PDA

Bekijk de volledige versie : Legerkazernes als gevangenissen?

Barst
15th October 2009, 01:33
'Vorm legerkazernes om tot gevangenissen'

BRUSSEL - Minister van Justitie De Clerck en minister van Defensie De Crem, beiden van CD&V, hebben in het journaal van de Franstalige commerciële zender RTL-TVi woensdag het idee geopperd om de gesloten legerkazernes om te vormen tot gevangenissen.

"Ik denk dat dat een goede oplossing is", zei De Crem in een interview in de marge van de commissie Defensie van de Kamer en de Senaat. Hij wil het idee in elk geval niet uitsluiten. "Er zijn geschikte locaties. Ik heb het er al over gehad met mijn collega De Clerck en ik laat de deur open. Er moet wel nog onderhandeld worden met de lokale overheden," legde hij uit.

De Defensieminister heeft woensdag zijn hervormingsplan voor het leger voorgesteld in het parlement. Dat plan voorziet de sluiting van zowat twintig kazernes. Minister van Justitie De Clerck heeft nog geen zekerheid over het project om Belgische gevangenen in Nederlandse cellen onder te brengen, om de overbevolking in de Belgische gevangenissen aan te pakken.

Blog DS, 15-10-2009

laurens.taels
16th October 2009, 16:05
Ik vind het structureel gezien een goed idee. De regering heeft beslist om het financiële kraantje van het leger wat dichter te schroeven, dus zal het leger het met minder middelen moeten doen. Bovendien kampen de gevangenissen met een overschot aan gevangenen en kunnen ze de controle over hen niet garanderen (voldoende voorbeelden het afgelopen jaar).

Als we dan deze vergelijking omzetten in de praktijk, kunnen we stellen dat de kazernes inderdaad plaats kunnen maken voor extra gevangenissen.
Al zie ik wel één probleem: maandelijks lezen we voorbeelden van cipiers die het werk neerleggen. Een vraag die meneer De Clerck zal moeten beantwoorden, is hoe hij de mensen overtuigd krijgt om als cipier aan de slag te gaan? De cipiers vinden nu al dat ze met te weinig mankracht zijn in de bestaande gevangenissen.