PDA

Bekijk de volledige versie : Speelhol


Barst
23rd October 2009, 14:41
Speelhol


We stonden daar dinsdagavond met een paar tientallen, misschien zelfs met een paar honderd mensen bij de ingang van het gemeentehuis. Om te protesteren met spandoeken en slogans tegen de speelhal - of 'speelhol' zoals de kinderen dat vroeger aan zee noemden - die zich in onze buurt wil vestigen. Het is een buurt die door een gewestelijke steenweg en de Ring rond Brussel jaren geleden al zwaar is toegetakeld, maar misschien juist daarom zo hecht is gebleven: er is een grote school voor kinderen van 2,5 tot 18 jaar. Er is een succesvolle Chiro, een zwembad met zwemclub, een jeugdclub en er zijn ook nog enkele straat- en wijkverenigingen, die van die vreemde mix van bewoners - jong en ouder, oud- en veel nieuwkomers - toch een gemeenschap maken. Ik zag er een paar buren, enkele jeugdleiders, moeders en vaders die ik ken van hier en daar, de schooldirecteur en in de verte ook mijn 16-jarige zoon, die voor de gelegenheid even deed alsof hij mij niet kende.


De jongeren, ze stonden er toch vooral omdat de school had laten waaien dat de middagpasjes wel eens kunnen worden ingetrokken als de speelhal er komt. Een argument dat insloeg, maar waar ik mijn bedenkingen bij heb: het is niet door jongeren binnen te houden dat je hen het meest weerbaar maakt.

De gemeenteraadsleden moesten een voor een voorbij het protest de trappen op, naar binnen, en de burgemeester poseerde zelfs met een grote glimlach voor een foto bij de zingende kinderen: 'Geen speelhal, geen speelhal!' Als je op die glimlach afging, zou je zweren dat de hele zaak nu al in ons voordeel beklonken is.

Maar er bleef twijfel hangen. 'Nog een geluk dat die hal aan de andere kant van de brug komt', zei een moeder. Ze bedoelde aan de overkant van de brug over de Ring. 'Je kunt er te voet naartoe, maar het is toch niet echt bij ons.' Het is, ik zei het al, omdat die wijk in de schaduw van de grootstad al zo vaak belaagd is geworden, dat zijn inwoners zo gevoelig zijn voor nieuwkomers met slechte bedoelingen.

Maar jongeren onder 18 jaar mogen toch niet binnen in goktenten, werpen de voorstanders op. Dus wat is dan het probleem?

Ja, kijk, jongeren onder 16 jaar mogen ook geen sigaretten of alcohol kopen, maar ze krijgen deze op simpel verzoek toch in bijna elke winkel of krantenzaak. Dat toonde een recente enquête van de verbruikersorganisatie Oivo nog maar eens aan. En hoe reageren de winkels en hun afgevaardigden?

'Een winkelier is een handelaar en geen politieagent', zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Fedis, de Belgische federatie van de distributie, in een persbericht. Hij zegt dat de winkeliers hun verantwoordelijkheid wel zullen nemen, maar voegt eraan toe dat de overheid 'jongeren, hun ouders en scholen moet sensibiliseren', zodat jongeren ervan afzien om alcohol te willen kopen.

En zo zal het vermoedelijk ook klinken wanneer tieners uit Dilbeek zich straks in de speelhal vertonen. Laat de ouders hun kinderen beter opvoeden! Laat de scholen hun leerlingen in toom houden! Kan die jeugdbeweging niet wat strenger zijn! Logisch dat al deze mensen de straat op gaan en zeggen: 'Dat willen wij niet in onze buurt'. Omdat we weten, als puntje bij paaltje komt, dat wij het gaan mogen oplossen.

Of de middagpasjes intrekken.

Veerle Beel is redactrice Binnenland


DS, 23-10-2009