PDA

Bekijk de volledige versie : Tom De Meester

Barst
15th October 2009, 16:03
[COLOR=Red][SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]"Electrabel legt 850 miljoen euro op tafel, krijgt een schuld van 500 miljoen euro kwijtgescholden, en trekt het resterende bedrag van zijn belastingen af. In 'ruil' krijgt het bedrijf uitzicht op 13,5 miljard euro woekerwinsten uit de kerncentrales. De vennootschapsbelasting? Kruis erover. En de consument? Hij mag blijven betalen."[/FONT][/SIZE][/COLOR]
Tom De Meester

johanvandenbosch
17th October 2009, 08:59
:haha:
Minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) is absoluut niet verbaasd dat GDF Suez dit jaar geen 500 miljoen euro zal bijdragen aan de begroting. De topman van Suez kondigde dat vandaag aan op een persconferentie. "Wij wisten dat allang", reageert Vanhengel.

[COLOR=DarkOrange]Op een persconferentie in Parijs liet Gerard Mestrallet (foto), de topman van GDF Suez, verstaan dat zijn bijdrage aan de Belgische begroting dit jaar "geen 500 miljoen euro, maar zero" zal zijn.[/COLOR]

AP Tijdens de onderhandelingen over de begroting afgelopen week werd vastgelegd dat Electrabel vanaf 2010 jaarlijks een bijdrage moet betalen tussen 215 en 245 miljoen euro, in ruil voor het langer openhouden van de kerncentrales van Doel en Tihange. De regering wilde in een niet zo ver verleden de energiereus echter ook dit jaar 500 miljoen euro laten betalen.

De Franse moedermaatschappij van Electrabel vocht die bijdrage echter aan voor de rechter. Minister van Begroting Guy Vanhengel (foto bovenaan) reageert dan ook niet verbaasd op de uitspraken van Mestrallet. "Ik ben net verbaasd dat dit nieuws is, wij wisten dit al lang."

"500 miljoen geschrapt uit begroting"
Vanhengel zegt dat de regering inderdaad ooit op die 500 miljoen had gerekend, "maar wij wisten al lang dat de bedragen die waren ingeschreven in 2009 betwist werden door Suez", zegt Vanhengel. "Wij hebben die bedragen er bij de begrotingsaanpassing dan ook uitgehaald, omdat we weten dat die in 2009 niet betaald zullen worden."

Volgens Vanhengel blijven de bedragen wel als “vastgesteld recht” in de begrotingen 2008 en 2009 staan, omdat de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan in een geschil over eerdere bijdragen van Electrabel.

De teleurstelling over de gemiste 500 miljoen euro is al doorgeslikt. "Het belangrijkste was een goede sluitende deal te maken voor 2010, voor 2011 en voor alle jaren die daarop volgen", benadrukt Vanhengel.

Hij geeft wel toe dat het tekort op de begroting 2009 nu wel groter is, zonder die 500 miljoen. Dat geld zal nu geleend moeten worden. "Al wat de overheid niet int in functie van uitgaven die ze moet doen, verhoogt de staatsschuld en dat wordt geleend", zegt Vanhengel. "Maar we weten dat we de volgende jaren het geld wel zullen innen en de staatsschuld weer zal dalen."

"Ik heb helemaal niets verzwegen"
Premier Herman Van Rompuy heeft in de Kamer gereageerd op beschuldigingen van de oppositie als zou hij hen hebben voorgelogen in verband met de bijdrage van Electrabel.

"Ik heb helemaal niets verzwegen", klonk het verontwaardigd. "2008 is betaald en in betwisting, idem voor 2009. Het blijft ingeschreven in de begroting. Er is een betwisting voor het Grondwettelijk Hof en de zaak zal logisch worden geregeld als er een arrest is. Het akkoord slaat op 2010-2014."

Bron : www.deredactie.be 15/10/2009

johanvandenbosch
21st October 2009, 07:29
Blijkbaar is er een probleem in communicatie tussen electrabel en onze minister.
De topman van electrabel België (dus niet de CEO van Suez) deelde mee dat er centen voor handen zijn, als de regering hier achter vraagt.
Hmmm, in deze moderne tijd...zo'n slechte communicatie? Vreemd!

johanvandenbosch
22nd October 2009, 07:13
De kogel is door de kerk. Suez heeft gezegd te zullen betalen.
Zouden ze ook niet wat op mijn rekening willen storten als ik het hen beleefd vraag? :champa: