PDA

Bekijk de volledige versie : Nederland wil flessenwater bannen


Barst
3rd October 2009, 02:43
Nederland wil flessenwater bannen


Het lijkt erop dat in Nederland overheidsinstellingen geen water in flessen meer zullen mogen kopen en verkopen omdat het slecht is voor het milieu. Een meerderheid in de kamer is daar voor te vinden.


Ministeries, universiteiten, scholen en academische ziekenhuizen moeten volgens de fracties in het kader van duurzaam inkopen stoppen met de in- en verkoop van gebotteld water.


Miljoen liter per dag

In Nederland wordt dagelijks bijna een miljoen liter verpakt water verkocht. Omdat dat dat over de weg wordt getransporteerd, levert dat forse milieuschade op. Meer dan de helft komt uit het buitenland.

"Bij in Nederland gebotteld water wordt gemiddeld vijfhonderd keer meer CO2 uitgestoten dan bij leidingwater", zei een deskundige in het programma Netwerk. "Bovendien worden dagelijks honderdduizenden petflessen weggegooid, terwijl het kraanwater schoon en drinkbaar is."


Blog DM, 02/10/09 (mvl)

elienvanlimbergen
3rd October 2009, 11:30
Druist dat niet rechtstreeks in tegen de nieuwe horecamaatregel die men wil invoeren: water moet in flesjes met de dop op verkocht worden om tegen te gaan dat men moet betalen voor flessenwater, maar in werkelijkheid kraantjeswater voorgeschoteld krijgt?

nathalie.geyzen
4th October 2009, 16:28
Ik sluit me aan bij de vorige mening. In werkelijkheid gaat het vaak gewoon om kraantjeswater dus ik vind die maatregel nog niet zo slecht. Als men het water in een fles koopt terwijl men het gratis kan krijgen, kan men beter een bidon aanschaffen en die vullen met kraantjewater. Volgens het onderzoek is dat beter voor het milieu en beter voor onze portefeuille.

jolien.ceulemans
5th October 2009, 09:10
Ik kan erin komen wanneer men zegt dat water in flesjes niet meer in grote hoeveelheden mag verkocht worden omdat het een forste schade aan het milieu toebrengt, maar om deze volledig uit de handel te nemen en niet meer te verkopen vind ik er wel een beetje overgaan. Hoe moeten mensen die gaan joggen/sporten in het algemeen, voordurend moeten rondrijden voor hun job en dus niet werken in een gebouw,... hun water vervoeren? Een drinkfles is meteen zoveel zwaarder en groter... Persoonlijk, is deze regel iets te drastig voor mij, daar in tegen mag de productie van mij wel verminderen zodat er toch minder schade aan het milieu wordt aangebracht.

katrien.anthonis
16th October 2009, 11:47
Ik heb gelezen in de 'Gazet Van Antwerpen' dat Londen dit ook wil. In deze stad zijn ze gestart met een campagne om plastic flesjes te bannen. Ze gaan, als proefproject, op publieke plaatsen drinkfonteinen plaatsen. Ze willen hiermee het milieu minder schaden. Ik vind dit een mooi initiatief want weken aan een beter milieu doet niemand kwaad.

Julie_07
18th October 2009, 16:55
Zo'n drinkfonteintjes zijn zeer goed voor het milieu en ik ben ook absoluut voor het gebruik van leidingwater, maar ik vrees dat dit initiatief vele ziektes gaat voortbrengen.
Beeld je eens in dat je van een drinkfontein drinkt waar net iemand met de griep (al dan niet Mexicaans) van heeft gedronken? Dan word je zelf ook ziek.
Misschien moeten ze dan eens investeren in een hippe, duurzame fles om je kraantjeswater overal mee te nemen, want dat is toch het grote voordeel van plastiek flesjes, vind ik. Je kan ze overal mee naartoe nemen om je dorst te lessen. Dat is de enige reden waarom ik flessenwater koop. Want kraantjeswater is veel lekkerder!

johanvandenbosch
19th October 2009, 09:15
Ik drink steeds water van de kraan. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook vrij lekker. Ik doe dit zelf nog maar een jaartje.
Ik ben ermee begonnen toen ik vernomen had dat België één van de weinige landen in de wereld is waar de mensen massaal water uit flessen kopen. Alleen Italie is daar nog erger in.
Nog een groot voordeel : je moet niet steeds met die zware flessen drank sleuren (ik woon op het derde verdiep :haha: )