PDA

Bekijk de volledige versie : Racistische mail in mijn mailbox... En wat nu?


Barst
7th October 2009, 01:26
Kreeg onlangs onderstaande bijlage in mijn mailbox van een (gepensioneerde) ex-collega... Kon er eigenlijk helemaal niet mee lachen, want onversneden racistische ondertoon! :mad:
Maar wat moet ik hier nu mee? Collega terugmailen dat ik met dergelijke posts niet gediend ben? Maar dan zet ik mijn vriendschapsrelatie met haar wel degelijk op het spel... :( Of moet ik het dan toch maar zo laten en doen alsof mijn neus bloedt? :confused:

wim leenaerts
7th October 2009, 08:28
Ik kreeg enkele weken geleden van mijn schoonbroer - en tevens erg goede vriend - een gelijkaardige mail in mijn mailbox (zie onderaan).
Aangezien hij maar al te goed weet hoe ik over zoiets denk, heb ik hem hieromtrent ook even volgend replytje gestuurd:
[Insert naam], wil je aub volgende keer zo'n racistische prietpraat niet meer naar mij doormailen? Ik walg namelijk van zulke kortzichtige, bevooroordeelde en onverdraagzame uitspraken zoals hieronder. Als het dan nog zou kloppen, maar de helft van wat er staat is totaal van de pot gerukt en slaat nergens op. En over de taalfouten van iemand die beweert dat hij/zij zo vlot de Nederlandse taal beheerst zal ik maar zwijgen...

Uiteraard ken ik mijn schoonbroer vrij goed en weet ik dat hij zich door mijn reactie niet beledigd zal voelen, hij kent me goed genoeg om zo'n reactie te verwachten. Zo zou ik op de mail van jouw ex-collega (ken ik haar? ;) ) niet reageren, maar ik vind wel degelijk dat je moet reageren. Zeker als het een collega is uit de lerarenopleiding, want daar kan dat helemaal niet vind ik...

Anderzijds, het kan natuurwelijk wel humoristisch bedoeld zijn. Ik vind het persoonlijk niet grappig, maar ik vind dat er onder het mom van humor wel veel gezegd mag worden. Zelf durf ik volgende erg groffe grap na een 'disclaimer' wel eens ten berde brengen:
Wat is goed van binnen en slecht van buiten?
Een Marokkaan met botkanker.
Grof en uiteraard niet gemeend, maar ik zie er wel de humor van in.

Hier de betreffende mail:

AAN ALLE VLAMINGEN, ZO ZOU HET MOETEN ZIJN!
Zo veel mogelijk doorsturen - Aan alle Vlamingen !!!!!!!!!!-

Wij respecteren onze buren en zullen hen helpen in tijden van nood.
Doch, wij zijn Vlaming. Dat is niet Marokkaan, niet Pool, niet Albanees.
Onze taal is Nederlands en niet Arabisch, niet Russisch en niet Aziatisch.
Onze kinderen leren Vlaams/Nederlands vanaf hun 3 de levensjaar (en vroeger) in school,
en wanneer wij als blanke Belgen deze taal niet kennen,
dan zijn wij onder geschoold en kansloos in onze maatschappij.
Waarom zijn niet Nederlands sprekende migranten dan ineens bevoorrechte burgers?

Wij dragen jeansbroeken met een hemd en onze vrouwen dragen rokken met topjes.
Wij dragen geen lang kleed en geen hoofddoeken.
Wij hebben jaren gevochten om in deze kledij te mogen lopen.
Als onze blondines in onze 'vreemde Belgen' hun thuisland met hun rokjes en topjes rondlopen,
dan krijgen zij de meest verlagende verwijten.
Wel het ene plezier is het andere waard.

Waarde migrant; RESPECT begint bij Uzelf.
Als U zich beledigd voelt door een dame met korte rok en décoleté,
blijf dan waar je bent dan hoef je er niet naar te kijken.
Wij eten friet met varkensbrochette, en brood met hesp.
Als U daar een probleem mee heeft dan is dat Uw probleem. Wij eten dit al 500 jaar !!!

'De leeuw van Vlaanderen, hij leeft' is onze leuze en wie daar niet mee kan leven gaat maar kamelen bewonderen!
Als U dat niet bevalt gaat U maar in een land leven waar Allah baas is en in een Moskee woont,
maar uit naam van ALLE fiere Vlamingen, Allah is hier niet welkom en zijn huis nog veel minder.
Wanneer wij als blanke Vlamingen een misdrijf begaan dan worden we gestraft met celstraf en/of boete.
Wel dit geldt ook voor onze niet blanke Vlamingen, al denken/vinden zij dat zij als gasten meer voorrechten hebben.

Wanneer iedereen dit allemaal gaat beseffen,
dan gaan we misschien onze naam Vlaming en onze cultuur kunnen redden waar onze voorvaderen hun bloed,
zweet en tranen voor hebben gelaten.
Met achting van een trotse Vlaming.

Ian.Sourdeau
7th October 2009, 12:15
[QUOTE=Barst]Kreeg onlangs onderstaande bijlage in mijn mailbox van een (gepensioneerde) ex-collega... Kon er eigenlijk helemaal niet mee lachen, want onversneden racistische ondertoon! :mad:
Maar wat moet ik hier nu mee? Collega terugmailen dat ik met dergelijke posts niet gediend ben? Maar dan zet ik mijn vriendschapsrelatie met haar wel degelijk op het spel... :( Of moet ik het dan toch maar zo laten en doen alsof mijn neus bloedt? :confused:[/QUOTE]

Hij is wel best grappig vind ik zelf. Maar als je er zelf niet mee gediend bent zou ik zeker en vast je ex-collega hier over aanspreken. Maar kan deze mail nu zoveel kwaad? Hoeveel word er niet gespot met onze godsdienst of cultuur. Wij lachen eens en leven verder. Ze zouden het zelfde moeten doen.

Niet dat ik racist ben, of racistische neigingen heb, maar soms word er te snel naar het woord racisme gegrepen.

Believing Bart
7th October 2009, 15:03
In een vriendschap moet ge toch uw mening kunnen zeggen, niet?

Natuurlijk zou ik hier op reageren. Reageren betekent niet de andere persoon afwijzen, maar wel dat soort van humor afwijzen. Want misschien is die andere persoon helemaal niet racistisch, maar ligt haar/zijn humorgehalte op een andere grens.

En het is goed om in een vriendschap je eigen grenzen aan te geven. (Net zoals in alle andere relaties, zeker.)

Barst
9th October 2009, 01:29
[QUOTE=wim leenaerts]Zo zou ik op de mail van jouw ex-collega (ken ik haar? ;) ) niet reageren, maar ik vind wel degelijk dat je moet reageren. Zeker als het een collega is uit de lerarenopleiding, want daar kan dat helemaal niet vind ik...[/QUOTE]
Nee, gelukkig niet! :slash: Dat zou er nog aan ontbreken! :faint:

foets
10th October 2009, 18:37
Als jullie toch zulke goede vrienden zijn zou ik het zeggen. Waarschijnlijk bedoelde ze het maar om te lachen. Maar dan weet ze wel dat ze zulke mails niet naar u hoeft te sturen en zal ze het wel begrijpen. Je moet gewoon je eigen mening tegen haar vertellen want eerlijkheid duurt het langst zeggen sommige mensen wel eens.

wim leenaerts
11th October 2009, 09:04
[QUOTE=foets]want eerlijkheid duurt het langst zeggen sommige mensen wel eens.[/QUOTE]
Sommige mensen 'zeggen' ook nog steeds dat de aarde plat is, maar dat maakt het nog niet waar natuurlijk :D

nathalie.geyzen
11th October 2009, 15:29
[QUOTE=Ian.Sourdeau]Hij is wel best grappig vind ik zelf. Maar als je er zelf niet mee gediend bent zou ik zeker en vast je ex-collega hier over aanspreken. Maar kan deze mail nu zoveel kwaad? Hoeveel word er niet gespot met onze godsdienst of cultuur. Wij lachen eens en leven verder. Ze zouden het zelfde moeten doen.

Niet dat ik racist ben, of racistische neigingen heb, maar soms word er te snel naar het woord racisme gegrepen.[/QUOTE]

Wat iedereen van die mail vind, is persoonlijke mening. Ikzelf vind die mail ook racistisch en bovendien zelfs niet eens grappig.

Als je hier echt niet mee gediend bent, vind ik - zoals de meerderheid hier - dat je eerlijk moet kunnen zijn. Als je het niet al te grof aanbrengt, zal zij dat best wel verstaan hoor. Anders is het inderdaad geen goede vriendschap.

jesse.stofmeel
13th October 2009, 10:26
Als men voor elke "onpasselijke" of "brutale" mail of post, een opmerking moet gaan maken, dan kan je nog lang replyen.
Deze dingen zijn voor de grap bedoeld en ze zijn verdomd grappig ook. De reacties op dit onderwerp varieren van mijn mening tot mensen, die precies het idee hebben dat deze mails en posts over de hele wereld verspreid worden door een supernazi of iets dergelijks. Een beetje "racisme" (eigenlijk is het geen racisme) is gegrond en kan geen kwaad.

Er is een verschil tussen moppen maken over marrokanen en marrokanen begroeten met de middelvingers of vuisten.

Til er niet zo zwaar aan. :Party:

wim leenaerts
13th October 2009, 13:52
[QUOTE=jesse.stofmeel]Een beetje "racisme" (eigenlijk is het geen racisme) is gegrond en kan geen kwaad.[/quote]
Verklaar u nader. Waarom is dit geen racisme? En waarom is 'een beetje racisme' gegrond?

En misschien ook nog: waar zit de humor in deze mail? Wat is er grappig aan? Ik weet wel dat een grap zijn waarde verliest als je hem moet gaan uitleggen, maar je mag toch proberen.

Barst
14th October 2009, 02:38
[QUOTE=jesse.stofmeel]Til er niet zo zwaar aan. :Party:[/QUOTE]
Nou... :rolleyes: Al zou ik wel willen dat het allemaal zo simpel was... :doh: Als dat overigens de incarnatie moet zijn van je 'You don't have to fear', dan voel ik mij allesbehalve 'gerust'... :shocked:

Wouter
15th October 2009, 10:05
Dat eerste voorbeeld lach je toch weg? Door met iets te lachen ga je iets meer relativeren, heb liever dat het in grapvorm doorkomt dan in teksten die gebaseerd zijn op slechte cijfers waarin beweerd wordt dat het allemaal profiteurs zijn die zonder hun gat op te heffen hier van de staat profiteren, het tegendeel is waar als ik hier rondkijk, die mannen hebben het nie simpel in onze maatschappij en werk vinden is allesbehalve gezeverd. Bwoah, zo'n mails lach je toch weg? Let, ik zeg wel dat ik ze daarom niet verdomd grappig vind, 'k denk er het mijne van, lees ze, en simpele delete. Ik maak me daar al lang niet meer moe in, is zoals de nederlander-belg mopjes, of "le p'tit Belge" Franse moppen, en geloof me vrij, de Marokkanen hier op m'n werk hebben ook moppen over Vlamingen en dergelijke mails waarin beweerd wordt dat we hen niet erkennen in hun persoon, dat we racistisch zijn, het hoofddoekverbod waarmee ze ons allemaal over dezelfde kam scheren etc etc.. :zzz:
Erger zijn de serieuze mails, meestal uit VB-hoek, daar kan ik me veel meer in opjagen omdat de ondertoon serieus is en bedoeld om op te hitsen en totaal misse beelden in ons 'serieuze hersengedeelte' steken. Grapvorm, nah :champa:

wim leenaerts
15th October 2009, 19:53
[QUOTE=Wouter]Erger zijn de serieuze mails, meestal uit VB-hoek, daar kan ik me veel meer in opjagen omdat de ondertoon serieus is en bedoeld om op te hitsen en totaal misse beelden in ons 'serieuze hersengedeelte' steken. Grapvorm, nah :champa:[/QUOTE]
Het probleem dat ik met deze mail heb, is dat ik ook maar nergens een indicatie bespeur van enige humoristische bedoeling.
Ik zie geen greintje humor.
Humor komt voor uit onverwachte invalshoeken en het anders bekijken van een bestaande situatie.
Deze uitspraken zouden letterlijk uit de mond van een VB'er kunnen komen. Het enige dat misschien wat op humor wijst is het 'parodiëren' van de 10 geboden, maar zelfs dat...

dieter.tielemans
16th October 2009, 11:13
Bestaat er hier in dit land ook nog niet zoiets als "vrije meningsuiting" ? ? ? :wave: :wave: :wave:

En overigens waarom moeten wij ons druk maken om het feit dat "zij" hier misschien aanstoot aan zouden kunnen nemen...

Wij mogen Mohammed zogezegd niet afbeelden, en moet daarom de tekenaar politiebescherming krijgen? in anonimiteit leven? Daar worden dan blijkbaar weer géén vragen bij gesteld ... Oké er bestaat nog altijd zoiets als respect voor andere culturen maar ik vind deze mail wel allesbehalve respectloos.

Zoals reeds gezegd, er worden ook mopjes over ons gemaakt. Deze mail van de 10 geboden is gewoon grappig. Punt andere lijn!

jesse.stofmeel
16th October 2009, 11:27
[QUOTE=wim leenaerts]Verklaar u nader. Waarom is dit geen racisme? En waarom is 'een beetje racisme' gegrond?

En misschien ook nog: waar zit de humor in deze mail? Wat is er grappig aan? Ik weet wel dat een grap zijn waarde verliest als je hem moet gaan uitleggen, maar je mag toch proberen.[/QUOTE]

Waarom is dit geen racisme? --> Omdat ,zoals ik al zei, er een verschil is tussen 1) moppen tappen over buitenlanders en 2) ze overal waar je ze tegenkomt, beginnen uit te schelden of uit te dagen zodat het tot een gevecht zou komen.
Wees nu eerlijk, de mensen die deze mails versturen zijn hetzelfde als die moppentappers. Ze verspreiden hun mop gewoon over een veel groter publiek.
Er is een duidelijke gradatie in het "erover gaan". Als je er bij stilstaat is zo'n mop toch niet erg, als je bedenkt dat er andere mensen zijn die er SERIEUS zo over denken. veel mensen staan er precies niet bij stil, dat deze moppen NIET SERIEUS bedoeld zijn.


En dan: Waar zit de humor in deze mail? --> Er wordt een loopje genomen met de christelijke 10 geboden en deze worden dan vervormd zodat het de stereotype gedachte dat vele mensen over "de buitenlander" heeft, wordt samengevat. Het rijmen geeft deze mail een zekere luchtigheid, alsof iemand gewoon eventjes een versje wou uitvinden. Want zeg nu zelf "Door gebouwen zul je vliegen" = grappig. :D :haha:

Overigens vind ik mensen, die deze mail serieus opnemen, te begaan met de problematiek rond buitenlanders.

Duidelijk?? :bump:

wim leenaerts
16th October 2009, 21:20
[QUOTE=jesse.stofmeel]en 2) ze overal waar je ze tegenkomt, beginnen uit te schelden of uit te dagen zodat het tot een gevecht zou komen.[/quote]
Als ik in deze situatie zat, zou ik toch mijn eigen houding eens bekijken, want daar zit toch ook iets niet juist vrees ik. Persoonlijk heb ik namelijk wat jij zegt nog niet ondervonden. Uiteraard zijn er allochtonen die reageren als je hen aanstaart, maar zo ken ik ook een hoop autochtonen. Hier in Beerse wordt regelmatig gevochten, niet met allochtonen, maar gewoon blanken onder elkaar. Vorig jaar zijn er nog 2 scoutsleden het ziekenhuis in elkaar geslagen door een groepje neonazi's wiens pad ze toevallig kruisten op hun fietsje. Rotte appels heb je overal.

Dus geen ongegronde veralgemeningen graag. Zeker niet als je in het onderwijs zoekt te stappen. Je krijgt gegarandeerd allochtone leerlingen in de klas, ik hoop dat je hen dan toch het voordeel van de twijfel zal gunnen.

veel mensen staan er precies niet bij stil, dat deze moppen NIET SERIEUS bedoeld zijn.
Tenzij je de 'moppentapper' persoonlijk kent, is deze stelling even ongegrond als mijn stelling dat het wel serieus bedoeld lijkt.

zodat het de stereotype gedachte dat vele mensen over "de buitenlander" heeft, wordt samengevat.
Niet alleen wordt samengevat, maar ook nog maar eens wordt benadrukt en verder wordt verspreid. Zelfs als het zo niet bedoeld is, verspreid je met 'moppen' als deze de meme dat allochtonen per definitie profiteurs en lastpakken zijn.

Overigens vind ik mensen, die deze mail serieus opnemen, te begaan met de problematiek rond buitenlanders.
Jij kent duidelijk persoonlijk geen buitenlanders, dan zou je wel anders praten. Er ís een problematiek, maar het is níet altijd hun schuld. Ik beweer niet dat het allemaal engeltjes zijn, zeker niet (getuige o.a. de recente problemen in Brussel, zie http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=26045, maar lees ook even de reactie van Paul Goossens), maar het is ook niet allemaal 'krapuul'. En zoals eerder al gezegd, vinden we bij autochtonen even goed krapuul (lees: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=26105), maar die berichten trekken doorgaans niet zoveel aandacht als die met allochtonen wegens niet interessant/spectaculair genoeg.

btw: Mensen die mij kennen (waaronder 'tha master' himself ;) ) zullen kunnen bevestigen dat met mijn gevoel voor humor alles wel in orde is, maar met onderstaande uitspraak ben ik het hoegenaamd niet eens.
Want zeg nu zelf "Door gebouwen zul je vliegen" = grappig.
Nope. Niet in mijn wereld.

jesse.stofmeel
20th October 2009, 11:24
[QUOTE=wim leenaerts]Als ik in deze situatie zat, zou ik toch mijn eigen houding eens bekijken, want daar zit toch ook iets niet juist vrees ik. Persoonlijk heb ik namelijk wat jij zegt nog niet ondervonden.

Dus geen ongegronde veralgemeningen graag. Zeker niet als je in het onderwijs zoekt te stappen. Je krijgt gegarandeerd allochtone leerlingen in de klas, ik hoop dat je hen dan toch het voordeel van de twijfel zal gunnen.[/QUOTE]

Ik heb de vergelijking gemaakt tussen extremen. Tuurlijk zal er niet zo snel een situatie, zoals hier beschreven, voorkomen. Ik heb zo'n situatie ook nog niet ondervonden, maar ze zijn er wel. Het is gewoon om het verschil te benadrukken tussen er een mop over maken en daadwerkelijk racistische daden verrichten.

Overigens heeft dit ook niet met "mijn houding" te maken en om het idee duidelijk te maken, maak ik wel een veralgemening. Ik ga niet elk type mens opnoemen. Maar heb ik geoordeeld over allochtonen of racisten? Nee, ik zeg gewoon hoe luttel deze zaak is: een discussie over een mail, die nog honderden varianten heeft.


[QUOTE=wim leenaerts]Niet alleen wordt samengevat, maar ook nog maar eens wordt benadrukt en verder wordt verspreid. Zelfs als het zo niet bedoeld is, verspreid je met 'moppen' als deze de meme dat allochtonen per definitie profiteurs en lastpakken zijn.[/QUOTE]

Als je die mop leest, ga je heus niet ineens racist worden en als je er "een beetje racistisch" over denkt, dan zat dat "racisme" wel al langer in "jouw systeem". Deze moppen kunnen bij deze bepaalde mensen misschien wel een versterkend effect hebben, maar ze zullen nooit aanzet geven tot racisme.


[QUOTE=wim leenaerts]Jij kent duidelijk persoonlijk geen buitenlanders, dan zou je wel anders praten. Er ís een problematiek, maar het is níet altijd hun schuld. Ik beweer niet dat het allemaal engeltjes zijn, zeker niet, maar het is ook niet allemaal 'krapuul'. En zoals eerder al gezegd, vinden we bij autochtonen even goed krapuul, maar die berichten trekken doorgaans niet zoveel aandacht als die met allochtonen wegens niet interessant/spectaculair genoeg.[/QUOTE]

Ik zeg niet dat er geen problematiek is, maar dat sommige mensen er te hard mee zijn begaan. Mensen die geen allochtonen kennen, trekken zich er, in het algemeen, bitter weinig van aan. Als men wel allochtone vrienden of kennissen heeft, zal men er zich sneller voor inzetten om hun integratie te verbeteren.

En je zegt nu zelf dat berichten over autochtone misdaden, minder aandacht trekken dan berichten over allochtone misdaden.
Wil dit dan niet zeggen dat "het nieuws" zelf racistisch is? Als ze het zelf benadrukken, door er meer aandacht aan te besteden?

:slash:

jeroen.ooms@edu.khk.
31st October 2009, 22:53
Ik vind "de 10 (of in dit geval 12) geboden" eerlijk gezegd best wel grappig. Ik ga ervan uit dat dit als een humoristische boodschap was bedoeld en kan er dus wel mee lachen, maar ik vind het wel héél grof en begrijp dat vele mensen hier aanstoot aan nemen.
Als dit niet als humor bedoeld was, zou ik me toch serieuze vragen beginnen stellen bij de mentaliteit van de mensen die dit maakten.
Hoe je het ook keert of draait: het gaat hier om een racistische boodschap en die hoor je eigenlijk niet te verspreiden.
Moslims krijgen het vaak hard te verduren in België de laatste tijd. Ik vind eerlijk gezegd dat dit niet kan. Ik ben totaal niet voor de Islam, maar als mensen kiezen voor die godsdienst heb ik daar respect voor.
Maar humor staat los van de realiteit en daarom vind ik dat je hier wel mee mag lachen, maar ik zou het zelf niet verspreiden.