PDA

Bekijk de volledige versie : Doodstraf voor homoseksuelen

johanvandenbosch
22nd October 2009, 08:22
Oeganda wil doodstraf voor homo's invoeren
Mensenrechtenorganisaties luiden de alarmbel. De Oegandese president Museveni wil de doodstraf invoeren voor homo's. Homoseksualiteit is verboden in het Oost-Afrikaanse land maar de politici willen nu een stapje verdergaan.

Wetsvoorstel
Er is een wetsvoorstel in de maak waarin homoseksuele betrekkingen tussen personen jonger dan achttien gesanctioneerd worden met de doodstraf. Ook homoseksuele betrekkingen door iemand met aids of hiv zal bestraft worden met de dood. Homoseksuelen hebben het sowieso zwaar te verduren in het Afrikaanse land waar ze vogelvrij verklaard zijn. Op de politieke steun kunnen ze dus ook al niet rekenen, integendeel.

"Amoreel"
Mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch zijn niet te spreken over de nieuwste ontwikkelingen in Oeganda. "Het wetsvoorstel heeft als doel om de samenleving nog verder uit elkaar te drijven in Oeganda. Het is ook een poging om een van de meest gemarginaliseerde groepen opnieuw te treffen", zegt Scott Long van Human Rights Watch. "Het wetsvoorstel is niet alleen illegaal maar ook amoreel. Het criminaliseert een groot deel van de bevolking. De regering zou deze groep beter beschermen", besluit Kate Sheill van Amnesty International. (hlnsydney)
Bron : HLN 22/10/09 06u13

Werkelijk, lees ik dit goed, of moet mijn koffie nog inwerken? Doodstraf voor homoseksuelen??? Oh my god...Terug naar de middeleeuwen voor Oeganda. Jezus, ben echt sprakeloos. Dit kan toch NOOIT toegelaten worden door de NATO, EU en noem maar op...

nick.moons
22nd October 2009, 22:05
Ik dacht altijd dat de regering, ondanks wat dan ook, er voor hun bevolking moest zijn. Maar blijkbaar in Oeganda hebben ze er een ander beeld over. In Afrikaanse landen is homoseksualiteit nu eenmaal nog niet echt geaccepteerd. Maar dat je nu de doodstraf krijgt, omwille dat je homo bent. Gaat echt te ver!

Homo's zijn toch ook mensen. Dus vallen zij toch ook onder de mensenrechten, niet?. Deze mensen hebben het niet al te gemakkelijk en nu gaan ze dit doen in Oeganda. Als ze hier niet tegen in gaan, waar gaan we dan naartoe?

Niel.OpdeBeeck
28th October 2009, 21:48
Het is inderdaad overdreven dat men hierop de doodstraf zet maar het is ook zo dat Oeganda nog niet zo goed ontwikkeld is. Hier in onze gewesten heeft het ook lang geduurd voordat we homoseksueel gedrag goedkeurde en veel mensen hebben er precies nog altijd iets tegen.

Esther Horemans
1st November 2009, 11:29
Ik deel allemaal jullie mening hierover. Ze kunnen zich in Oeganda beter concentreren op hun beter ontwikkelen dan op zo'n futiliteiten als het bestraffen van homo's. Ik denk dat iedere mens wel het recht heeft om te zijn wie hij/zij is en daar ook voor mag uitkomen.