Inloggen

Bekijk de volledige versie : Condoom wint aan populariteit bij jonge vrouwen

katrien.anthonis
21st October 2009, 12:55
Condoom wint aan populariteit bij jonge vrouwen

Condooms zijn nu even populair als de pil bij Britse jonge vrouwen wat contraconceptie betreft. Dat is de eerste keer sinds deze cijfers worden bijgehouden.

Vormen van voorbehoedsmiddel
In 2008 en 2009 beschermde 25 procent van de vrouwen jonger dan 50 zich met condooms tegen een ongewenste zwangerschap, evenveel vrouwen doen dit met de pil. Het jaar daarvoor was dit 28 procent voor de pil en 24 procent voor condoom. Andere voorbehoedsmiddelen zijn sterilisatie van de partner (11 procent), sterilisatie van de vrouw (6 procent) en hormonale anticonceptie op lange termijn (11 procent). Sommige vrouwen gebruiken twee methoden. Condooms en de pil zijn populair bij jonge vrouwen, terwijl oudere vrouwen meer vertrouwen op sterilisatie van zichzelf of haar partner.

Dubbele bescherming
Victoria Sheard, medewerker bij een Britse organisatie voor de seksuele gezondheid: "De stijging van het condoomgebruik is heel goed nieuws omdat ze dubbele bescherming bieden tegen zowel seksueel overdraagbare aandoeningen als een zwangerschap."

Bron: HLN, 21/10/2009

Deze maatschappelijke verandering op vlak van voorbehoedsmiddelen is een goede zaak. Het is ten eerste al belangrijk dat (jonge) vrouwen hun voorzorgen tegen een ongewenste zwangerschap nemen. Verder vind ik het nog beter en belangrijker dat ze het condoom meer en meer gebruiken. Een condoom is en blijft het enige voorbehoedsmiddel dat beschermend werkt tegen SOA's. Ik hoop dat deze trent niet enkel binnen de Britse grenzen blijft.

lobke.vervoort
27th October 2009, 19:47
Ik vind het betreurend dat slechts 25% een condoom gebruikt. Het is goed dat het percentage stijgt, maar echt veel vind ik dit niet. Blijkbaar moet er nog meer campagne gevoerd worden rond preventie van SOA's. En die preventie moet dan niet alleen in Engeland gebeuren, maar over heel de wereld. Zeker in Afrika, waar men nog steeds de paus gelooft. Hij beweert dat een condoom het AIDS-probleem niet zal oplossen.

Onderstaande link is een artikel van het laatste nieuws (17 maart 2009) waaruit we de gedachte van de paus tegenover het condoom kunnen afleiden. http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/773462/2009/03/17/Paus-in-Afrika-Condoom-kan-aidsprobleem-niet-oplossen.dhtml

Om terug te komen op de cijfers bij Britse vrouwen: ik denk wel dat we die cijfers ook op een andere manier moeten interpreteren. Het onderzoek werd uitgevoerd bij vrouwen tot 50 jaar. Dat betekent dat er waarschijnlijk veel vrouwen bij zijn met een vaste partner. Als ze allebei weten dat ze geen SOA's hebben, begrijp ik wel dat ze een ander anticonceptiemiddel verkiezen.