PDA

Bekijk de volledige versie : Jongeren leren ‘nee' zeggen


Barst
27th October 2009, 01:42
Jongeren leren ‘nee' zeggen


BRUSSEL - Hoe ontmasker je misleidende reclame? Als het van minister van Onderwijs Smet afhangt, leer je dat vanaf volgend schooljaar in de klas.


De Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), wil dat jongeren aan het eind van hun onderwijscarrière sterker in hun schoenen staan. Daarom moet het onderwijs meer inspanningen doen om leerlingen tegen misleidende reclame te wapenen. Ook moet het hen leren hoe je met kredietverschaffers omgaat. Daarom wil de minister dat dit vanaf 1 september 2010 in de eindtermen staat. Dat schrijft hij in zijn beleidsnota Onderwijs.

‘In onze maatschappij worden jongeren overspoeld door informatie', zegt Smet. ‘Die informatie is niet altijd eerlijk. Het is heel belangrijk dat jongeren leren betrouwbare informatie te scheiden van onbetrouwbare. Want in de toekomst zal die trend alleen maar erger worden. Als we niets doen, dreigt het uit de hand te lopen.'

Hoe deze vakoverschrijdende eindtermen concreet ingevuld zullen worden, wil Smet nog niet kwijt. ‘We moeten dat bekijken met alle partners', zegt hij. ‘Ik ga zo snel mogelijk met de vakbonden, de onderwijskoepels en ouderverenigingen rond de tafel zitten om dit te bespreken. Mijn beleidsnota heeft niet voor niets de ondertitel Samen grenzen verleggen voor elk talent. Onderwijs maak je niet alleen.'

Hoogstwaarschijnlijk zal vooral in het secundair onderwijs gewerkt worden rond de weerbaarheid tegen misleidende reclame en kredietverschaffers. ‘Hoewel we ook nadenken wat er in het basisonderwijs gedaan kan worden', zegt Smet.

Afgelopen weekend kaartte het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling nog aan dat steeds meer mensen in de schulden raken. Ze kunnen de factuur voor hun gsm-gebruik, hun gewone telefoon, internet of digitale tv niet meer betalen.

Het centrum zag het aantal dossiers rond telecommunicatie in één jaar met bijna twee derde stijgen: van 21 procent in 2008 tot al 34 procent dit jaar. Volgens het Centrum zijn de grote telecomoperatoren hieraan medeschuldig omdat ze misleidende reclame hanteren. Zo worden bij bepaalde gsm-abonnementen zeer veel gratis minuten en sms'jes beloofd, maar dat er ook nog abonnementskosten zijn, wordt niet duidelijk gezegd.


Blog DS, 27-10-2009 (Valerie Droeven)