Barst
23rd September 2004, 01:24
TAAK 1: MAVO:
Opvolgen van de actualiteit rond ้้n maatschappelijk relevante topic + presentatie
1. Doelen
Ontwikkelen van interesse voor de actualiteit en van de bereidheid om de maatschappelijk relevante actuele gebeurtenissen permanent op te volgen.
Bevragen van de betekenis van gegevens uit de actualiteit voor de pedagogisch-didactische praktijk als kleuterleidster.
2. Procedure
- In het begin van het academiejaar worden er in elke klas 8 gelijke groepen gevormd rond een samen af te spreken actuele, maatschappelijk (dichtbij of wereldwijd) en pedagogisch relevante topic. Elk groepje houdt de actualiteit rond deze topic bij, verwerkt deze en brengt hiervan een presentatie op een nog af te spreken datum.
- Verschillende bronnen moeten worden geraadpleegd (verschillende kranten, tijdschriften, TV-reportages van verschillende zenders, internetsites ).
- De kwaliteit van de verschillende bronnen wordt beoordeeld.
- Je komt tot een genuanceerde stand van zaken.
- Je legt een link met de politieke cultuur in Vlaanderen (standpunten van verschillende politieke partijen en/of maatschappelijke organisaties).
- Je gaat na hoe je topic in de kleuterklas zou kunnen binnenkomen en hoe je daar als kleuterleidster op een zinvolle manier zou kunnen op reageren.
- Je overweegt of het zinvol is om als kleuterleidster deze topic zelf in de kleuterklas binnen te brengen. Je gaat na hoe dat het best zou kunnen gebeuren.
Enkele sites:
http://www.ketnet.be/ketnet_html/subsites/karrewiet/index.html
http://www.pebbels.be/
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/A_Nieuws_overzicht/index.html
http://www.radio1.be/
http://actualiteit.org/
http://www.nos.nl/jeugdjournaal/index.html
http://www.rnw.nl/europe4kids/index.html
http://www.studioglobo.be/studioglobo/11660.html
http://www.broederlijkdelen.be/
http://www.welzijnszorg.be/
3. Timing
Opstart tijdens de eerste les en presentatie in de weken waarin mavo geprogrammeerd staat. (af te spreken welk groepje wanneer).
4. Evaluatie
- De presentatie telt mee voor 50% van de permanente evaluatie.
- Criteria voor de beoordeling:
Logische opbouw
Kwantiteit en kwaliteit van de bronnen
Kwaliteit van de groepsevaluatie van de bronnen
Pedagogische verwerking
Organisatie van een discussiemoment met de klas.
Actief deelnemen aan de verschillende discussiemomenten.
Peer-assesment: je beoordeelt mekaar op vlak van samenwerking binnen de groep.
TAAK 2: MAVO: Stageopdracht
1. Doelen
- Zicht krijgen op de mogelijkheden om in het werkveld / de kleuterschool te werken aan de maatschappelijke vorming van de kinderen.
- Uitproberen van enkele mogelijkheden.
2. Inhoud
1. Maak per stage een inventaris van onderwerpen uit de politieke, sociale, economische actualiteit die de klas / de school binnensijpelen.
2. Ga na hoe die onderwerpen in de klas / de school terechtkomen:
. via (buitenschoolse)ervaringen + verhalen van de kinderen? Welke?
. via ervaringen + inbreng van de leerkracht ? Welke?
. via gebeurtenissen binnen de schoolse context ? Welke?
. andere bronnen?
3. Zoek uit hoe er op school / in de klas met die onderwerpen wordt omgegaan:
. worden ze genegeerd?
. wordt er in een individueel gesprek op ingegaan?
. wordt er in een groepsgesprek op ingegaan?
. wordt er rond gewerkt via activiteiten en / of materialen?
4. Ga na hoe de kinderen reageerden op die aanpak. Evalueer welbevinden en betrokkenheid.
5. Vraag je telkens af hoe je z่lf (als leerkracht) met die onderwerpen zou omgaan en waarom?
6. Probeer tijdens ้้n van je stages een thema uit de actualiteit in je klas te brengen (via een gesprekje - eventueel een filosofisch gesprek -, of een verhaal, een materiaalaanbod, ). Evalueer je bevindingen.
3. Procedure
Opdrachten 1 tot en met 5:
- Per dag: noteer je voor jezelf wat je in verband met deze opdrachten waargenomen en bedacht hebt. Dit hoef je niet af te geven.
- Maak per stageperiode een overzichtsblad met 4 kolommen:
de waargenomen onderwerpen
hoe kwam het in de klas?
de aanpak
de reacties van de kinderen
- Op een apart blad herneem je de onderwerpen (nummers) en noteer je hoe je z่lf met die themas zou omgaan.
Je bewaart deze bladen in je cursus MAVO. Tijdens de lessen wordt ermee gewerkt
Opdracht 6:
Bespreek met je stageleidster de mogelijkheden. Maak daarna een voorbereiding. Maak ten slotte een reflectieverslag.
4. Timing
Opstart in de eerste week dat mavo geprogrammeerd staat en af te geven na de laatste stage, ten laatste op 28 mei.
5. Evaluatie
50% van de permanente evaluatie.
Opvolgen van de actualiteit rond ้้n maatschappelijk relevante topic + presentatie
1. Doelen
Ontwikkelen van interesse voor de actualiteit en van de bereidheid om de maatschappelijk relevante actuele gebeurtenissen permanent op te volgen.
Bevragen van de betekenis van gegevens uit de actualiteit voor de pedagogisch-didactische praktijk als kleuterleidster.
2. Procedure
- In het begin van het academiejaar worden er in elke klas 8 gelijke groepen gevormd rond een samen af te spreken actuele, maatschappelijk (dichtbij of wereldwijd) en pedagogisch relevante topic. Elk groepje houdt de actualiteit rond deze topic bij, verwerkt deze en brengt hiervan een presentatie op een nog af te spreken datum.
- Verschillende bronnen moeten worden geraadpleegd (verschillende kranten, tijdschriften, TV-reportages van verschillende zenders, internetsites ).
- De kwaliteit van de verschillende bronnen wordt beoordeeld.
- Je komt tot een genuanceerde stand van zaken.
- Je legt een link met de politieke cultuur in Vlaanderen (standpunten van verschillende politieke partijen en/of maatschappelijke organisaties).
- Je gaat na hoe je topic in de kleuterklas zou kunnen binnenkomen en hoe je daar als kleuterleidster op een zinvolle manier zou kunnen op reageren.
- Je overweegt of het zinvol is om als kleuterleidster deze topic zelf in de kleuterklas binnen te brengen. Je gaat na hoe dat het best zou kunnen gebeuren.
Enkele sites:
http://www.ketnet.be/ketnet_html/subsites/karrewiet/index.html
http://www.pebbels.be/
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/A_Nieuws_overzicht/index.html
http://www.radio1.be/
http://actualiteit.org/
http://www.nos.nl/jeugdjournaal/index.html
http://www.rnw.nl/europe4kids/index.html
http://www.studioglobo.be/studioglobo/11660.html
http://www.broederlijkdelen.be/
http://www.welzijnszorg.be/
3. Timing
Opstart tijdens de eerste les en presentatie in de weken waarin mavo geprogrammeerd staat. (af te spreken welk groepje wanneer).
4. Evaluatie
- De presentatie telt mee voor 50% van de permanente evaluatie.
- Criteria voor de beoordeling:
Logische opbouw
Kwantiteit en kwaliteit van de bronnen
Kwaliteit van de groepsevaluatie van de bronnen
Pedagogische verwerking
Organisatie van een discussiemoment met de klas.
Actief deelnemen aan de verschillende discussiemomenten.
Peer-assesment: je beoordeelt mekaar op vlak van samenwerking binnen de groep.
TAAK 2: MAVO: Stageopdracht
1. Doelen
- Zicht krijgen op de mogelijkheden om in het werkveld / de kleuterschool te werken aan de maatschappelijke vorming van de kinderen.
- Uitproberen van enkele mogelijkheden.
2. Inhoud
1. Maak per stage een inventaris van onderwerpen uit de politieke, sociale, economische actualiteit die de klas / de school binnensijpelen.
2. Ga na hoe die onderwerpen in de klas / de school terechtkomen:
. via (buitenschoolse)ervaringen + verhalen van de kinderen? Welke?
. via ervaringen + inbreng van de leerkracht ? Welke?
. via gebeurtenissen binnen de schoolse context ? Welke?
. andere bronnen?
3. Zoek uit hoe er op school / in de klas met die onderwerpen wordt omgegaan:
. worden ze genegeerd?
. wordt er in een individueel gesprek op ingegaan?
. wordt er in een groepsgesprek op ingegaan?
. wordt er rond gewerkt via activiteiten en / of materialen?
4. Ga na hoe de kinderen reageerden op die aanpak. Evalueer welbevinden en betrokkenheid.
5. Vraag je telkens af hoe je z่lf (als leerkracht) met die onderwerpen zou omgaan en waarom?
6. Probeer tijdens ้้n van je stages een thema uit de actualiteit in je klas te brengen (via een gesprekje - eventueel een filosofisch gesprek -, of een verhaal, een materiaalaanbod, ). Evalueer je bevindingen.
3. Procedure
Opdrachten 1 tot en met 5:
- Per dag: noteer je voor jezelf wat je in verband met deze opdrachten waargenomen en bedacht hebt. Dit hoef je niet af te geven.
- Maak per stageperiode een overzichtsblad met 4 kolommen:
de waargenomen onderwerpen
hoe kwam het in de klas?
de aanpak
de reacties van de kinderen
- Op een apart blad herneem je de onderwerpen (nummers) en noteer je hoe je z่lf met die themas zou omgaan.
Je bewaart deze bladen in je cursus MAVO. Tijdens de lessen wordt ermee gewerkt
Opdracht 6:
Bespreek met je stageleidster de mogelijkheden. Maak daarna een voorbereiding. Maak ten slotte een reflectieverslag.
4. Timing
Opstart in de eerste week dat mavo geprogrammeerd staat en af te geven na de laatste stage, ten laatste op 28 mei.
5. Evaluatie
50% van de permanente evaluatie.