PDA

Bekijk de volledige versie : Baby Einstein maakt geen Einsteins


veronique.geussens
27th October 2009, 12:13
Bron ; De standaard online.be


Baby Einstein' maakt geen Einsteins
dinsdag 27 oktober 2009Auteur: (kba)
‘Baby Einstein' maakt geen Einsteins
Snodebel
IN DE MARGE — BRUSSEL - Amerikaanse gezinnen die dvd's van Baby Einstein hebben gekocht, kunnen hun geld terugeisen van producent Disney. Het bedrijf doet dat na onderzoek waaruit blijkt dat baby's die vaak naar televisie kijken, trager woordjes leren.

De Baby Einstein-collectie is een reeks van video's, dvd's en boeken die alleen al in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten elk jaar meer dan 130miljoen euro opbrachten. Daarmee heeft Baby Einstein 90procent van de mediamarkt voor baby's in handen. De dvd's bevatten filmpjes die –zoals de titel zegt– van je baby een kleine Einstein moeten maken. In de reeks zitten ook dvd's onder de titel Baby Mozart, Baby Shakespeare en dergelijke meer.

Maar in 2007 sloeg het nieuws over een onderzoek aan de universiteit van Washington bij Disney in als een bom. Want educatieve films zouden een negatief effect hebben op de ontwikkeling van jonge kinderen. Voor elk uur per dag dat een baby tussen acht en zestien maanden naar de televisie kijkt, leren ze zes tot acht woorden minder.

‘Jonge kinderen zijn maar enkele uren per dag wakker en aandachtig', zegt onderzoeker Andrew Meltzoff van de universiteit van Washington. ‘Als ze die tijd voor de tv doorbrengen en er geen echte interactie is in kindertaal, de melodieuze toon die we gebruiken tegenover kleintjes, dan krijgen ze niet dezelfde taalervaring. Ouders en opvoeders zijn de beste leraars, omdat ze hun taalgebruik aanpassen.'

Disney was woedend toen het onderzoek verscheen en vroeg een terugtrekking, maar de universiteit van Washington sloeg hard terug. ‘De resultaten zijn gepubliceerd in een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift en ze zijn correct. Onze onderzoekers zullen er alles aan blijven doen om ouders te helpen het leven van kinderen te verrijken.'

Omdat tal van Amerikaanse gezinnen een advocaat in de arm hebben genomen, zwicht Disney nu voor de druk. Teleurgestelde ouders krijgen 16dollar per dvd. De terugbetaling geldt voorlopig alleen in de Verenigde Staten en Canada.

De Baby Einstein-reeks blijft wel in de rekken, want ‘we willen ouders een groot scala aan mogelijkheden geven om een verrijkende ervaring voor zichzelf en hun kinderen te scheppen', zegt Disney in een persbericht.





Ik vind het vreemd dat steeds meer en meer mensen denken dat technologie helpt in alles. Een kind moet niet de hele dag gekluisterd voor de tv zitten om zo te leren, maar moet interactief kunnen spelen en leren van andere mensen. Zo zal hij zijn vaardigheden ontwikkelen en niet kunstmatig. Een peuter voor een tv zetten is een handige oplossing voor mensen die geen tijd hebben voor kun kinderen te amuseren. Maar leren , daar stel ik mij altijd vragen bij. Ik vind het wel goed dat Disney hun fouten toegeeft.