PDA

Bekijk de volledige versie : weg privacy?


bob.van.leemput
22nd October 2009, 16:50
"Tweets" worden opgenomen in Bing en Google
VRT do 22/10/2009 - 14:17
Berichten die op Twitter geplaatst worden, zijn vanaf nu ook onmiddellijk terug te vinden via Bing, de zoekmachine van Microsoft. Ook concurrent Google gaat de mededelingen die op de sociale netwerksite staan, aanbieden.



Sinds gisteren kunnen "Tweets" al teruggevonden worden via een aparte pagina van Bing. "Wij bezorgen in real time toegang tot alle publieke informatie die op Twitter geplaatst wordt", maakt Yusuf Mehdi van de onlinediensten van Microsoft zich sterk.

Concurrent Google kondigde meteen aan dat het met een vergelijkbare applicatie start. "We zijn verheugd te kunnen verkondigen dat we tot een akkoord zijn gekomen met Twitter, waardoor we hun updates in onze zoekresultaten zullen kunnen opnemen."

Microsoft heeft al aangekondigd dat het later ook Facebook zal integreren in zijn zoekmachine.

(via www.deredactie.be)

bob.van.leemput
29th October 2009, 19:38
Ik vind het hele "global village" concept van de laatste tijd (het feit dat je veel gemakkelijker contact kan leggen via facebook,twitter,internet met mensen) heel goed en ik ben hier dan ook voorstander van. Toch wil ik hier een zekere controle op. In mijn facebookberichten zet ik persoonlijke informatie, waarvan ik niet wil dat andere mense dan mijn facebookvrienden dit weten. Ik vind het eigenlijk een stap te ver gaan dat je gewoon iets kan intikken op Google,en zo veel persoonlijke informatie kan verzamelen zonder dat die mensen zelf dit weten. Deze informatie kan dan ook misbruikt worden door hackers bvb.

bomoris
18th November 2009, 12:45
Het idee dat bijvoorbeeld een kind van zeer jonge leeftijd informatie over mijn persoonlijk leven kan vinden beangstigd me wel.
Sommige mensen kunnen hier misbruik van maken, door een acc te openen onder een andere indentiteit, die ze ergens op het internet hebben gevonden.

vincent.van.dyck
20th November 2009, 12:25
We hadden onlangs bij ICT nog een site gezien waar je gewoon een naam moest invoeren en die zocht dan alle info op internet over die naam en sorteerde die per onderwerp. Dit ging zelfs zo ver tot telefoonnummers en adressen. Men kan tegenwoordig wel zorgen dat bvb je netlog of facebook niet gevonden kan worden maar als er iets anders staat op internet over jou dan vindt dat ding het wel. Dat vind ik best angstwekkend!

jeroen.ooms@edu.khk.
22nd November 2009, 10:22
Ik vind dit geen goed nieuws. Nu moet je altijd gaan oppassen wat je schrijft op het internet, want het kan tegen jouw gebruikt worden. Er zijn hier in België al voorbeelden geweest van mensen die werden ontslagen omwille van dingen die ze hebben gezegd op facebook of netlog. Dat gaat toch veel te ver! Ik vind het schandalig dat men in google of andere sites gewoon een naam moet intikken en dat men dan privé-informatie van die persoon kan krijgen.
Het is dus zeer belangrijk om tegenwoordig op te letten wat je schrijft op het internet. Het kan gebeuren dat je latere werknemer eens even op internet rondneust en daar verschillende zaken vindt die volgens hem niet door de beugel kunnen voor zijn werknemers.
Ik vind dat je de mogelijkheid moet hebben om zelf te kiezen of je bepaalde informatie openbaar wil maken of niet en met deze nieuwe systemen is dit niet mogelijk.

Lien.Kennis
22nd November 2009, 18:51
[QUOTE=bob.van.leemput] In mijn facebookberichten zet ik persoonlijke informatie, waarvan ik niet wil dat andere mense dan mijn facebookvrienden dit weten. Ik vind het eigenlijk een stap te ver gaan dat je gewoon iets kan intikken op Google,en zo veel persoonlijke informatie kan verzamelen zonder dat die mensen zelf dit weten.[/QUOTE]

Ik ben geen facebook-expert, maar bestaan er geen instellingen waar je kan bepalen wie precies je foto's en/of de rest van je profiel ziet?
Het is heel gemakkelijk om met de vinger naar het internet te wijzen, maar ben je het uiteindelijk niet zélf die al die informatie daarop zet?
Ik denk dat er genoeg opties bestaan op facebook om de echt persoonlijke dingen alleen voor je 'friends' te houden.
We zijn er vaak zelf niet van bewust hoeveel informatie we van onszelf op internet zetten. En dan ligt het niet aan 'het internet', maar aan ons, wij moeten gewoon bewuster omgaan met wat we prijsgeven en wat niet, en hoe we onze privacy kunnen waarborgen op het net. En misschien nog belangrijker: dit meegeven aan onze leerlingen later, want zij beseffen ook niet vaak dat alles wat zij op hun netlog zetten, voor iedereen te lezen is.

[QUOTE=jeroen.ooms]Ik vind dit geen goed nieuws. Nu moet je altijd gaan oppassen wat je schrijft op het internet, want het kan tegen jouw gebruikt worden.Er zijn hier in België al voorbeelden geweest van mensen die werden ontslagen omwille van dingen die ze hebben gezegd op facebook of netlog. Dat gaat toch veel te ver! Ik vind het schandalig dat men in google of andere sites gewoon een naam moet intikken en dat men dan privé-informatie van die persoon kan krijgen[/QUOTE]

Ik neem aan dat je die leerkracht bedoelt die ontslagen werd omdat ze contact had met haar leerlingen op Netlog. Nu, ik stel mij hier ook wel wat vragen bij, maar langs de andere kant: je gaat ook niet met je leerlingen op café, je spreekt niet met hen af buiten de schooluren, in het echt óf via internet.
Het probleem hier is denk ik een soort van generatiekloof. Het internet is heel snel opgekomen in ons dagelijks leven. De jeugd is er snel mee weg, zij kennen niets anders, en het internet biedt voor hun massa's mogelijkheden. De volwassenen aan de andere kant zijn niet (altijd) mee, kunnen er niet altijd even goed mee werken en, ja, hebben er misschien een beetje schrik van? (Onbekend is onbemind?) (Misschien daarom die strenge maatregel in het Netlog-geval? )
Als er nu eens duidelijke regels zouden worden opgesteld over wat tolereerbaar is en wat niet op het vlak van internet? Voor bedrijven bijvoorbeeld: mogen zij informatie van op het internet mee in overweging nemen bij het aannemen van sollicitanten? Ook in schoolverband: mogen leerkrachten leerlingen toevoegen op hun profiel als 'vriend'?
Want nu wordt er maar in het wilde weg met los kruit geschoten, en wordt er inderdaad op sommige vlakken wel misbruik gemaakt van onze internetgegevens.
Voorlopig dus toch maar even voorzichtig zijn met wat je op internet zet!

Lien.Kennis
24th November 2009, 23:07
[SIZE=2]Facebook wordt Big Brother voor zatte student [/SIZE]
dinsdag 24 november 2009
Bron: DS, lacrosstribune.com
Auteur: wdp

Tips voor betere Facebook-privacy.

Er is al veel geschreven over de privacy-risico’s van persoonlijke informatie op Facebook. Een Amerikaanse student ondervond dat het niet om een theoretisch gevaar gaat, lezen we op de site van La Crosse Tribune.
Adam Bauer, een 19-jarige student aan de universiteit van Wisconsin, kreeg van de lokale politie een boete wegens het nuttigen van alcohol als minderjarige. Vreemd genoeg werd Bauer niet op heterdaad betrapt: de politie baseerde zich op foto’s van een feestje in zijn eigen huis.

Foto’s die de politie op Facebook had gevonden, maar die Bauer nochtans niet zomaar open had gesteld voor iedereen. De student denkt dan ook dat hij verklikt werd door een contactpersoon die hij recent aan zijn Facebook-netwerk had toegevoegd, en die vermoedelijk een ‘undercover-agent’ van de politie was.

‘Het was een knap uitziend meisje. Normaal gezien voeg ik geen personen toe die ik niet ken, maar nu had ik om de ene of de andere reden een uitzondering gemaakt.’

gevonden op www.standaard.be
Link naar originele artikel: http://www.lacrossetribune.com/news/local/article_0ff40f7a-d4d1-11de-afb3-001cc4c002e0.html

Ok, het is niet het meest relevante nieuws van de dag, maar ik vond dat dit wel mooit aansloot bij dit onderwerp.
Een jongen kreeg een boete voor minderjarig drinken omdat de politie op zijn (nochtans gesloten!) facebook-profiel foto's zag van een feestje bij hem thuis. Hoe ze dat deden? De politie deed zich voor als zijnde een knappe griet, de jongen voegt haar toe, en hopsa! De politie heeft toegang tot de foto's en stelt de boete op!
Hoe absurd is dit? En over schending van de privacy gesproken! Kan de politie dit zomaar doen? Eens te meer komt in mij de vraag op of hier geen regels rond zijn. Of dat de bevolking daar überhaupt iets van weet dat de politie daar zich anders voordoet om aan 'belastende' foto's op facebook-profielen te komen...

(maar ergens is dit stiekem ook wel gewoon een zeer grappig bericht! :) )

Wouter
26th November 2009, 17:52
Sommige mensen kunnen hier misbruik van maken, door een acc te openen onder een andere indentiteit, die ze ergens op het internet hebben gevonden.
Die gast had gewoon moeten zeggen dat dat zijn account niet was maar van een onbekende of iemand die hem een peer wil stoven, dat die foto één grote photoshop is, en dat hij er niets mee te maken heeft. Dat ze maar met ip adressen enzo afkomen, er één groot onderzoek naar doen en daar hun tijd aanverliezen... Al dat bewijs is geen bewijs, het is verkregen onder niet-geregulariseerde omstandigheden en daardoor dus makkelijk te verwerpen. Breng dit voor een rechter en die laat je wandelen.

jesse.vervloet
28th November 2009, 14:09
Ik vind dit absoluut niet kunnen dat men de persoonlijke 'tweets' van de mensen zomaar kunnen verspreiden. In de krant 'het laatste nieuws' werden er tijdens de tour de france elke dag enkele berichten van wielrenners die deel namen aan de tour in hun krant gezet. Dit zijn dan misschien nog onschuldige berichten over hun belevenissen tijdens de tour de france maar wanneer er persoonlijke berichten zouden worden geplaatst dan kunnen die ook zomaar door jan en alleman gelezen worden. Dit is een schending van de privacy naar mijn mening.