloeddruk te verlagen. Op zes maanden tijd namen de patiënten hun medicatie 30 tot 80 procent vaker.

Hospitalisatie
Farmabedrijven staan te springen om de keren dat patiënten hun medicatie in nemen de hoogte in te drijven. Maar de meeste nemen hun medicatie niet in de correcte dosis wegens onaangename neveneffecten of omdat er niet snel genoeg verbetering merkbaar is.

Als patiënten de medicatie wél correct zouden innemen, zouden echter vele ziekenhuisopnames kunnen vermeden worden. Dan zouden de aandoeningen niet verergeren omdat de medicatie niet is ingenomen. (edp)
bron: de Morgen 23/09/09 16u06

Motivatie: Ik vond dit artikel door een verwijzing wanneer ik een artikel aan het lezen was over hospitalisatie. Ik heb voor dit artikel gekozen omdat de wetenschap weer eens iets nuttig heeft uitgevonden. Dit zorgt ervoor dat er minder nodeloze opnames zullen zijn in het ziekenhuis en dus nodeloze ziekenkosten en toezichtkosten kunnen vermeden worden. Ik vind dit zelf ook belangrijk om te weten zodat als mijn grootouders ooit moeilijkheden krijgen dit misschien wel de oplossing kan bieden. Toch stel ik me nog vragen bij dit artikel: wat is de kostprijs van die inplanting en is dit alleen bedoeld voor patiënten met bloeddrukproblemen? Als dit een hoge kostprijs is en niet gedekt wordt door de verzekering, zal dit alleen maar een oplossing bieden voor bepaalde mensen.