PDA

Bekijk de volledige versie : Computer herkent angst, woede, walging, blijdschap, verdriet en verbazing


Ashley.Knegtel
24th October 2009, 17:17
Computer herkent angst, woede, walging, blijdschap, verdriet en verbazing

Een wetenschapper aan de Delftse Technische Universiteit, Gragos Datcu, heeft een systeem ontwikkeld waarmee een computer de basisemoties angst, woede, walging, blijdschap, verdriet en verbazing kan herkennen. De techniek is in de toekomst bruikbaar in robots.

De Nederlandse overheid betaalt de onderzoeken in de hoop dat zij leiden tot intelligente toepassingen, zoals gebruik in auto's om de emotionele toestand van de bestuurder in te schatten en zo nodig in te grijpen. Enkele automerken hebben al een systeem dat reageert als de chauffeur zit te knikkebollen. Een andere mogelijkheid zijn beveiligingssystemen die werken op basis van emotieherkenning. Een andere toepassing: robots die ouderen helpen en kunnen reageren op hun emoties.

95 procent van gevallen juist
Datcu heeft een prototype ontwikkeld dat in 95 procent van de gevallen de gemoedstoestand juist signaleert. Hij heeft zich bij de ontwikkeling ervan toegelegd op de herkening van emoties uit gezichtuitdrukkingen en op spraak. Het gezicht kent maar een beperkt aantal veranderingen die samenhangen met het samentrekken of ontspannen van de spieren.

Twee meetmethoden
Datcu's systeem omvat twee meetmethoden voor het herkennen van een emotie in de gezichtsuitdrukking. Als eerste meet het de verandering tussen bepaalde punten op het gezicht. Zo neemt de afstand tussen de top van het voorhoofd en het puntje van de kin toe bij verbazing.

De tweede baseert zich op het feit dat elke emotie invloed heeft op veranderingen in de contouren van mond, ogen en wenkbrauwen. Daardoor is er voor iedere emotie een patroon dat door een machine in principe kan worden herkend. Daarbij heeft Datcu een manier ontwikkeld om het gezicht in beeld te vangen en lang genoeg vast te houden om de meting te kunnen uitvoeren.

Mijn mening:

Ik vind het ongelofelijk wat ze tegenwoordig allemaal uitvinden. In dit geval vind ik deze uitvinding zeer nuttig.
En dan denk ik hierbij vooral aan vrachtwagenchauffeurs. Zij moeten soms zeer lang achter het stuur zitten, het zou veiliger zijn als ze de gemoedstoestand van de bestuurder kunnen controleren. Hiermee zouden ze verkeersongevallen kunnen beperken. Wat een voordeel is voor alle bestuurders op de baan. Want hoe vaak hoor je het niet dat een chauffeur achter het stuur in slaap is gevallen?

Bron:
Het Laatste nieuws, (http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1020049/2009/10/24/Computer-herkent-angst-woede-walging-blijdschap-verdriet-en-verbazing.dhtml), (24 oktober 2009)