PDA

Bekijk de volledige versie : "Wereld vergaat pas in 2208"


Diewert.Alaerts
26th October 2009, 15:58
bron: www.hln.be

Heuglijk nieuws: de wereld vergaat nog niet in 2012, maar in 2208. De Mayavoorspelling die voorzag dat we allemaal naar de verdoemenis zouden gaan in december 2012, is verkeerd geïnterpreteerd. Als de onheilstijding al werkelijkheid wordt, zal dat pas zijn in 2208, berekenden wetenschappers volgens tijdschrift NWT Natuurwetenschap & Techniek.

Mayakalender
Wie op Google 2012 intikt, krijgt 189 miljoen hits, waarvan de meeste gaan over het einde der tijden of over het aanbreken van een nieuw spiritueel tijdperk. De onheilsprofeten en newageaanhangers baseren zich op de Mayakalender. Die zou aflopen op 21 december 2012, en de zwartkijkers gaan ervan uit dat de wereld dan vergaat.

Rekenfout
Recent onderzoek van archeologen, astronomen en wiskundigen laat echter zien dat die datum helemaal niet klopt. De kalender van de Maya's loopt pas twee eeuwen later af, tot onze en ongetwijfeld ook uw grote opluchting.

ik hoop dat het zo is! Ik ben er wel van overtuigd dat hij niet zal vergaan in 2012.
Als het zo zou zijn, dan zou dit al veel sneller aangekondigd zijn en stond de hele wereld al lang op zijn kop.

elien.leys
26th October 2009, 17:20
Of het nu 2012 of 2208 is, het wordt tijd dat we er iets aan doen. Er zijn al meerdere films gemaakt over Global Warming en de aarde zou vergaan. Deze films schrikken mensen blijkbaar niet af. Ik denk dat er eerst iets heel ingrijpends moet gebeuren voordat we beseffen dat het bijna te laat is. Of is het dan al te laat?

wim leenaerts
26th October 2009, 19:05
Er zijn al meerdere films gemaakt over Global Warming en de aarde zou vergaan. Deze films schrikken mensen blijkbaar niet af
De aarde vergaat pas als de zon binnen een dikke 5 miljard jaar implodeert (en daar eerst voor moet uitzetten tot voorbij onze planeet).
De mensheid daarentegen kan binnen enkele honderden jaren wel 'vergaan' als er niets aan de milieuvervuiling en opwarming gedaan wordt. Wetenschappelijke en technologische doorbraken buiten beschouwing gelaten.

Vorig jaar stond er een interview in Humo met een man die zich al enkele jaren aan het voorbereiden was op de 'apocalypse'. Hij hoopte tegen 2012 een heuse levensgemeenschap uit de grond gestampt te hebben op een hoge berg waar volgens hem de 'zondvloed' niet kon komen. Hij had al tientallen mensen bereid gevonden om massa's geld in dat project te stoppen en hijzelf was daar full time mee bezig. Ik wil die mens zijn gezicht wel eens zien als het zover is en er niets gebeurt :cool:

Desondanks kijk ik wél erg uit naar de film '2012'! Ik houd wel van die overdreven spektakelfilms. Wat een beelden komen daarin zeg! :D

johanvandenbosch
27th October 2009, 07:55
Wauw, 2208. Tegen die tijd hebben mijn spaarboekjes al serieus wat centjes opgeleverd.
Althans, als de Maya's gelijk hebben. Maar dat betwijfel ik...Niets is voorspelbaar in de toekomst. Het enige dat quasi voorspelbaar is, zoals Wim aanhaalt, is het einde van de mensheid als we zo blijven voortdoen. Niet van onze planeet. Die zal wel vrolijk blijven ronddraaien rond zijn as, en rond de zon...Met of zonder ons :Party:

nathalie.geyzen
31st October 2009, 14:47
Zoals Diewert Alaerts al aanhaalde, zijn er trouwens 2 interpretaties van de Mayakalender. Sommigen zeggen dat de wereld dan zal vergaan, anderen zeggen dat er gewoon een nieuw tijdperk zal aanbreken. Toch een vrij belangrijk verschil denk ik. Een nieuw tijdperk kan volgens mij echt alleen maar positief zijn!

Hoe dan ook, ik ben het er eveneens mee akkoord dat het echt wel tijd wordt dat er iets gedaan wordt aan de hele situatie. De aarde zal inderdaad niet zo snel vergaan maar de manieren (of eerder luxe) van de mens belasten de aarde wel heel erg hard. Zoals Bart Staes zei "vanaf eind september leeft de mens op de reserven van de aarde". Het is dus wel van belang dat de rest van de wereld eindelijk gaat inzien dat die films over Global Warming enzovoort (niet de fictiefilms!) echt geen "zever" zijn.

Niels Olieslagers
10th May 2012, 22:11
[SIZE=5]"De wereld vergaat toch niet eind dit jaar"[/SIZE]

Archeologen hebben in Guatemala een oude Maya-kalender ontdekt die nog 7.000 jaar verder in de tijd gaat. Dat weerlegt eerdere berichten dat de kalender van de oude Maya's het einde van de wereld zou voorspellen op 21 december van dit jaar. Het archeologisch team van professor William Saturno heeft de kalender ontdekt in de oude Maya-stad Xultun in Guatemala. Die stad is al langer bekend en enkele jaren geleden werd er een bouwwerk uit de 9e eeuw blootgelegd met daarin muurschilderingen.

Uit een studie die binnenkort verschijnt in de magazines National Geographic en Science blijkt nu dat bij die wandschilderingen astronomische waarnemingen zijn over de banen van de planeten Mars en Venus, maar ook een kalender. Die kalender zou nog doorlopen voor de volgende 7.000 jaar. Dat werpt een totaal ander beeld op de kalenders van de oude Maya-beschaving in Centraal-Amerika, waarin sommigen het einde van de wereld zagen op 21 december van dit jaar. Dat verbaast de ontdekkers niet. Volgens hen was er nooit sprake van "een einde van de wereld" en waren de Maya eerder begaan met het voortbestaan van de wereld, eerder dan met het einde ervan.

Maya voorspelden geen apocalyps
De heisa over een mogelijk einde van de wereld dit jaar gaat terug op een oude Maya-kalender van voor de Spaanse verovering in de 16e eeuw. Die kalender liet toen een "baktun", een periode van ongeveer 400 jaar eindigen op 21 december 2012.

Sommigen speculeerden dan ook graag over een dreigende ondergang van de wereld en er waren allerlei berichten over een mogelijke milieuramp, een asteroïde, het plotse omkeren van de polen van de Aarde en dergelijke meer. Hollywood vond er inspiratie in voor de spektakelfim "2012". Dat de Maya zelf nooit spraken over een ondergang, wel over de komst van de god van de creatie en de oorlog, werd in alle heisa even vergeten. Ook stond niemand stil bij het feit dat de Maya mogelijk ook geen nieuwe kalender maakten omdat hun beschaving intussen ten onder was gegaan.

Bron:
Deredactie
Link naar artikel. (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/120510_Maya_kalender)

Mening:
Het einde van de wereld is dus nog niet voor dit jaar... Hoewel ik weinig geloof hecht aan de betrouwbaarheid van deze kalenders, kunnen we niet ontkennen dat onze aarde wel degelijk aan het veranderen is. Misschien brengt een volgende mysterieuze vondst meer informatie naar boven. Mijn interesse is alvast gewekt.

Op naar het jaar 9012!

Matthias.Krols
10th May 2012, 23:42
Ik ben er vrij gerust in dat de wereld (en ook de mensheid) nog niet zo snel zal vergaan. Het is zo dat de broeikasgassen veel schade toebrengen aan de aarde. Deze broeikasgassen zijn dan weer afkomstig van fossiele brandstoffen. Het is echter zo dat we momenteel sneller fossiele brandstoffen verbruiken dan dat deze brandstoffen geproduceerd kunnen worden. Als we zo blijven doorgaan, zijn er binnen 50 jaar gewoon geen fossiele brandstoffen meer en dus zullen er ook een pak minder broeikasgassen worden uitgestoten. En ik hoor iedereen nu al denken, we kunnen toch niet zonder deze fossiele brandstoffen? Natuurlijk kunnen we hier niet zonder, maar ik ben er ook van overtuigd dat deze nooit op zullen geraken. Hiervoor is er namelijk het marktmechanisme! Als er nog maar heel weinig overblijft van een bepaald 'product' (fossiele brandstoffen in dit geval), dan gaat de prijs van dit product zo erg de hoogte in, dat het niet meer betaalbaar is voor de gewone mens. Dit merken we nu al aan de benzine die maar de hoogte in blijft gaan. Binnen enkele jaren kan de gewone mens dit niet meer betalen, waardoor we niet anders kunnen dan "groene wagens" te gebruiken. Wanneer binnen 50 jaar de fossiele brandstoffen bijna op zijn, is iedereen nu eenmaal genoodzaakt om over te schakelen op groene energie. Hierdoor gaat het aantal broeikasgassen sterk verminderen en dit gaat onze aarde enkel goede komen...

jens.rymen
11th May 2012, 13:28
Het is inderdaad zo dat de wereld niet zal vergaan door onze vervuiling, het uitsterven van de mens daarentegen kan hier wel een gevolg van zijn. Toch maak ik me er niet al te druk in. Waarmee ik niet wil zeggen dat er niets gedaan moet worden aan ons wanbeheer van de aarde op dit moment. Vele onderzoeken hebben al uitgewezen dat wij de mensheid naar de vaantjes aan het helpen zijn. Diegenen die geloven in het vergaan van de wereld en het verband met de Mayakalender hebben het naar mijn mening volledig mis...

Jens.Mangelschots
11th May 2012, 17:49
Het einde van de wereld viel voor mij ook bijzonder slecht. Slechts 5 dagen voor mijn verjaardag. Dat vond ik toch enigszins frustrerend. Ik ben dan ook blij dat men een nieuwe kalender heeft gevonden die op een correcte en wetenschappelijke manier de correcte einddatum van de wereld weergeeft. Ik hoop nu wel dat dit de laatste vondst is. 21 december viel namelijk op een vrijdag en ik had heel mijn weekend hier al rond gepland. Nu moet ik alles weer aanpassen in mijn agenda. Bijzonder vervelend is dat.

Dat is soms wel een nadeel aan een wetenschappelijk systeem dat gebaseerd is op oude stenen Maya-kalenders. Toch blijf ik desalniettemin geloven in de Maya-kalenders. Er is nu eenmaal geen beter systeem.

Francesco
12th May 2012, 17:43
Hemel en Aarde zullen vergaan, maar de Liefde blijft bestaan. :)

Malou
15th May 2012, 11:37
Ik denk dat we niet al te veel schrik moeten hebben dat de wereld zou vergaan binnen een x aantal jaren door iets dat zou gebeuren met verschillende planeten, want voor het zover is, zal de mens de aarde al wel zo naar de knoppen hebben geholpen dat er toch geen redden meer aan is. Heel pessimistisch, ik weet het, maar ik vrees er toch voor!

Over de Maya's, er zijn al zo veel bedenkingen rond hun 'einde van de wereld', dat de geloofwaardigheid al sterk naar beneden is gegaan, en terecht denk ik. (Hoewel ik moet toegeven dat ik toen ik naar de film '2012' keek toch wel even schrik had!)