PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Pensioen alleen zal niet volstaan'


Barst
1st October 2009, 20:16
‘Pensioen alleen zal niet volstaan'

Paul D'Hoore, De poen van uw pensioen, Borgerhoff & Lamberigts, 224 bladzijden, 19,95 euro.


BRUSSEL - Paul D'Hoore heeft een nieuw boek uit. Voor hem is het duidelijk: ons pensioen zal niet volstaan om onze levensstandaard op peil te houden.


Moet ik mijn pensioen aanvragen? Welk eindbedrag mag ik verwachten? Hoe zit het nu met pensioensparen en groepsverzekeringen? Rond dit soort praktische vragen over alles wat te maken heeft met ons pensioen heeft Paul D'hoore zijn nieuwe boek opgebouwd: De poen van uw pensioen.


Waarom plots een boek over het pensioen?

‘Ik denk dat dit echt wel hét moment is voor zo'n boek: het pensioen houdt veel mensen bezig, en de politiek heeft er geen oplossing voor. Toen ik twintig of zelfs dertig was, lag ik daar absoluut niet wakker van. Maar vandaag stellen ook jonge mensen zich vragen: zal het pensioen nog bestaan als ik eraan toe ben? En zal ik ermee rondkomen?'


En, zal het pensioen er nog zijn?

‘Ja het zal er nog zijn, maar het zal niet veel zijn.Ik wil niet aan paniekzaaierij doen, maar ons pensioenstelsel zit totaal verkeerd in elkaar. Wij laten mensen die werken, bijdragen betalen voor het pensioen van de mensen die niet werken. In de jaren vijftig was dat een goed systeem, want slechts weinig mensen werden65 en haalden die pensioenleeftijd. Maar zoals wij nu het pensioen van onze ouders betalen, zullen onze kinderen het onze moeten betalen. Op lange termijn is dat onhoudbaar.'


Heeft Paul D'Hoore zelf al een stevige appel voor de dorst klaar voor zijn pensioen?

(Lacht, en denkt dan na) ‘Ik ben daar al lang mee bezig, ja, met beleggen voor mijn pensioen. Met pensioensparen sowieso. Maar ik ben daar niet mee begonnen vanaf de dag dat het kon. Eigenlijk is dat een grote fout, want ik heb het fiscale voordeel dat de staat me gaf, laten liggen. Daarom zeg ik tegen iedereen: begin er zo snel mogelijk mee.'


Lopen we niet het risico dat de staat straks toch een deel van de opbrengst opeist?

‘Dat is nu net wat zo onthutsend is. Precies omdat ze weet dat de Belgische pensioenen zo laag zijn, heeft de overheid een aanvullend systeem van pensioensparen gecreëerd. En nu gaan er stemmen op om dat systeem af te schaffen of anders te belasten. Dat zou om verschillende redenen heel dom zijn. Nu betaalt iemand op zijn zestigste een belasting op zijn fiscaal aftrekbare pensioensparen. Dat zijn telkens zo'n zestigduizend mensen. Maar als je nu ineens alle spaarders belast, tref je miljoenen mensen. Dat brengt nu wel geld op, maar op termijn stop je daardoor minder geld in het systeem.'


Is de belasting op pensioensparen nu al niet wat onfair? Ze gaat uit van een opbrengst van 4,5 procent, die je toch niet elk jaar hebt, integendeel.

‘De voorzichtige spaarder kiest een pensioenspaarverzekering met een vast rendement. Die heeft dat probleem niet. Maar wie kiest voor een pensioenspaarfonds dat belegt in aandelen, wordt belast op een theoretische meerwaarde. Wie in 2000 begonnen is, haalt die vandaag niet, maar wie in 1990 begon, haalt die wel. De Bel20 stond toen op 1.000 punten en staat vandaag op 2.500.'


U stelt voor om van jongs af aan pensioensparen te doen, maar niet altijd op dezelfde manier.

‘Ja. Als je begint te werken, zou ik voorstellen in te stappen in een pensioenspaarfonds dat belegt in aandelen. Maar tegen dat je 55 bent, kan je misschien overschakelen naar een meer defensief fonds, dat veel minder in aandelen belegt.'


Je kan ook vanaf een bepaalde leeftijd met een verzekeringsfonds beginnen.

‘Dat kan je doen, maar maak het niet te ingewikkeld. Van elk systeem moet je minstens vijf stortingen gedaan hebben in tien jaar. Je moet ook voor je 55ste begonnen zijn, zo niet word je anders belast. Normaal betaal je op je zestigste en kan je daarna nog vier jaar belastingvrij sparen. Maar begin je later, dan word je later belast.'


Uw boek staat vol slimmigheidjes. Bijvoorbeeld dat je beter probeert pas na 1januari met pensioen te gaan.

‘Ja, dan heb je een loopbaanjaar meer. Als je na je pensioen nog twintig jaar leeft, maakt dat een groot verschil. Nog een tip: veel mensen zeggen dat ze op het einde van de maand niets meer overhouden om te sparen. Wel, leg dat geld dan in het begin opzij. Als je elke maand twintig, dertig of vijftigeuro opzijzet, is dat na veertig jaar ook een heel pak.'


DS, 01-10-2009 (Bart Moerman)