PDA

Bekijk de volledige versie : Jeugd wil 'snacknieuws'


Barst
7th October 2005, 01:37
Jongere wil in krant en op tv vooral ’slow- en snacknieuws’


De manier waarop kranten of nieuwsprogramma’s het nieuws brengen, sluit niet aan op de interesse van jongeren. Zij volgen vooral de hoofdlijnen om niet dom over te komen. Dat blijkt uit een analyse van mediabureau Mira Media.


Jongeren kijken nauwelijks naar het televisienieuws: 3,6 procent van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar kijkt naar het ’NOS Journaal’, tegen 12,4 procent van de hele bevolking. Voor jongeren staat nieuws ver af van hun leefwereld. Daarbij is voor begrip van het het nieuws voorkennis nodig die jongeren niet hebben. Ook het taalgebruik, vooral bij politieke kwesties, is te moeilijk. Regionaal nieuws spreekt jongeren eerder aan.

’Slow- en snacknieuws’ zijn ook aantrekkelijke vormen voor jongeren. Snacknieuws bestaat uit korte overzichten waarin in één oogopslag het belangrijkste nieuws te zien is. Slownieuws laat het verhaal achter het nieuws zien in de vorm van persoonlijke reportages. Nieuws moet voor jongeren ergens toe dienen, het moet ontroeren en boeien. Daarom zijn programma’s als ’PREMtime’, ’Man bijt hond’ en ’RTL Boulevard’ populair. Jongeren hebben weinig belangstelling voor economie en politiek. Allochtone jongeren zijn vaker geïnteresseerd in het wereldnieuws. De jeugd wil wel nieuws over films, misdaad, moord, rampen en ongevallen. Jongens kijken meer naar actualiteitenprogramma’s en lezen vaker een krant. Meisjes gaan voor emotie- en reality- tv. Ook het opleidingsniveau speelt mee; hogeropgeleiden zien meer nieuwsprogramma’s.

De media doen wel pogingen jongeren aan zich te binden. Maar dat kan verkeerd vallen, waarschuwt Mira Media: de doelgroep wil niet als jongere aangesproken worden. Beter is het om ze hun éigen blad of programma te laten maken.


Trouw, 07-10-2005

Jelle thijs
13th October 2005, 13:32
Espresso verdwijnt
De Standaard Espresso is niet meer. De compacte versie van de krant De Standaard haalde niet de gewenste resultaten. Espresso mikte op zeven- à achtduizend kopers, maar de krant haalde slechts de helft daarvan. Dat schrijft hoofdredacteur Peter Vandermeersch in De Standaard.

Volgens de krant De Standaard was Espresso een 'opwindend en interessant experiment in de schoot van de redactie'. Het initiatief toont het geloof van de krant in ernstige en genuanceerde kwaliteitsjournalistiek, aldus nog Vandermeersch.

Eind januari startte de Vlaamse Uitgeversmaatschappij met De Standaard Espresso, een krant op tabloïd-formaat die een halve euro kostte. De compacte krant wilde vooral de internetgeneratie aanspreken door een actief, mobiel en stedelijk publiek snel en toch grondig te informeren.

vvj(20/07/2005)

Ik was zelf een trouwe lezer van de standaard espresso. Ik vond het een zeer goed initiatief. Spijtig genoeg sloeg het niet genoeg aan bij de jeugd, of de verwachtingen lagen te hoog. Maar toch blijf ik erbij dat dit hetgene is dat wij, de jeugd, nodig hebben. Deze krant was de perfecte instap voor de jongeren om het nieuws te volgen. in de espresso stond er iets over... even kijken in de standaard of morgen wat zij er meer over te zeggen hebben. met gevolg dat je op die manier meer kranten gaat lezen.
Ook een goed initiatief is karrewiel op ketnet. een jongeren journaal. spijtig genoeg is er geen versie meer tussen karrewiel nieuws en het journaal, een journaal voor jongeren tussen 16 en 21. en laat dit dan het 18 uur journaal vervangen. Goed idee?

Groetjes

Jelle

katleen
13th October 2005, 16:44
Naar het nieuws kijken is er ni echt meer bij voor mij, maar ik check wel meerdere keren per dag vrtnieuws.net!
Ik vind de vernieuwing positief. Zo blijf ik bij met de actualiteit vanop mijn werk en kan ik na de slimste mens gaan slapen :D

Britt Denis
13th October 2005, 17:17
We hebben op kot enkel een klein tv'tje met nen antenne (jaja, het bestaat nog :) ) en aangezien Een en Canvas de enige posten zijn die met ni te veel storing te ontvangen zijn, hoort het nieuws tot onze vaste tv-avond. En ik vind het goed zoals het is (enkel de beurscijfers slaan we over :) ). Nu moet ik me tenminste niet meer ergeren aan de constante herhaling van "sms naar 40-40" ;)

katleen
13th October 2005, 17:44
ik heb op mijn kamer ook zo'n tv'ke staan :)
papa moet nog meer kabel gaan halen om het aan te sluiten. Maar één en canvas zijn goed te doen via antenne!