PDA

Bekijk de volledige versie : Winnaars & verliezers 03-10-2009


Barst
3rd October 2009, 16:15
VERLIEZERS


1. Philippe Muyters

De Vlaamse minister van Begroting, Philippe Muyters (N-VA), kan niet tellen. Hij heeft de cijfertjes de laatste maanden wel vaker zien dansen, maar deze week was hij wel heel creatief in zijn sommen. In het begrotingsdebat hield hij voet bij stek: 'Ik kan tellen en ik zal blijven tellen. 117 miljoen bestaat uit 72 en 35. Voor wie kan tellen, is 35 en 72 117.' Gelukkig heeft hij van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, zijn vroegere werkgever, vrijdag een rekenmachine gekregen.


2. Pieter De Crem

De federale minister van Defensie, Pieter De Crem (CD&V), kan niet meten. Hij heeft een Portugese Airbus geleased die in geen enkele hangar van Melsbroek past. Geen probleem, repliceerde hij deze week op de interpellaties in het parlement, de vorige kon er ook niet in. Dus die Flahaut (PS) had ook al geen meetlat.


3. De Turkse schoenengooier

Hij kan niet mikken, de Turkse student die deze week een sportschoen naar directeur Dominique Strauss-Kahn van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) lanceerde. De Fransman had net een voordracht gegeven aan de universiteit in Istanbul, toen het protest losbrak. Hij bleef kalm glimlachen, terwijl de student hardhandig werd afgevoerd.


4. De hond van Chirac

Hij kan zich niet neerleggen bij zijn degradatie, Sumo, de hond van de Franse oud-president Jacques Chirac. Hij is zo boos dat hij het Elysée heeft moeten ruilen voor een 'bescheiden woning' aan de Seine dat hij zijn baasje eens flink in de buik gebeten heeft. De Chiracs hebben hem prompt verbannen naar het platteland, waar hij weer een tuin heeft die zo groot is als die van het presidentiële optrekje in Parijs.



WINNAARS


1. Erik Van Looy

De thriller Loft is volgens het Vlaamse publiek de beste Vlaamse film ooit en de regisseur ervan is tien kilo afgevallen, niet van ellende of vanwege de Mexicaanse griep, maar uit vrije wil. Alleen maar goed nieuws, dus, voor Erik Van Looy, die stralend aan een nieuw seizoen van De slimste mens kan beginnen. Het geheim van zijn dieet? Minder cola, mayonaise en andere cholesterolverpesters. Of dat ook betekent dat de mopjes in zijn quiz iets minder vettig zullen zijn, is onduidelijk.


2. Rupert Grint

Hoe raak ik van mijn kinderachtige Harry Potter-imago af, vroeg de Britse acteur Rupert Grint (21) zich af. Ik speel de hoofdrol in een film met seks, drank en drugs. Op het filmfestival van Berlijn liep de vertoning aardig en de reacties waren lovend. Maar niemand wil Cherrybomb in de bioscoop verdelen. Dus zocht Grint steun bij zijn publiek. Op zijn website www.cherrybombmovie.net porde hij de fans aan om een petitie te tekenen. Hij heeft al meer dan 10.000 handtekeningen binnen. Dank u, Harry Potter-fans.


3. Een op de twee baby's

Als het dezelfde vaart blijft lopen met de levensverwachting, dan is er goed nieuws voor de baby's van vandaag. Zeker een op de twee kinderen die nu geboren worden, wordt 100 jaar. Dat hebben wetenschappers van de universiteit van Odense in Denemarken berekend. Nog beter nieuws: ze zullen ook nog in redelijke gezondheid zijn. Maar wie gaat al die pensioenen betalen?


4. Bel-me-niet.nl

Zo populair is www.bel-me-niet.nl dat het net al meteen na de lancering donderdag compleet overbelast was. Nederlanders kunnen zich op die website registreren als ze niet wensen dat bedrijven hen nog langer ongevraagd opbellen voor een verkooppraatje. We kunnen niet wachten op de .be-versie.


DS, 03-10-2009