PDA

Bekijk de volledige versie : Pensioenleeftijd Nederlanders verhoogt van 65 naar 67 jaar


Barst
15th October 2009, 21:54
Pensioenleeftijd Nederlanders verhoogt van 65 naar 67 jaar


De drie partijen van de regering-Balkenende hebben vanavond een akkoord bereikt over het verhogen van de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar.


Deze week hebben de minister en de staatssecretaris van Sociale Zaken, Piet Hein Donner en Jetta Klijnsma, intensief overleg gevoerd over het pensioen met de fractievoorzitters van de drie regeringspartijen, het christendemocratische CDA, de sociaaldemocratische PvdA en de conservatief-protestantse ChristenUnie.

De pensioenleeftijd gaat eerst in 2020 naar 66 jaar en vervolgens in 2025 naar 67 jaar.

Iedereen die op 1 januari 2009 55 jaar of ouder is, is pensioengerechtigd als hij 65 wordt, aldus de openbare omroep NOS. Jongere mensen moeten langer doorwerken. Mensen mogen hooguit 30 jaar zwaar werk doen. Daarna moet de werkgever lichter werk aanbieden. Slaagt de werkgever daar niet in, dan moet hij de de werknemer tot zijn 67ste doorbetalen.


Blog HLN, 15/10/09 (anp/lb)

Ann Wulleman
20th October 2009, 21:32
Over de pensioenleeftijd wordt al zeer lang gediscussieerd en veranderd binnen de rubriek 'PENSIOEN'.

Op 65-jarige leeftijd op pensioen gaan is volgens mij een zeer realistische leeftijd. Ik begrijp niet waarom de regering de pensioenleeftijd steeds wil verhogen. Mensen moeten toch ook nog even kunnen genieten van hun leven. Als tweede zou het toch ook beter zijn voor de jonge mensen dat ze kunnen beginnen werken op een plaats waar net iemand op pensioen is gegaan. Op pensioen gaan betekent ook dat er terug nieuwe werkgelegenheden ontstaan waardoor mensen niet meer hoeven te doppen. Door de leeftijd naar 67 te verhogen, werken mensen alweer 2 jaar langer en dus 2 jaar dat er minder afgestudeerde kunnen beginnen met werken.

De sprong van 65 naar 67 is trouwens ook zo klein dat ik echt niet begrijp waarom ze zoveel moeite hebben gedaan om dit toch door te voeren in Nederland.